متخصصان توصیه می‌کنند چه مدت باید در حالت پلانک بمانید

بیش از یک دقیقه ماندن در حالت پلانک ضرورت ندارد

اگر قرار باشد پلانک با فواصل زمانی انجام دهید بهتر است هر بار ۲۰ ثانیه در این حرکت بمانید- Canva

تاثیر حرکت پلانک روی عضلات اصلی بدن فوق‌العاده است – اما چه مدت باید عضلات را در حالت انفجاری (muscle-blasting pose) نگه دارید تا موثر باشد؟

به گفته دکتر استوارت مک‌گیل، استاد و متخصص ستون فقرات، پاسخ این سوال فقط ۱۰ ثانیه است.

مک‌گیل در گفت‌وگو با [نشریه] «تلگراف» گفت:«این فعالیت جز ادعای رکورد زدن فایده دیگری ندارد.»

مک گیل درعوض پیشنهاد می‌کند کسانی که می‌خواهند از پلانک بهره بگیرند، اگر به جای طولانی ماندن، [بین حرکت‌ها] سه فاصله زمانی ۱۰ ثانیه‌ای بگذارند، یا «سه حرکت اصلی» (Big 3) «درازنشست» (curl-up)، «پهلوگرفت» (side planks)، و «سگ شکاری» (bird dog) را تمرین کنند، نتایج بهتری خواهند گرفت.

اما به‌نظر می‌رسد مربیان خصوصی با این نظر مخالف باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنجی تایگر، مربی خصوصی [باشگاه] «اورنج تئوری» فلوریدا، به ایندیپندنت گفت:« باید ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه در حالت پلانک بمانید.»

او معتقد است پلانک ۱۰ ثانیه‌ای فایده‌ای ندارد، اما اگر قرار باشد پلانک با فواصل زمانی انجام دهید، «بهتر است هر بار ۲۰ ثانیه در این حرکت بمانید.»

راب آریگا، مربی خصوصی [باشگاه] «اکوینوکس» نیویورک، با این حرف موافق بود. او به ما گفت:«در حالت مطلوب، پلانک را باید یک دقیقه نگه داشت تا نتیجه‌ بدهد.»

باوجود نظرهای متفاوت در این باره که چقدر باید در این وضعیت ماند، اکثرا با این نکته موافقند که مهم‌ترین بخش پلانک به شیوه انجام آن برمی‌گردد.

به گفته مکس لوری که می‌گوید پلانک‌ جزو «تمرین‌هایی است که اغلب شاهد است افراد در باشگاه بدنسازی آن را اشتباه انجام می‌دهند»، مادام که کمرتان گود نشود، که فشار و استرس غیرضروری به مفاصل‌تان وارد می‌کند، [پلانک]عضلات‌تان را درگیر می‌کند.»

اما حتی لوری نیز حدود ۳۰ ثانیه در پلانک می‌ماند، چون طولانی‌تر از این «خسته‌کننده» می‌شود.

خبر خوب این است که پلانک زدن بیش از یک دقیقه توصیه نمی‌شود – چون طولانی‌تر ماندن در این حرکت غیر از خودنمایی مزیت دیگری ندارد.

این مقاله نخست در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی