حمله قلبی مرگبار در اولین روز هفته کاری شایع‌تر است

برخی شواهد نشان‌دهنده ارتباط میان افزایش حملات قلبی استمی با هورمون‌های استرس است

حملات قلبی بیشتر در زمستان و در ساعات نخست صبح رخ می‌دهند - Canva

پژوهش تازه بنیاد قلب بریتانیا نشان می‌دهد احتمالا نخستین روز هفته کاری برای قلب ضرر دارد.

خطرناک‌ترین نوع حمله قلبی که به استمی (STEMI) معروف است، در روز دوشنبه [نخستین روز هفته کاری در بریتانیا] بیشتر از سایر روزهای هفته رخ می‌دهد.

نیویورک‌پست گزارش می‌دهد، پژوهشگران از کشف افزایش غیرعادی حملات قلبی استمی در روزهای یکشنبه نیز شگفت‌زده شدند.

این خبرگزاری به نقل از پروفسور سر نیلش سامانی، مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا، گفت:«حالا باید بررسی کنیم که در برخی روزهای هفته چه چیزی هست که احتمال بروز سکته را در آن‌ها بیشتر می‌کند.»

او در بیانیه خبری خود تاکید کرد: «این کار برای درک بهتر این وضعیت مرگبار به پزشکان کمک می‌کند تا در [آینده] جان افراد بیشتری را نجات دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان، برخی شواهد نشان‌دهنده ارتباط میان افزایش حملات قلبی استمی با هورمون‌های استرس است.

دکتر جک لافان، متخصص قلب و عروق مرکز بهداشت و مراقبت اجتماعی بلفاست، به دیلی میل گفت که «این احتمالا ناشی از استرس بازگشت به محیط کار است».

لافان افزود: «افزایش استرس به افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌انجامد که خطر وقوع حمله قلبی را نیز بالا می‌برد.»

به گفته کلینیک کلیولند، استمی یا انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه اس‌تی (ST Elevation) زمانی رخ می‌دهد که یکی از شریان‌های خون‌رسان به عضله قلب مسدود شوند. در نتیجه این انسداد مرگ عضله قلب شروع می‌شود و قلب نمی‌تواند خون را به باقی اعضای بدن بفرستد.

استمی معمولا با آنژیوپلاستی اورژانسی درمان می‌شود. در این روش، شریان‌های مسدود را دوباره باز می‌کنند. حدود ۳۸ درصد افرادی که با انسداد عروق قلب به اورژانس مراجعه می‌کنند، مبتلا به استمی تشخیص داده می‌شوند.

این مطالعه جدید که در نشست انجمن قلب و عروق بریتانیا در منچستر انگلستان ارائه شد، مجموعه پژوهش‌های پیشین در مورد زمان و دلایل حملات قلبی را تکمیل می‌کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵ نشان داد که حملات قلبی «دوشنبه غمبار» (Blue Monday) در مردان شایع‌تر است و به مصرف الکل ارتباط دارد.

لافان گفت: «می‌دانیم که حملات قلبی بیشتر در زمستان و در ساعات نخست صبح رخ می‌دهند.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: «مشابه همین اثر در میزان وقوع سکته مغزی نیز دیده می‌شود. مطالعات پیشین نیز نشان داده‌اند میزان بروز حملات قلبی در روزهای ساعت تابستانی که برای استفاده بیشتر از نور روز ساعت‌ را جلو می‌کشیم، بالاتر است.»

لافان در پایان گفت: «سازوکار دقیق این تغییرات ناشناخته است، اما فرض ما این است که به نحوه تاثیر ریتم شبانه‌روزی بر هورمون‌های در گردش که موجب حمله قلبی و سکته مغزی می‌شوند، ربط دارد.»