آیا رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان واقعا سالم‌تر است؟

رژیم غذایی مدیترانه‌ای مبتنی بر سبزیجات تازه، میوه‌ها، حبوبات و ماهی است که برای سلامت فواید بسیار دارد

عکس تزئینی - تصویری از غذاهایی که مبتنی بر گیاهان است - Canva

آیا در سال جدید قرار است نمونه جدیدی از خود ارائه کنید؟ یکی از این تحولات در سال نو، تغییر در نوع تغذیه است که کمک می‌کند نه‌تنها ظاهر بهتر، بلکه احساس بهتری هم داشته باشید.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، رژیم‌های غذایی کم‌‌کربوهیدرات به کاهش وزن کمک می‌کنند، اما ارزش غذایی همچنان نکته واقعا مهمی به شمار می‌رود.

دکتر سلین گاندر، از کارکنان بخش پزشکی سی‌بی‌اس نیوز، در این زمینه می‌گوید: «لازم است جویای رژیم‌های غذایی با پروتئین و فیبر بالا باشید و در عین حال، این مواد مغذی را بیش از غذاهای گوشتی، از طریق غذاهای گیاهی دریافت کنید.»

گیاهخواری، تنها راه تغذیه مبتنی بر گیاهان نیست. مثلا رژیم غذایی مدیترانه‌ای که فواید آن برای سلامت سرخط خبرها است، بر مواد کامل گیاهی تمرکز دارد. این الگوی تغذیه که بر غذا‌های سنتی حوزه مدیترانه استوار است، بر میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی، حبوبات، آجیل و غلات کامل تاکید دارد.

به گفته گاندر: «این رژیم غذایی اساسا کم کربوهیدرات است و همچنین چربی و پروتئین حیوانی کمی دارد. غذاهای مدیترانه‌ای از آنجا که به جای نمک با گیاهان و ادویه مزه‌دار می‌شوند، سالم‌ترند.»

آیا رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان از گوشت سالم‌تر است؟

گاندر پیشنهاد می‌کند که از منظر دستیابی به پروتئین، به جای گوشت قرمز، بیشتر جویای دستیابی به پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا و عدس باشیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین درباره جایگزین‌های گوشت که با پروتئین‌های گیاهی فراوری شده‌ تولید می‌شوند، هشدار می‌دهد.

او در این‌باره می‌گوید: «مثلا مواد غذایی مانند همبرگرهای گیاهی، روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند. این مواد پروتئین بسیار بالایی دارند، اما ممکن است چربی‌های اشباع شده هم داشته باشند.»

او پشنهاد می‌‌کند: «اگر می‌خواهید جایگزینی برای گوشت بیابید، به فهرست مواد تشکیل‌دهنده [جایگزین احتمالی] دقت کنید.»

به گفته متخصصان تغذیه، در مجموع بهتر است از غذاهای فوق‌فراوری شده اجتناب شود.

به گفته گاندر، این غذاهای فوق‌فراوری‌شده، خطر افزایش فشارخون و ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و حتی افسردگی را در پی دارند.

نقش تغذیه مبتنی بر گیاهان بر سلامت روده

کارشناسان تاکید می‌کنند که رژیم‌های مبتنی بر گیاهان، بخشی حیاتی در حفظ سلامت روده‌اند.

دکتر شیلپا راولا، استادیار پزشکی در دانشگاه کلمبیا، چندی پیش به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «غذاهای گیاهی برای سلامت روده فوق‌العاده مهم‌اند، زیرا فیبر لازم را برای میکروب‌های روده تامین می‌کنند که مهم‌ترین ماده مغذی برای آن‌ها است.»

بیشتر از بهداشت و درمان