افسردگی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد

افسردگی نه تنها یکی از نشانه‌‌های اولیه زوال عقل است، بلکه خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد

آخرین تحقیقات از ارتباط بین زوال عقل و افسردگی در اوایل یا دهه‌‌های میانی زندگی خبر می‌دهد - Canva

بر اساس مطالعه جدیدی که در سی‌ان‌ان منتشر شده است، افراد مبتلا به افسردگی در بزرگسالی دوبرابر سایر افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل در سنین بالاتر قرار دارند.

دکتر هالی السر نویسنده اصلی این مطالعه، اپیدمیولوژیست و پزشک عصب‌شناس در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: «این تحقیق که در مجله جاما نیورولوژی منتشر شد از داده‌‌های بیش از ۱.۴ میلیون شهروند دانمارکی استفاده کرد که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۸ تحت نظر بودند.»

بر اساس این تحقیق، افرادی که افسردگی‌ آنها تشخیص داده شد یا افرادی که به افسردگی مبتلا نبودند شناسایی و در طول سال‌ها مورد بررسی قرار گرفتند تا ببیند چه کسانی بعدا در زندگی به زوال عقل دچار شده‌اند. محققان عواملی مانند تحصیلات، درآمد، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سو‌ء‌مصرف مواد مخدر و اختلال دوقطبی را مد نظر قرار دادند.

به گفته دکتر السر، تصور غالب این است که افسردگی در اواخر بزرگسالی از علائم اولیه زوال عقل است و مطالعات پیشین هم بر همین نکته تاکید دارد. اما نتایج آخرین تحقیقات از ارتباط بین زوال عقل و افسردگی در اوایل یا دهه‌‌های میانی زندگی خبر می‌دهد.

به گفته او: «افسردگی نه تنها یکی از نشانه‌‌های اولیه زوال عقل است، بلکه خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.»

چگونگی ارتباط بین افسردگی و زوال عقل

به رغم اینکه بین افسردگی و زوال عقل ارتباط محکمی وجود دارد، اما هنوز ابهاماتی وجود دارد که تحقیقات درباره آنها کامل نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افسردگی ممکن است با تغییر سطوح انتقال‌دهنده عصبی کلیدی یا با ایجاد تغییر در وضعیت سلامت فرد، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

دکتر ناتالی مارچنت، دانشیار بخش روانپزشکی در دانشگاه کالج لندن گفت: «یکی از موارد تحقیق که به کاوش بیشتر نیاز دارد، ارتباط قوی‌تر افسردگی و زوال عقل در بین مردان است.»

او در ادامه افزود:‌ «این یافته جالب‌توجه باید بیشتر بررسی شود. ما باید به طور معمول عوامل خطر زوال عقل در مردان و زنان را به طور جداگانه در نظر بگیریم. چراکه ممکن است عوامل و مکانیسم‌های متفاوتی در آن دخیل باشند.

چرا باید افسردگی را درمان کنیم؟

ضربه مضاعف افسردگی و زوال عقل ترسناک است. شاید از خود بپرسید که آیا درمان افسردگی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد؟ که البته هنوز کاملا مشخص نشده است.

دکتر مارچنت می‌گوید: «نتایج تحقیقات نشان می‌دهد خطر زوال عقل در بین بزرگسالانی که علائم افسردگی و اضطراب را درمان کرده‌اند،‌ کاهش یافته است.»

او گفت: «با توجه به اینکه این تحقیقات مبتنی بر مشاهده بود، محققان نمی‌توانند اطمینان خاطر دهند که آیا این درمان باعث کاهش موارد زوال عقل شده است یا خیر.»

دکتر السر باور دارد که درمان افسردگی، با صرف‌نظر از خطر زوال عقل هم باید در اولویت باشد.

بیشتر از بهداشت و درمان