ورزشی که می‌تواند به کاهش چربی کبد کمک کند

در حال حاضر برای بیماری کبد چرب غیرالکلی هیچ درمان دارویی تاییدشده یا موثری وجود ندارد

ورزش می‌تواند چربی کبد، آمادگی جسمانی، ترکیب بدن و کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد- Canva

طبق یک بررسی جدید از مطالعات [قبلی]، حدود ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی هوازی متوسط تا شدید در هفته می‌تواند چربی کبد را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

این پژوهش که به‌تازگی در مجله آمریکایی بیماری‌های دستگاه گوارش (Gastroenterology) منتشر شد، ۱۴ مطالعه قبلی را ارزیابی و چنین نتیجه‌گیری کرد که این برنامه ورزش هفتگی می‌تواند به کاهش معنی‌دار چربی کبد در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی (ان‌ای‌اف‌ال‌دی/NAFLD)  منجر شود.

بیماری کبد چرب غیرالکلی تقریبا یک‌سوم جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است به مرور زمان به سیروز منجر شود که به عنوان زخم کبد و سرطان نیز شناخته می‌شود.

در حال حاضر هیچ درمان دارویی تاییدشده یا درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد، اما پژوهش‌ها نشان داده است که ورزش می‌تواند چربی کبد، آمادگی جسمانی، ترکیب بدن و کیفیت زندگی بیماران را بهبود دهد.

با این حال به گفته دانشمندان، از جمله آن‌هایی که از پن استیت هلت (Penn State Health) در ایالات متحده‌اند، میزان دقیق ورزش موردنیاز برای بهبود بالینی معنی‌دار همچنان نامشخص باقی مانده است.

تاکنون مشخص نشده که «دوز» ورزش لازم که بتواند به بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی کمک کند چربی کبد را دست‌کم ۳۰ درصد کاهش نسبی دهند، چقدر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاناتان استاین، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «تلاش برای رسیدن به میزان فعالیت بدنی هدف‌دار برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و ورزش که می‌خواهند رویکردهای شخصی را توسعه دهند، مفید خواهد بود؛ زیرا به بیماران کمک می‌کند سبک زندگی خود را اصلاح کنند و از نظر بدنی فعال‌تر شوند.»

دکتر استاین گفت: «یافته‌های ما می‌تواند به پزشکان این اطمینان را بدهد که ورزش را به عنوان درمانی برای بیماری کبد چرب غیرالکلی تجویز کنند.»

در تجزیه و تحلیل جدید، دانشمندان ۱۴ مطالعه را با مجموع ۵۵۱ فردی مبتلا به کبد چرب غیرالکلی که در کارآزمایی‌های تصادفی و کنترل‌شده شامل ورزش شرکت کردند، ارزیابی کردند.

آن‌ها داده‌های جمع‌آوری‌شده از همه این مطالعات از جمله سن، جنسیت، شاخص توده بدنی، تغییر وزن بدن، پایبندی به برنامه ورزشی و سطح چربی کبد اندازه گیری‌شده از اسکن ام‌آر‌آی (MRI) را بررسی کردند.

بررسی مطالعات نشان داد که تمرین ورزشی در مقایسه با مراقبت‌های بالینی استاندارد، حدود ۳.۵ برابر بیشتر احتمال دارد به پاسخ درمانی بالینی معنادار دست یابد.

پژوهشگران در این مطالعه نوشتند: «مستقل از کاهش وزن، ۳.۵ برابر بیشتر احتمال دارد که تمرین‌های ورزشی در مقایسه با مراقبت‌های بالینی استاندارد، به واکنش درمانی بالینی معنی‌دار در چربی کبد اندازه گیری‌شده با ام‌آرآی دست یابند.»

این مطالعه نشان داد که حدود ۴۰ درصد از بیمارانی که بیشتر از ۷۵۰ کار معادل متابولیک یا هم‌اندازه آن، مانند ۱۵۰ دقیقه پیاده‌روی تند در هفته، برایشان تجویز شده بود، در مقایسه با فقط ۲۶ درصد از افرادی که میزان ورزش کمتری برایشان تجویز شده بود، به درمان پاسخی قابل‌توجه نشان دادند.

این ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط تا شدید هفتگی همان میزان فعالیت بدنی توصیه‌شده انجمن گوارش آمریکا و انجمن اروپایی برای مطالعه کبد است.

دانشمندان تایید می‌کنند که این میزان ورزش ممکن است به طور بالینی به کاهش نسبی چربی کبد اندازه‌گیری شده با ام‌آر‌آی منجر شود تا حدی که با میزان گزارش‌شده در آزمایش‌های اولیه داروی کبد چرب غیرالکلی که برای ارزیابی داروهای بازدارنده تولید چربی به کار می‌رود، مشابهت داشته باشد.

با این حال، آن‌ها اضافه می‌کنند که برای تایید یافته‌های جدید و مقایسه تاثیر «دوزهای» ورزشی مختلف مطالعات بیشتری از جمله آزمایش‌های بالینی کنترل‌شده موردنیاز است.

دکتر استاین می‌گوید: «ورزش یک اصلاح سبک زندگی است؛ از این رو این واقعیت که احتمالا با توانایی درمان‌شناسی در حال توسعه برای دستیابی به نتیجه مشابه مطابقت داشته باشد، بسیار مهم است.»

«پزشکانی که به بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی مشاوره می‌دهند، باید این میزان فعالیت را به بیماران خود توصیه کنند. پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری سبک به مدت نیم ساعت در روز پنج بار در هفته تنها نمونه‌ای از برنامه‌هایی است که این معیارها را برآورده می‌کند.»

© The Independent