میوه، سبزیجات و قهوه؛ احتمال پیش‌‌گیری از ابتلا به زوال عقل

«به نظر می‌رسد هرچه بیشتر موادغذایی ضدالتهاب مصرف کنید، کمتر مستعد ابتلا به زوال عقل‌اید»

رژیم‌های غذایی گروه سالم‌تر روزانه به‌طور متوسط سه وعده میوه و سبزیجات به اضافه چهار وعده حبوبات در هفته را شامل می‌شد - Pexels

پژوهشی جدید حاکی از آن است که یک رژیم غذایی مملو از میوه، سبزیجات، غلات، چای و قهوه می‌تواند از شما در برابر ابتلا به زوال عقل محافظت کند.

در این تحقیقات که استادان دانشکده ملی کاپودیستریَن آتن انجام دادند، تقریبا یک هزار نفر در دهه ۷۰ عمرشان دنبال شدند و میزان غذایی دریافتی آن‌ها بررسی شد.

این پژوهش نتیجه‌گیری کرده است که یک‌سوم شرکت‌کنندگان در این پژوهش که کمترین میزان مصرف مواد یادشده را داشتند، در مقایسه با گروهی که بیشترین مقدار آن را مصرف کرده بودند، در دوره سه ساله مطالعات مذکور، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند. 

رژیم‌های غذایی گروه سالم‌تر روزانه به‌طور متوسط  سه وعده میوه و سبزیجات به اضافه چهار وعده حبوبات یا سایر حبوبات در هفته را شامل می‌شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر این، آن‌ها هر هفته حدود ۱۱ فنجان چای یا قهوه مصرف می‌کردند.

تمام داوطلبان در این پژوهش ساکن یونان و میانگین سنشان ۷۳ سال بود. هیچ‌یک از آن‌ها در آغاز این تحقیقات که در «نورولوژی» (Neurology)، نشریه پزشکی آکادمی مغزو اعصاب آمریکا منتشر شده است، سابقه زوال عقل نداشتند.

در طول دوره سه ساله این پژوهش، شش درصد داوطلبان به زوال عقل مبتلا شدند.

هرچند این پژوهش قادر به اثبات (رابطه ) علت و معلولی نبود، به مجموعه تحقیقاتی که اظهار می‌کنند موادغذایی ضدالتهاب برای سلامت قلب و عروق مفیدند و اعتقاد بر این است که از زوال عقل هم جلوگیری می‌کنند، اضافه شد. 

نیکلائوس اسکارمیس، از دانشگاه ملی کاپودیسترین آتن که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، می‌گوید: «چنین نیست که افرادی که دقیقا این مقدار را مصرف می کنند، در امان‌اند.»

«این یک تاثیر تدریجی است. به نظر می‌رسد هرچه بیشتر مواد غذایی ضدالتهاب مصرف کنید، کمتر مستعد ابتلا به زوال عقل‌اید.» 

© The Independent

بیشتر از زندگی