مصرف داروی دونانمب در مراحل اولیه آلزایمر پیشرفت بیماری را ۶۰ درصد کند می‌کند

دونانمب نیز مثل دو داروی اخیرا تایید شده لیکانمب و بیوژن نوعی آنتی‌بادی وریدی است که برای حذف رسوبات پروتئینی به نام بتا آمیلوئید از مغز بیماران آلزایمر طراحی شده است

تایج آزمایشات تایید می‌کنند که حذف آمیلوئید از مغز می‌تواند مسیر آلزایمر را تغییر دهد-REUTERS/Brian Snyder/File Photo

به گزارش رویترز، دانشمندان روز دوشنبه اعلام کردند که داروی دونانمب شرکت ایلای‌لی‌لی آمریکا، در صورت آغاز درمان به موقع بیماران، بهترین عملکرد را در کند کردن روند پیشروی آلزایمر از خود نشان می‌دهد.

بهترین زمان برای آغاز درمان پیش از بروز علائم زوال عقل است. بر اساس داده‌های جدید ارائه شده در کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر در آمستردام، این دارو روند پیشروی مشکلات حافظه و تفکر را تا یک‌سوم کاهش می‌دهد. اما اگر مصرف دارو در مراحل اولیه بیماری آغاز شود، این کاهش دوبرابر شده و به حدود ۶۰ درصد می‌رسد.

تحلیل داده‌های آزمایش این دارو روی هزار و ۷۰۰ بیمار نشان می‌دهد که هرچه سن بیمار بالاتر و بیماری در مرحله پیشرفته‌تری باشد، عملکرد دونانمب کمتر خواهد بود.

آن وایت، رئیس بخش علوم اعصاب شرکت لی‌لی می‌گوید: «تشخیص زودهنگام آلزایمر به وضوح روند آن را تغییر خواهد داد.» شرکت لی‌لی انتظار دارد که سازمان غذا و داروی آمریکا FDA تا پایان سال جاری تصمیم خود مبنی بر تایید و یا عدم تایید این دارو اعلام کند. این شرکت همچنین اعلام کرده است که دیگر قانون‌گذاران جهانی صنعت بهداشت این دارو را بررسی می‌کنند و انتظار می‌رود تا پایان سال برآوردها نهایی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونانمب نیز مثل دو داروی اخیرا تایید شده لیکانمب و بیوژن نوعی آنتی‌بادی وریدی است که برای حذف رسوبات پروتئینی به نام بتا آمیلوئید از مغز بیماران آلزایمر طراحی شده است.

سوزان کوهلهاس، مدیر اجرایی تحقیقات در موسسه تحقیقات آلزایمر بریتانیا می‌گوید: «نتایج آزمایشات تایید می‌کنند که حذف آمیلوئید از مغز می‌تواند مسیر آلزایمر را تغییر دهد و اگر در زمان درستی درمان صورت پذیرد، می‌تواند به کسانی که تحت تاثیر این بیماری ویرانگرند کمک کند.»

بنابر تحقیقات شرکت لیلی، تورم مغز که عارضه جانبی شناخته شده آنتی‌بادی‌های حذف‌کننده آمیلوئید است، در بیش از ۴۰ درصد بیمارانی که از لحاظ ژنتیکی مستعد آلزایمرند، مشاهده می‌شود.

این شرکت پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که ۲۴ درصد بیماران تحت درمان با دونانمب به تورم مغزی مبتلا شده‌اند. ۳۱ درصد از بیمارانی که از این دارو و ۱۴ درصد از کسانی که از دارونما استفاده کرده‌اند دچار خون‌ریزی مغزی شده‌اند.

همچنین مرگ سه‌تن از بیماران مرتبط با این درمان دارویی گزارش شده است. لیانا آپوساولووا، استاد تحقیقات مرتبط با بیماری آلزایمر در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا می‌گوید: «این عوارض را نباید ساده تلقی کرد، اما در اکثر موارد می‌توان آن را با تصویربرداری ام‌آر‌آی و یا متوقف کردن دارو کنترل کرد. اکثر پزشکان با استفاده از ام‌آر‌آی و رصد دقیق در طول درمان این موضوع را مدیریت می‌کنند.»

بیشتر از بهداشت و درمان