هفت باور غلط درباره رژیم غذایی

دیر غذا خوردن لزوما موجب افزایش وزن نمی‌شود بلکه این خوردن مقدار زیادی غذا هنگام عصر است که افزایش وزن به دنبال خواهد داشت

عکس تزیینی‌ــ زنی در حال خوردن شام در رستوران است‌ــ Canva

این روزها به نظر می‌رسد اغلب مردم درباره نحوه غذا خوردن، بهترین رژیم‌ غذایی یا اینکه چه چیز سالم یا ناسالم است، عقاید سفت‌وسختی دارند؛ در حالی که واقعیت این است که تغذیه موضوعی پیچیده و پر از نکات ظریف و دقیق است؛ چنانکه یک رژیم غذایی خاصی ممکن است برای برخی موثر باشد و برای عده‌ای دیگر بی‌فایده. با این حال کارشناسان با این نظر موافق‌اند که درباره تغذیه روایت‌ها و باورهای غلطی وجود دارد.

یاهولایف برای رفع این سردرگمی، سراغ چند متخصص تغذیه رفته است. 

باور غلط شماره ۱: در فروشگاه فقط سراغ قفسه موادغذایی تازه بروید

در حالی که بخش محصولات تازه فروشگاه‌های مواد غذایی اغلب به دلیل محصولات تازه، گوشت، غذاهایی دریایی و لبنیات با اقبال بیشتری مواجه‌ است و بیشتر سر راهروهای فروشگاه قرار دارند، برخی توصیه می‌کنند به راهروهای میانی وارد نشوید زیرا محل عرضه غذاهای فراوری‌شده و بسته‌بندی‌شده‌اند.

اما لورس هریس‌ــ‌پینکوس، متخصص تغذیه، در این زمینه می‌گوید: «در راهروهای میانی فروشگاه‌ها، مواد غذایی دیگری مانند منابع ارزشمندی از خوراکی‌های غنی از مواد مغذی مثل انواع میو‌ه‌ها و سبزیجات یخ‌زده، غذاهای دریایی منجمد، غلات کامل، مغزها یا ادویه‌ها و غذاهای محلی و خاص فرهنگ‌های مختلف هم وجود دارند.» 

به گفته او، این یکی از مخرب‌ترین باورها است؛ زیرا بسیاری از منابع خوشمزه، مقرون به‌صرفه و در دسترس را از سبد خرید حذف خواهد کرد؛ آن هم در حالی که از هر ۱۰ آمریکایی، تنها یک نفر میوه و سبزیجات را به مقدار توصیه‌شده مصرف می‌کند و حدود ۹۵ درصد فیبر توصیه‌شده روزانه را دریافت نمی‌کند. 

او پیروی از رژیم‌غذایی سالم و خرید از تمام فروشگاه‌های مواد غذایی را که غذاهای کامل و باکیفیت عرضه می‌کنند، توصیه می‌کند. 

باور غلط شماره ۲: مواد غذای کم‌چربی و کم‌کالری سالم‌ترند

آلیسا پاچکو، متخصص تغذیه، در این زمینه می‌گوید: «انتخاب غذا‌های کم‌کالری معمولا با احساس گرسنه ماندن یا سیر نشدن همراه است و در نهایت موجب پرخوری می‌شود.» علاوه بر این، کالری کافی مصرف نکردن در درازمدت نتیجه معکوس دارد و سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهد. 

ناگفته نماند که مواد غذایی پرکالری مانند آجیل، آووکادو و روغن‌ها سرشار از مواد مغذی مفید برای سلامتی‌اند. 

کارشناسان به جای تمرکز بر مصرف غذاهای کم‌کالری و کم‌چرب، مصرف کالری و چربی به میزان کافی و توصیه‌شده از طریق غذاهای معمولی را توصیه می‌کنند تا هم سلامتی بدن تامین شود و هم حس رضایت از صرف غذا از بین نرود. 

باور غلط شماره ۳: شکر خوراکی‌های شیرین سالم‌تر از شکر داخل شکرپاش است

با وجود آنکه عسل و شربت افرا (یا انواع شیره‌ها) خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی دارند، لزوما سالم‌تر از شکر معمولی نیستند. 

پاچکو می‌‌گوید: «بدن شما در پایان روز همه غذاها را هضم می‌کند و همه این‌ها را هم در گروه قندها قرار می‌دهد. نکته مهم این است که مصرف بیش از حد‌ قندــ فرقی نمی‌کند طبیعی باشد‌ یا مصنوعی‌ــ خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی‌عروقی، سرطان، اختلالات متابولیکی، افسردگی و اختلالات شناختی را در پی خواهد داشت.»

باور غلط شماره ۴: نمک دریا از نمک معمولی سالم‌تر است

این هم مشابه قندها است. نمک دریا و نمک هیمالیا هم در نهایت نمک به شمار می‌روند و مثل نمک معمولی ۴۰ درصد سدیم دارند. تنها تفاوت این است که نمک دریا کمتر فراوری شده و از همین رو حاوی مقدار کمتری مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم است. در حالی که نمک معمولی به منظور حذف ناخالصی‌ها، بیشتر فراوری و معمولا برای سلامتی تیروئید با ید غنی می‌شود. 

پیشنهاد کارشناسان برای رعایت یک رژیم غذایی سالم، مصرف کمتر نمک است. میزان نمک توصیه‌شده در حالت ایده‌آل نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ میلی‌گرم یا کمتر در روز است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باور غلط شماره ۵: تخم‌مرغ مضر است و کلسترول شما را بالا می‌برد

گزارش‌های مختلف طی سال‌ها باعث شدند مردم از مصرف تخم‌مرغ به دلیل کلسترول بالای آن اجتناب کنند. 

اما دستورالعمل رژیم‌غذایی ۲۰۲۰ــ۲۰۱۵ محدودیت برای مصرف روزانه ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول را حذف کرد، زیرا پژوهش‌های بیشتر مشخص کرد این چربی اشباع‌شده است که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌هد نه کلسترول موجود در مواد غذایی روزانه. 

بر همین اساس، در یک برنامه غذایی سالم برای قلب، مصرف شش تا ۱۲ تخم‌مرغ در هفته کاملا بی‌خطر است. 

باور غلط شماره ۶: بعد از ساعت ۱۸ غذا نخورید

کیتی شیملپفنینگ، بنیان‌گذار مرکز «بخور، شنا کن، ببر»، به یاهو لایف می‌گوید: «بدن شما ساعت داخلی ندارد که به سلول‌های شما خبر دهد ساعت ۶ بعدازظهر شد؛ زمان ذخیره غذا برای افزایش وزن است!!» انرژی انرژی است و فرقی نمی‌کند چه زمان آن را دریافت کنید.

او خاطر نشان می‌‌کند: «برای کسانی که دیروقت ورزش می‌کنند، صرف میان‌وعده بعد از تمرین برای احیا و رشد عضلات کلیدی است. همچنین افرادی که شب‌ها کار می‌کنند، وقتی بیدارند، باید غذا بخورند.» 

پژوهش‌های بسیار حاکی از آن است که دیر غذا خوردن لزوما موجب افزایش وزن نمی‌شود بلکه این خوردن مقدار زیادی غذا هنگام عصر است که افزایش وزن به دنبال خواهد داشت. نوع غذایی که می‌خورید هم مهم است و قطعا انتخاب میوه‌های تازه، سبزیجات و غلات کامل با انتخاب شیرینی‌ و آب‌نبات فرق می‌‌کند.

با این حال با توجه به آنکه غذا خوردن در ساعات نزدیک به زمان خواب بر هضم، خواب و همچنین رفلاکس معده تاثیر می‌گذارد، بهتر است آخرین وعده غذایی یا میان‌وعده را دو تا سه ساعت قبل از خواب میل کنید. 

باور غلط شماره ۷: قهوه یک وعده غذایی است

خیلی‌ها نمی‌توانند روزشان را بدون نوشیدن قهوه آغاز ‌کنند اما باید بدانید که قهوه به هیچ عنوان جایگزین صبحانه یا هر وعده غذایی دیگر نیست. 

یک فنجان قهوه سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است اما فقط پنج کالری دارد و جایگزین پروتئین، چربی یا کربوهیدرات نیست. 

پاتریشیا کولسا، متخصص تغذیه، در این زمینه به یاهو لایف می‌گوید: «حتی قهوه‌ با شیر هم که چربی و پروتئین دارد، مانند صبحانه معمولی شما را سیر و پرانرژی نگه نمی‌دارد.»

او پیشنهاد می‌کند در کنار قهوه، گزینه‌های سریعی مثل کره بادام زمینی روی نان تست یا ماست چکیده با میوه یا تخم‌مرغ آب‌پز و آووکادو روی نان تست را هم بگنجانید تا صبح خوبی را آغاز کنید.

بیشتر از بهداشت و درمان