تغییر در رژیم غذایی سطح کلسترول را کاهش می‌دهد

رژیم‌های گیاهخواری با کاهش ۱۴ درصدی تمام پروتئین‌هایی در ارتباط است که شریان‌ها را مسدود می‌کنند

 پژوهشگران دریافتند رژیم‌های غذایی گیاهی نقش مهمی در کاهش انسداد شریان‌ها دارند - Canva

همه ما می‌دانیم که خوردن سبزیجات مفید است، اما بر اساس پژوهش‌ها، حذف گوشت و پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی یا وگان از سنین پایین می‌تواند برای سلامتی شما معجزه کند.

بر اساس مطالعه جدیدی که در هافینگتن‌پست منتشر شده است، رژیم‌های گیاهخواری و وگان ممکن است با سطوح پایین‌تر کلسترول و چربی در خون شما مرتبط باشد.

پژوهشگران پس از تجزیه و تحلیل شواهد حاصل از مطالعات منتشرشده از سال ۱۹۸۲ دریافتند که رژیم‌های غذایی گیاهی نقش مهمی در کاهش انسداد شریان‌ها دارند.

این به معنای کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته مغزی و حمله‌های قلبی است.

این مطالعه نشان داد که رژیم‌های گیاهخواری و وگان با کاهش ۱۴ درصدی تمام پروتئین‌هایی در ارتباط است که شریان‌ها را مسدود می‌کنند.

علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند که این کار با تاثیری که مصرف یک‌سوم از داروهای کاهش‌دهنده کلسترول مانند استاتین‌ها دارند، مرتبط است.

پروفسور روث فریک اشمیت، پزشک ارشد بیمارستان ریشهاسپیتلیت (Rigshospitalet) در کپنهاگ دانمارک، این مطالعه را همراه با دانشجوی پزشکی، کارولین آمالی کخ، و دکتر امیلی وسترلین کیلدسن، از همان بیمارستان انجام داد.

فریک اشمیت گفت: «ما دریافتیم که رژیم‌های گیاه‌خواری و وگان همان‌طور که آپولیپروتئین ب (apoB) نشان می‌دهد با کاهش ۱۴ درصدی تمام لیپوپروتئین‌های مسدودکننده شریان‌ها همراه است.»

او می‌افزاید: «این با یک‌سوم تاثیر مصرف داروهای کاهش‌دهنده کلسترول مانند استاتین‌ها مطابقت دارد و به کاهش ۷ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افرادی منجر می‌شود که به مدت پنج سال رژیم غذایی گیاهی داشته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درمان‌های استاتین که داروهایی‌اند که سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند، بهتر از رژیم‌های گیاهی در کاهش سطح چربی و کلسترول‌اند.

فریک اشمیت توضیح می‌دهد: «با این حال، یک رژیم، برنامه غذایی دیگر را حذف نمی‌کند و ترکیب استاتین‌ها با رژیم‌های غذایی گیاهی احتمالا اثر هم‌افزایی دارد و در نتیجه تاثیر مفید بیشتری خواهد داشت.»

او ادامه می‌دهد: «اگر افراد از سنین پایین شروع به خوردن رژیم‌های گیاه‌خواری یا وگان کنند، احتمال کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از انسداد شریان‌ها بسیار زیاد است.»

او می‌افزاید: «نکته مهم این است که ما نتایج مشابهی را در قاره‌ها، سنین، محدوده‌های مختلف شاخص توده بدنی و در میان افراد در وضعیت‌های مختلف سلامت پیدا کردیم.»

پژوهشگران ۳۰ کارآزمایی را که با مجموع ۲ هزار و ۳۷۲ نفر بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۲۲ منتشر شده بودند، بررسی کردند.

آن‌ها تاثیر رژیم‌های گیاهخواری یا dوگان را در برابر رژیم‌های غذایی شامل گوشت بر سطوح انواع کلسترول، کلسترول بد، تری گلیسیرید - نوعی چربی موجود در خون و آپولیپروتئین ب - پروتئینی که به حمل چربی و کلسترول در خون کمک می‌کند، بررسی کردند.

افراد شرکت‌کننده در این مطالعه از رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی کردند یا به رژیم غذایی همه چیز‌خوار (که شامل گوشت و محصولات لبنی است) ادامه دادند. مدت زمان رژیم غذایی از ۱۰ روز تا پنج سال با میانگین ۲۹ هفته متغیر بود.

این مطالعه که در نشریه قلب اروپا منتشر شده است، نشان می‌دهد که کاهش ۱۰ درصدی در سطح کلسترول بد و کاهش ۱۴ درصدی در سطوح آپولیپروتئین ب به وجود آمد.

فریک اشمیت گفت: «رژیم‌های گیاهی ابزاری کلیدی برای تغییر تولید غذا به شکل‌های پایدارتر از نظر زیست‌محیطی‌اند و در عین حال، بار بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.»

او می‌گوید: «ما باید یک رژیم غذایی متنوع و غنی از گیاهان داشته باشیم، ولی زیاده‌روی نکنیم، و تشنگی خود را با آب رفع کنیم.»