تغذیه سالم و پرهیز از اخبار؛ محافظت‌کننده‌های سلامت روان در همه‌گیری

وقت گذراندن در بیرون از خانه و بیشتر آب نوشیدن نیز اثرات مثبتی دارد

شیوع افسردگی و اضطراب در سال اول همه‌گیری در سراسر جهان بیش از یک چهارم افزایش یافته بود - Canva

بر اساس مطالعه جدیدی، تغذیه سالم و پرهیز از اخبار، عمده‌ترین عوامل پیشگیرنده از اضطراب و افسردگی در طول همه‌گیری کووید-۱۹ بود.

این دو تغییر در سبک زندگی، از تعامل با دوستان، پیروی از روالی معمول و دنبال کردن سرگرمی‌ها، در تثبیت سلامت روان موثرتر بودند.

در این مطالعه محققانی در بارسلون وضعیت ۹۴۲ بزرگسال اسپانیایی را به مدت یک سال بررسی کردند.

از شرکت‌کنندگان خواسته بودند تا در فواصل مرتب دو هفته‌ای، دفعات توسل به ۱۰ رفتار مختلف سازگاری با شرایط و میزان اضطراب و افسردگی‌ خود را رتبه‌بندی کنند.

سازگاری بیشتر، با پیروی کردن از رژیم غذایی متعادل، مکرر نخواندن خبرهای تازه درباره کووید-۱۹، تمرین بدنی، ماندن در فضای باز و نوشیدن آب پیوند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از رفتارهایی که پیش‌تر سودمند دانسته شده بودند، مانند صحبت کردن با اقوام و دوستان یا در پیش گرفتن یک سرگرمی، تاثیر کمتری بر سلامت روان افراد داشتند.

دکتر یوآخیم رادوآ، از محققان اصلی این مطالعه، گفت این نتایج «کمی غافلگیرکننده» بود.

رادوآ گفت: «مانند بسیاری از مردم، تصور می‌کردیم در زمان‌های پرتنش، رابطه فردی نقش بیشتری در جلوگیری از اضطراب و افسردگی بازی می‌کند.»

«بر اساس این نتایج، توصیه می‌کنیم همه از یک رژیم غذایی سالم/متعادل پیروی کنند، از تماشای مکرر اخبار پرتنش خودداری کنند، زمان بیشتری را بیرون از خانه سپری کنند، به فعالیت‌های آرامش‌بخش و تمرین بدنی بپردازند.»

رادوآ گفت هرچند این مطالعه بر سلامت روان افراد در طول دوره کووید-۱۹ متمرکز بود، با تحقیقات بیشتر می‌توان بررسی کرد که این معیارها در شرایط پرتنش دیگر نیز کارساز است یا نه.

رادوآ گفت: «شاید این رفتارهای ساده بتواند از اضطراب و افسردگی جلوگیری کند و پیشگیری بهتر از درمان است.»

به گفته پروفسور کاترین هارمر، از گروه روانپزشکی دانشگاه آکسفورد، که در این مطالعه شرکت نداشت، این مطالعه «بینش‌های مهمی» به دست داده است، اما به آزمایش‌های بیشتری نیاز است.

«باید بیشتر کار کنیم تا ببینیم این وابستگی‌ها علّی است یا نه – آیا این رفتارها است که باعث بهبود خلق‌وخو می‌شود یا شاید برعکس باشد، یعنی همچنان که حالمان بهتر می‌شود، شروع به تعامل مثبت‌تر با محیط خود می‌کنیم؟»

طبق گزارشی که  مرکز تحقیقات سلامت روان کوئینزلند (Queensland Centre for Mental Health Research) در اکتبر ۲۰۲۱  منتشر کرد، شیوع افسردگی و اضطراب در سال اول همه‌گیری در سراسر جهان بیش از یک چهارم افزایش یافته بود.

دانشمندان نتیجه‌گیری کردند که موارد اختلالات افسردگی حاد ۵۳ میلیون، و موارد اضطراب ۷۶ میلیون، بیشتر شده بود.

© The Independent