درد پا را نادیده نگیرید؛ شاید نشانه حمله قلبی کشنده است

این درد می‌تواند هشداری برای بیماری شریان محیطی یا «پی‌ای‌دی» باشد

پی‌ای‌دی، اغلب به دلیل تجمع رسوبات چربی حاوی کلسترول در شریان‌ها ایجاد می‌شود - Canva

افرادی که می‌خواهند سلامت قلبی  داشته باشند باید به عضلات پاهای خود توجه داشته باشند.

در گزارشی که نیویورک‌پست اخیرا منتشر کرده است، اهمیت درد عضلات پا مورد بررسی قرار گرفته است.

افزایش درد ساق پا می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از راه رفتن گرفته تا افزایش سن و پیری. اما این درد می‌تواند هشداری برای بیماری شریان محیطی یا «پی‌ای‌دی» باشد.

به گفته کلینیک مایو، پی‌ای‌دی، عوارض جدی مانند حمله قلبی، سکته مغزی یا ایسکمی (خون کافی نرسیدن به اعضای بدن) بحرانی اعضا را در پی دارد و باعث می‌شود بافت‌ها هنگام آسیب یا عفونت از بین بروند.

پی‌ای‌دی، اغلب به دلیل تجمع رسوبات چربی حاوی کلسترول در شریان‌ها ایجاد می‌شود. این فرایند که آترواسکرولز نامیده می‌شود، خون‌رسانی به عضلات پا را کاهش می‌دهد و منجر به درد و گرفتگی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارشات حدود ۶.۵ میلیون فرد بالای ۴۰ سال و بالاتر، در ایالات متحده آمریکا، به پی‌ای‌دی مبتلا شده‌اند.

سیگار کشیدن، فشار خون بالا، تصلب شرایین، دیابت و کلسترول بالا و همچنین سن بالای ۶۰ سال از عوامل خطرناک برای پی‌ای‌‌دی محسوب می‌شوند.

درد پای ناشی از فعالیت بدنی مانند راه‌رفتن، از نشانه‌های معمول پی‌ای‌دی است که پس از استراحت بهتر می‌شود.

با این حال، چهار نفر از ۱۰ فرد مبتلا به پی‌ای‌دی، هیچ دردی در پاهایشان ندارند. این درد یا گرفتگی که در پی راه رفتن به‌وجود می‌آید، در باسن، لگن، ران یا ساق پا احساس می‌شود.

بنابراین اگر در پاهایتان درد احساس کردید، آن را بررسی کنید تا در معرض بیماری کشنده احتمالی نباشید. پروفسور دیوید نیوبی از بنیاد قلب بریتانیا در گفت‌وگو با نشریه سان گفت: «اگر هنگام راه رفتن احساس گرفتگی و درد در ساق پا دارید، به پزشک مراجعه کنید، چراکه شاید نشانه پی‌ای‌دی باشد.»

سایر علائم احتمالی عبارتند از: ضعف عضلانی، پوستی که خیلی صاف و براق شده است، پوستی که در لمس متوجه می‌شوید خنک است، سردی یا بی‌حسی انگشتان پا، زخم پوستی که به قوت خود باقی است و همچنین کاهش نبض در پاها.

پی‌ای‌دی شاید که در پی شیوه زندگی ناسالم ایجاد شده باشد. بنابراین با اتخاذ عادت‌های سالم‌تر می‌توانیم به جلوگیری از این بیماری کمک کنیم.

این عادت‌ها سیگار نکشیدن، ورزش منظم، و کنترل فشار خون و کلسترول بالا و دیابت را شامل می‌شود. از جمله درمان‌هایی که در پی‌ای‌دی به کار می‌رود مصرف آسپرین ، داروهای ضد پلاکت یا داروهای کاهش کلسترول است.

برخی بیماران هم به جراحی رگ‌های مسدود شده و همچنین برنامه ورزشی تحت مراقبت پزشکی، نیاز دارند.

بیشتر از بهداشت و درمان