با داروهای کاهش وزن لاغر نمی‌شوید؟ دانشمندان می‌گویند پای ژنتیک در میان است

افرادی که «معده گرسنه‌مثبت» دارند، به پیام‌های هورمونی معده به مغز مبنی بر سیری و پایان‌ غذا خوردن، پاسخ مثبت می‌د‌هند

عکس تزیینی‌ــ  زنی در حال رفتن روی ترازوــ Canva

این روزها مصرف داروهای کاهش وزن مانند اوزمپیک، ویگووی و مانجارو بسیار محبوب شده است. اما یکی از بزرگ‌ترین معماها درباره این داروهای کاهش وزن که به جی‌ال‌پی‌ــ۱ معروف‌اند، این است که تنها برخی افراد با مصرف این داروها، ۲۰ درصد یا بیشتر وزن از دست می‌دهند اما عدد روی ترازو برای برخی دیگر به‌سختی عوض می‌شود.

به گزارش‌ سی‌ان‌ان، نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که از هر هفت نفری که بیش از یک سال داروی کاهش وزن ویگووی مصرف کرده‌اند، یک نفر تنها پنج درصد وزن اولیه‌‌اش را از دست داده و دارو برایش چندان کارساز نبوده است.

اکنون مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که پاسخ ممکن است در ژن‌ها نهفته باشد.

بر اساس این مطالعه، یک آزمایش جدید که امتیاز خطر ژنتیکی را تعیین می‌کند، می‌تواند به افراد کمک کند تا بفهمند آیا احتمال دارد این داروهای کاهش وزن تزریقی بر آن‌ها موثر باشد یا خیر.

دکتر آندرس آکوستا، متخصص گوارش و محقق از کلینیک مایو، می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که این آزمایش توضیح ‌می‌دهد چه کسی می‌تواند وزن کم کند و می‌توانیم از طریق این آزمایش ژنتیکی با دقت ۹۵ درصد پیش‌بینی کنیم چه کسی بیشتر از پنج درصد کاهش وزن خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آکوستا اشاره کرد که این داروها ارزان نیستند و همیشه هم تحت پوشش بیمه قرار ندارند. حتی اگر تحت پوشش بیمه باشند، هم احتمالا هزینه زیادی دارند. بنابراین اینکه بتوانیم اثربخشی این داروها را بر کاهش وزن افراد پیش‌بینی کنیم، می‌تواند آن‌ها را از ناامیدی و صرف هزینه بی‌دلیل نجات دهد.

این آزمایش که مای‌فنوم (MyPhenome) نام دارد، به همت محققان کلینیک مایو ابداع شد و مجوز شرکت «علوم فنومیک» (Phenomic Sciences) را دریافت کرده است. هزینه این آزمایش ۳۵۰ دلار است و باید با تجویز متخصص مراقب‌های سلامت انجام شود.

در این آزمایش شش هزار تغییر در ۲۲ ژن موجود در مسیر پیام‌رسانی هورمون جی‌ال‌پی‌‌ــ۱ جست‌وجو می‌شود و با استفاده از نتایج، امتیاز خطر را برای هر فرد تعیین می‌کنند. این امتیاز خطر در دو گروه «معده گرسنه‌مثبت» و «معده گرسنه‌منفی» تقسیم‌بندی می‌شود. افرادی که «معده گرسنه‌مثبت» دارند، به پیام‌های هورمونی معده به مغز مبنی بر سیری و پایان‌ غذا خوردن، پاسخ مثبت می‌د‌هند. در نتیجه، پس از خوردن مقدار مناسبی غذا احساس سیری می‌کنند و از خوردن بیشتر خودداری می‌کنند. در حالی که افراد دارای «معده گرسنه‌منفی» به ‌پیام‌های هورمونی معده به مغز پاسخ نمی‌دهند.

طبق آزمایش کلینیک مایو، افرادی که «معده گرسنه‌مثبت» دارند، در مقایسه با گروه دیگر، کاهش وزن قابل توجهی داشتند. با این حال باید توجه داشت که این نتایج مربوط به یک آزمایش مقدماتی‌اند و آکوستا می‌گوید این نتایج را باید در کارآزمایی تصادفی، دوسو کور (double blinded) و کنترل‌ با دارونما هم آزمایش شود.

بیشتر از بهداشت و درمان