پنج دقیقه پیاده‌روی در فاصله‌های نیم‌ساعته خطر مرگ زودهنگام را کم می‌کند

پیاده‌روی سبک در طول روز عضلات را به طور منظم فعال می‌کند و تنظیم کننده قند خون است

سطح قندخون و فشارخون شرکت‌کنندگان پس از پنج دقیقه پیاده‌روی به ازای هر ۳۰ دقیقه نشستن کاهش می‌یابد - Canva

براساس مطالعه‌ای جدید، پنج دقیقه پیاده‌روی سبک در هر نیم ساعت فرد را از مرگ زودهنگام نجات می‌دهد.

کیت دیاز، متخصص فیزیولوژی ورزشی و استادیار پزشکی رفتاری در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا اروینگ نیویورک، که از نویسندگان این مطالعه است گفت:«ورزش روزانه به‌تنهایی آثار مخرب نشستن بر سلامتی را برطرف نمی‌کند.»

او در این مطالعه که به‌تازگی در نشریه پزشکی و علم در ورزش‌ها و تمرین (Medicine & Science in Sports & Exercise) منتشر شده نوشت:«افرادی که ساعت‌های طولانی می‌نشینند در مقایسه با افرادی که در طول روز حرکت می‌کنند بسیار بیشتر به بیماری‌های مزمنی ازجمله دیابت، بیماری قلبی، زوال عقل و چندین نوع سرطان مبتلا می‌شوند.»

براساس این مطالعه، قدم زدن سبک در طول روز عضلات فرد را به طور منظم فعال می‌کند و تنظیم‌کننده عالی قند خون است.

او گفت:«وضعیت نشسته موجب خمیدگی و انقباض در رگ‌های خونی پا می‌شود. این امر در نهایت جریان خون را تغییر می‌دهد و به افزایش فشار خون می‌انجامد.»

نویسندگان برای این مطالعه ۱۱ نفر را به آزمایشگاهی دعوت کردند تا طی جلساتی هشت ساعته آنجا بنشینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها اجازه داشتند کار یا مطالعه کنند و از تلفن همراه استفاده کنند. اما در طول این جلسات نشسته، یکی از پنج تمرین تجویز شده پژوهشگران را انجام دادند.

این تمرین‌ها شامل یک دقیقه پیاده‌روی بعد از هر ۳۰ دقیقه نشستن، یک دقیقه پیاده‌روی بعد از ۶۰ دقیقه نشستن، پنج دقیقه پیاده‌روی بعد از هر ۳۰ دقیقه نشستن، پنج دقیقه پیاده‌روی بعد از هر ۶۰ دقیقه نشستن، و راه نرفتن بود.

پژوهشگران در پایان دریافتند که سطح قندخون و فشارخون شرکت‌کنندگان پس از پنج دقیقه پیاده‌روی به ازای هر ۳۰ دقیقه نشستن کاهش یافت.

به گفته این پژوهشگران:«وقتی عضلات ما بعد از ساعت‌ها نشستن بی‌مصرف می‌مانند، به تنظیم سطح قندخون و کلسترول به درستی کمک نمی‌کنند. بنابراین به باور ما پیاده‌روی‌های کوتاه منظم یا «میان‌وعده‌های فعالیت» به فعال کردن عضلات کمک می‌کند تا به عنوان تنظیم‌کننده قندخون و کلسترول عملکرد بهتری داشته باشند.»

دیاز به مدیکال نیوز تودی (Medical news Today) نیز گفت که به نظر او هیجان‌انگیزترین بخش این پژوهش جدید آن است که دریافته‌اند چگونه می‌توان از آثار مخرب نشستن روی سلامتی جلوگیری کرد.    

او گفت:«درست مثل توصیه‌هایی که درمورد مقدار مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجاتی  و میزان ورزش داریم – این هیجان‌انگیزترین بخش این کار است.»

«ما سرانجام جواب را پیدا کردیم. بسیاری از بزرگسالان هستند که شغل یا سبک زندگی‌شان ایجاب می‌کند مدت‌های طولانی یکجا بنشینند. اکنون می‌توانیم راهنمایی‌هایی را درمورد این تغییر رفتار به آنها ارائه بدهیم که خطرات ناشی از نشستن بر سلامتی‌شان را کاهش دهد.»   

© The Independent