تغذیه زنان باردار روی نوه‌ها هم تاثیر می‌گذارد

سیب و برخی مواد غذایی از تضعیف عملکرد مغز محافظت می‌کنند

رژیم غذایی مادر بسیار حائز اهمیت است- Canva

یک مطالعه که با استفاده از نمونه‌های ژنتیکی انجام شده است، نشان می‌دهد مادرانی که در اوایل دوران بارداری خود سیب و برخی گیاهان را مصرف می‌کنند بر سلامت مغز فرزندان و حتی نوه‌های خود تاثیر می‌گذارند.

با توجه به گزارش ساینس دیلی، رژیم غذایی مادر نه‌تنها بر مغز فرزندش، بلکه بر مغز نوه‌هایش نیز تاثیر‌گذار است.

دانشگاه موناش دست به تحقیقاتی زده است که نشان می‌دهد مادرانی که در اوایل دوران بارداری سیب و برخی گیاهان را مصرف می‌کنند، می‌توانند از مغز فرزندان و نوه‌های خودشان محافظت کنند.

نتایج تحقیق موسسه کشف زیست پزشکی موناش که در نشریه «نیچر سل بیولوژی» منتشر شده، حاکی از آن است که برخی مواد غذایی به محافظت در برابر تضعیف عملکرد مغز کمک می‌کنند.

پژوهشگران در این مطالعه به‌طور خاص از کرم‌های گرد (Caenorhabditis elegans) به‌عنوان نمونه‌های ژنتیکی استفاده کردند، چرا که بسیاری از ژن‌های این کرم‌ها با انسان مشترک است و به محققان درباره سلول‌های انسانی، بینش درستی می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به نتایج بر آمده از این پژوهش مشخص شده است که مولکول موجود در سیب و برخی گیاهان مانند ریحان، رزماری، آویشن، پونه کوهی و مریم گلی، تضعیف کانال‌های ارتباطی مورد نیاز برای عملکرد صحیح مغز را کاهش می‌دهد.

پروفسور راجر پوپاک، نویسنده ارشد این پژوهش، و گروهش به بررسی سلول‌های عصبی در مغز پرداختند. این سلول‌ها از طریق ۸۵۰ هزار کیلومتر کابل که آکسون نامیده می‌شوند با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

پروفسور پوپاک توضیح داد:  «نقص عملکردی که باعث شکننده‌ شدن آکسون‌ها می‌شود، اختلال عملکرد مغز و تخریب عصبی را در‌پی دارد.»

بنا به توضیحات او، گروهش از یک نمونه ژنتیکی با آکسون‌های شکننده که با افزایش سن حیوانات تخریب می شوند استفاده کرده است.

 او در ادامه گفت: «پرسش ما این بود که چگونه محصولات طبیعی در رژیم غذایی می‌تواند این آکسون‌ها را تثبیت و از تخریب و شکستن آن‌ها جلوگیری کنند؟»

«ما مولکول موجود در سیب و گیاهان به نام اسید اورسولیک را شناسایی کردیم. اسید فولیک آنزیمی را در بدن فعال می‌کند که به ساخت چربی خاصی منتهی می‌شود. بدین ترتیب انتقال آکسون‌ها آسان ‌می‌شود، شکنندگی‌شان کاهش، و در نتیجه سلامتی کلی آن‌ها، بهبود می‌یابد.»

پروفسور پوپاک توضیح داد: «این چربی که به اسفنگولیپید معروف است باید از روده مادر که غذا در آن هضم می‌شود به درون تخمک‌های رحم برود تا از آکسون‌ها در نسل بعدی محافظت کند.»

او تاکید کرد در حالی‌که نتایج امیدوار‌کننده است، اما هنوز باید در انسان تایید شود.

دکتر پوپاک می‌گوید: «این اولین بار است که نشان می‌دهیم یک لیپید یا چربی ارثی است و این بدان معناست که رژیم غذایی مادر نه‌تنها بر مغز فرزندانش، بلکه بر روی نسل‌های بعدی هم تاثیرگذار است.»

بیشتر از بهداشت و درمان