عقل سالم در بدن سالم؛ عمل لاغری باعث بهبود حافظه می‌شود

کاهش وزن بعد از عمل لاغری می‌تواند احتمال ابتلا به عوارضی چون زوال عقل در طول عمر را کاهش ‌دهد

افراد بعد از عمل لاغری بیشتر ورزش می‌کنند و حالشان بهتر می‌شود - Canva

طبق یافته‌های یک تحقیق، عمل لاغری نه‌تنها دور کمر را کاهش می‌دهد، بلکه حافظه را هم تقویت می‌کند.

به گزارش روزنامه تلگراف، نتیجه این مطالعه نشان داد مبتلایان به چاقی بعد از جراحی لاغری، از پس آزمون‌های شناختی بهتر برمی‌آیند.

دکتر آماندا کیلیان، از مرکز پزشکی دانشگاه رادبود و نویسنده این مطالعه، می‌گوید حافظه و قابلیت تغییر تمرکز تا دو سال بعد از عمل همچنان بهتر می‌شود. به گفته او، با آنکه در پایان این مطالعه تغییرات نمایانی در مغز رخ نداد، احتمالا بهتر شدن جریان خون در مغز بر اثر کاهش فشار خون در ایجاد چنین شرایطی نقش داشته است.

دکتر کیلیان گفت: «افراد بعد از عمل لاغری بیشتر ورزش می‌کنند و حالشان بهتر می‌شود. بعد از عمل، فقط ۱۵ درصد افراد همچنان داروهای فشار خون مصرف می‌کنند؛ در حالی که قبل از جراحی این شاخص ۳۵ درصد بود. یعنی فشار خون به میزان قابل‌توجهی پایین آمد.»

به گفته او، کاهش وزن بعد از عمل لاغری می‌تواند احتمال ابتلا به عوارضی چون زوال عقل در طول عمر را کاهش ‌دهد: «بر اساس بسیاری از مطالعات، مشکلات عروقی ناشی از بیماری چاقی برای ابتلا به زوال عصبی، افول شناخت و زوال عقل‌ فاکتور خطر به شمار می‌روند. بنابراین بله؛ می‌توان گفت بیماری چاقی فاکتوری خطرناک برای ابتلا به زوال عقل است.»

به گزارش روزنامه تلگراف، سالانه تا هفت هزار بزرگسال جراحی چاقی (اصطلاحی کلی برای عمل حلقه‌گذاری معده و سایر عمل‌های لاغری) انجام می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق تحقیقات قبلی، کاهش وزن با بهبود توانایی مغز رابطه دارد و باعث می‌شود فرد بهتر بتواند کارهایش را اولویت‌بندی کند، حواس‌پرتی‌ها را کنار بزند و نسنجیدگی‌ها را مهار کند.

در تازه‌ترین مطالعه که یافته‌های آن در اجلاس اروپایی چاقی در دوبلین ارائه شد، چگونگی اثرگذاری جراحی چاقی بر عملکرد ذهنی بیماران بررسی شد. بیماران قبل از عمل بای‌پس معده در سال ۲۰۱۸ و بعد از آن در سال ۲۰۲۱، تحت آزمایش‌های حافظه، گفتار و تمرکز قرار گرفتند. از حدود ۴۰ درصد آن‌ها نیز قبل و بعد از عمل تصویربرداری ام‌آرآی انجام شد تا مشخص شود ساختار مغزشان چه تغییری کرده است.

به نظر کارشناسان مستقل، عمل حلقه‌گذاری معده می‌تواند عملکرد ذهن را بهبود دهد؛ زیرا باعث می‌شود فرد چاق کمتر به غذا فکر کند.

به گزارش روزنامه تلگراف، پروفسور جیسون هالفورد، رئیس انجمن مطالعات چاقی اروپا، می‌گوید بسیاری از مبتلایان به مشکل اضافه وزن در کنترل رفتار خوردوخوراکی خود ضعف‌ دارند؛ یعنی گرسنگی اغلب جزو مشغولیت فکری‌ آنان است. بنابراین باید بخش بزرگی از عملکرد اجرایی، یک منبع شناختی محدود، را برای این کنترل بازدارنده صرف کنند تا در برابر این تمایل به خوردن مقاومت کنند. این می‌تواند بر عملکرد سایر وظایف شناختی تاثیر بگذارد.»

پروفسور هالفورد افزود: «جراحی فقط جذب انرژی را محدود نمی‌کند؛ بلکه سیگنال‌های فیزیولوژیکی سیری را هم تقویت می‌کند و به کاهش درخواست برای کنترل‌های بازدارنده منجر می‌شود. ممکن است این کاهش فشار روی کارکردهای اجرایی باشد که امکان می‌دهد منابع شناختی بیشتری صرف سایر کارکردها شود.»

«با این اثرگذاری می‌توان بهبود وظایف شناختی، به‌ویژه وظایفی را که با توجه کردن سروکار دارند، توضیح داد.»

اما دکتر کیلیان می‌گوید عمل حلقه‌گذاری معده را باید فقط به عنوان آخرین چاره در نظر گرفت؛ یعنی در صورتی که نتوان وزن را با پرهیز غذایی و ورزش کاهش داد. او می‌گوید: «به نظر من همیشه باید عمل جراحی را آخرین راه چاره در نظر گرفت؛ زیرا دستگاه گوارش را دستخوش تغییرات کالبدی شدید می‌کند. وزن بعد از جراحی ۳۰ تا ۴۰ کیلو کاهش می‌یابد اما فرد همیشه باید ویتامین مصرف کند. طبق نتایج مقدماتی، برخی افراد بعد از عمل لاغری از ناراحتی‌های معده شکایت دارند و برای بررسی آثار این عمل هنوز تحقیقات بسیار بیشتری لازم است. پس قبل از برداشتن این گام، ابتدا پرهیز غذایی و ورزش و سایر عوامل سبک زندگی سالم را امتحان کنید.»

بیشتر از بهداشت و درمان