ورزش شدید و رژیم شاید میل به خوردن غذای چرب را محدود کند

ورزش بهترین «قرص جادویی» هنگام رژیم است

ورزش هم می‌تواند از نظر جسمی برای کاهش وزن مفید باشد، و هم از لحاظ ذهنی به کنترل ولع غذاهای ناسالم کمک کند- Canva

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که ولع غذاهای چرب را می‌توان با ورزش شدید کاهش داد.

در این آزمایش، به موش‌ها رژیم غذایی ۳۰ روزه دادند و دیدند موش‌هایی که به شدت ورزش می‌کردند، در مقایسه با موش‌هایی که ورزش نمی‌کردند، در برابر علامت‌های مربوط به گلوله‌های غذای پرچربی مقاومت نشان دادند.

این مطالعه که در دانشگاه ایالتی واشنگتن (دبلیواس‌یو) انجام شد، برای سنجش مقاومت دربرابر پدیده‌ای به نام «نهفتگی ولع» طراحی شد که نشان می‌دهد هرقدر مدت طولانی‌تری یک ماده غذایی را نخوریم، هنگام دریافت سیگنال، مقاومت دربرابر آن سخت‌تر می‌شود.

تراویس براون، نویسنده این مطالعه و پژوهشگر فیزیولوژی و علوم اعصاب دانشگاه ایالتی واشنگتن، گفت:«بخش بسیار مهم حفظ رژیم غذایی، اراده ذهنی است- توان اینکه بگوییم نه، ممکن است هوس کرده باشم، اما جلو خودم را می‌گیرم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ورزش هم می‌تواند از نظر جسمی برای کاهش وزن مفید باشد، و هم از لحاظ ذهنی به کنترل ولع غذاهای ناسالم کمک کند.»

در این آزمایش، ۲۸ موش تمرینی داشتند که در آن با فشار دادن یک اهرم، چراغی روشن می‌شد و صدایی به گوش می‌رسید و بعد یک قطعه غذای پرچربی بیرون می‌آمد.

پژوهشگران در پایان این دوره تمرینی امتحان کردند که ببینند موش‌ها صرفا برای دریافت علامت نور و صدا، چندبار اهرم را فشار می‌دهند.

سپس آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند: یکی با رژیم دو شدید روی «تردمیل»، و گروه دیگر که غیر از فعالیت معمول خود تمرین اضافی نمی‌کرد.

 ۳۰ روز به هیچ یک از دو گروه گلوله‌های پرچربی ندادند.

در پایان این دوره، پژوهشگران به موش‌ها امکان دسترسی به اهرم‌هایی دادند که با فشاردادن،‌ قطعه‌ای غذا آزاد می‌کردند، اما این بار وقتی اهرم را فشار دادند، فقط نشانه نور و صدا از آن‌ها خارج شد.

آنان دریافتند که موش‌هایی که ورزش نمی‌کردند، به طرز چشمگیری بیشتر از آن‌هایی که ورزش کرده بودند، اهرم‌ها را فشار دادند، که نشان می‌دهد ورزش میل به خوردن خوراکی‌ها را کاهش می‌دهد.

این گروه پژوهشی قصد دارد در آینده تاثیر سطوح مختلف ورزش را بر این نوع ولع، و نیز چگونگی عملکرد دقیق ورزش را در مغز برای مهار میل به غذاهای ناسالم، بررسی کند.

براون گفت، هرچند پژوهش‌های بیشتری باید انجام شود، اما این مطالعه قدرت ورزش را بر تقویت خویشتن‌داری نشان می‌دهد.

او افزود: «ورزش از چند منظر مفید است: به [مهار] بیماری‌های قلبی، چاقی، و دیابت کمک می‌کند، و ممکن است به خودداری از خوردن برخی از این غذاهای ناسازگار نیز کمک کند.»

«ما همیشه به شیوه‌های مختلف به دنبال این قرص جادویی هستیم و ورزش با تمام این فواید جلو چشم ما است.» ‌

© The Independent

بیشتر از زندگی