تحقیقات نشان می‌دهد این دو تمرین ورزشی فشار خون را پایین می‌آورد

محققان می‌گویند ورزش‌هایی که در آن عضلات بدون حرکت درگیر می‌شوند، مانند پلنک و اسکوات دیواری می‌توانند در کاهش فشار خون موثر باشند

پزشکان و کارشناسان همواره توصیه کرده‌اند برای حفظ سلامت بدن ورزش را جدی بگیریم - Pexels

وقتی صحبت از کاهش فشار خون به میان می‌آید، تحقیقات معمولا به تمرین‌های ورزشی هوازی و اروبیک اشاره می‌کنند. اما گزارش سی‌ان‌ان حاکی از آن است که مطالعات نشان می‌دهد نوع دیگری از ورزش نیز می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا موثر باشد. براساس این تحقیق، ورزش‌هایی که عضلات را بدون حرکت درگیر می‌کنندِ، مانند پلنک (تمرین ایزومتریک که عضلات شکمی، پایین کمر، باسن و دست‌ها را درگیر می کند) یا اسکوات دیواری (تکیه دادن به دیوار در حالتی که زانوها در زاویه ۹۰ درجه قرار می‌گیرد و کمر به دیوار می‌چسبد)، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

به گزارش نیویورک‌پست نتایج یک تحقیق که در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا (British Journal of Sports Medicine) منتشر شد، نشان می‌دهد که تمرینات بدنی ایزومتریک – که در آن فرد در موقعیتی ثابت و بدون تحرک قرار می‌گیرد - احتمالا بهتر از انجام تمرینات هوازی است.

تمرینات قدرتی مانند تکیه دادن به دیوار به صورت نیمه‌نشسته، به دلیل تاثیرشان در کنترل فشار خون بالا، بسیار مورد توجه قرار گرفتند.

دکتر جیمی او دریسکول، فیزیولوژیست قلب و عروق در دانشگاه کانتربری و نویسنده ارشد این تحقیق، در مصاحبه با گاردین توصیه کرد: «روش تکیه دادن به دیوار در حالت نیمه‌‌نشسته، در چهار ست دو دقیقه‌ای به همراه دو دقیقه استراحت، به مدت سه بار در هفته، راه موثری برای کاهش فشار خون است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او  گفت: «این حرکات باید در کنار سایر حرکات ورزشی انجام شود، چرا که هدف گسترش طیف فعالیت بدنی است، نه محدود کردن حرکات ورزشی.»

پزشکان و کارشناسان همواره توصیه کرده‌اند برای حفظ سلامت بدن، ورزش را جدی بگیریم، اما بیشتر این توصیه‌ها بر ورزش‌های هوازی یا قلبی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا تاکید دارند.

محققان ۲۷۰ گزارش منتشر‌شده بین سال‌های ۱۹۹۰ تا فوریه ۲۰۲۳ را که شامل داده‌های ۱۵ هزار و ۸۲۷ نفر بود بررسی کردند.

آن‌ها با توجه به این اطلاعات، ورزش را به پنج دسته تقسیم کردند؛ تمرین‌های هوازی، تمرین‌های مقاومتی پویا، ترکیب این دو، هیت یا همان تمرین تناوبی با شدت بالا و ورزش ایزومتریک (تمرینات ثابت).

تجزیه‌و‌تحلیل‌ها نشان داد که تمامی این ورزش‌ها به کاهش فشار خون سیستولیک – در بالاترین میزان ضربان قلب- و دیستولیک – فشار خون بین ضربان قلب – کمک کردند.

البته بیشترین کاهش فشار خون، پس از تمرین ورزشی ایزومتریک بود که نشان‌دهنده اهمیت این تمرین بدنی است.

البته برخی متخصصان معتقدند همه افراد قادر نیستنند این تمرینات ورزشی ثابت مانند حالت نیمه‌نشسته کنار دیوار را انجام دهند. برخی دیگر هم از انجام این تمرین هیچ لذتی نمی‌برند. به باور آن‌ها، باید راه‌حل‌هایی پیدا شود تا همه افراد مبتلا به فشار خون بالا بتوانند آن را انجام دهند.

بیشتر از بهداشت و درمان