رژیم مدیترانه‌ای به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک می‌کند

تغییرات کوچکی مثل خوردن روزانه یک فنجان سبزی برگدار، سن مغز را چهار سال جوان‌تر نشان می‌دهد

 سن مغز بالای ۶۵ ساله‌ها با تغذیه سالم پایدار ۱۸ سال کمتر از کسانی بود که از رژیم غذایی چرب‌تر پیروی می‌کردند - Harvard Health Publishing

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر از بین رفتن عملکرد مغز را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در سالمندانی که به رژیم غذایی مدیترانه‌ای پایبندند، کمتر است. 

نیویورک‌پست می‌نویسد مطالعه‌ای جدید که در نشریه عصب‌شناسی (Neurology) منتشر شده است، نشان می‌دهد افرادی که علاوه بر سبزیجات برگدار، لوبیا، مغزها و فیبر بالا، به‌طور منظم ماهی مصرف می‌کنند، احتمالا پیری مغزشان را به تاخیر می‌اندازند. در چنین مواردی، بروز توده‌های پروتئینی غیرعادی که نشانه خطر بیماری آلزایمرند، کمتر می‌شوند.

به نوشته این نشریه، افراد بالای ۶۵ سال که تغذیه سالم پایدار داشتند، سن مغزشان ۱۸ سال کمتر از کسانی بود که از رژیم غذایی چرب‌تری حاوی همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده پیروی می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته هیتر اسنایدر، معاون روابط پزشکی و علمی انجمن آلزایمر ایالات متحده آمریکا، «این مطالعه با بررسی تغییرات مغزی خاصی که در بیماری آلزایمر رخ می‌دهد، آنچه را در مورد ارتباط میان تغذیه و خطر زوال شناختی می‌دانیم، یک گام جلوتر می‌برد».

هرچند به گفته کارشناسان، هیچ مدرک مشخصی مبنی بر تاثیر مثبت رژیم غذایی مدیترانه‌ای در جلوگیری از بروز زوال عقل وجود ندارد، این مطالعه شواهدی به دست می‌دهد که گویا این رژیم به کاهش سن مغز کمک می‌کند.

این یافته‌ها نشان دادند که حتی تغییرات کوچکی مثل خوردن روزانه یک فنجان سبزی برگدار، سن مغز را چهار سال جوان‌تر نشان می‌دهد و آن‌هایی که در هفته هفت وعده سبزیجات می‌خورند، سن مغزشان تا ۱۹ سال جوان‌تر گزارش شده است.

کارشناسان معتقدند تجمع کمتر پلاک‌های مغزی یکی از راه‌هایی است که این نوع رژیم‌ها به جلوگیری از زوال عقل کمک می‌کند چون مشخص شده است که التهاب بدن را کم و از سلول‌ها محافظت می‌کنند. با این حال افزودند هنوز زود است که بگوییم این امر چگونه رخ می‌دهد.