خطر سرطان پروستات در کمین مردانی که در جوانی اضافه‌وزن دارند

افزایش وزن یکنواخت بین سنین ۱۷ تا ۳۰ با بالاتر رفتن خطر ابتلا به این بیماری رابطه دارد و کشنده است

برای خنثی کردن بمب ‌زمانی سرطان پروستات، اقدام برای جلوگیری از اضافه وزن در مردان جوان «ضروری» است-Canva

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، مردانی که اواخر دهه دوم و در دهه سوم زندگی‌شان سالانه حدود یک کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات را بیش از یک‌چهارم افزایش می‌دهند.

به گزارش روزنامه تلگراف، طبق یافته‌های مطالعه‌ای که در سوئد روی بیش از ۲۵۰ هزار مرد انجام شده است، افزایش وزن یکنواخت بین سنین ۱۷ تا ۳۰ با بالاتر رفتن خطر ابتلا به این بیماری رابطه دارد و کشنده است.

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان بین مردان در بریتانیا است، به‌طوری که با سالی ۵۲ هزار مورد ابتلا،  از هر ۱۰ مرد یک مرد در طول زندگی دچار آن می‌شود و سالی ۱۲ هزار نفر بر اثر آن می‌میرند.

این بیماری بیش از همه بین مردان بالای ۵۰ سال شایع است و به آن‌ها توصیه شده که برنامه غذایی سالمی را در پیش گیرند، وزن کم کنند و مرتب ورزش کنند تا احتمال ابتلا به این بیماری در آن‌ها کاهش یابد.

در این تحقیق که یافته‌های آن در کنگره اروپایی چاقی (ای‌.سی‌.او) در دوبلین ارائه شد، داده‌های ۲۵۸ هزار و ۴۷۷ مرد تجزیه‌و‌تحلیل شده است، مردانی که وزنشان سه بار در سنین ۱۷ تا ۶۰ سال اندازه‌گیری شده بود.

به گزارش روزنامه تلگراف، حدود یک کیلوگرم افزایش وزن سالانه در سنین ۱۷ تا ۳۰ سال، خطر ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات را ۱۳ درصد و سرطان کشنده پروستات را ۲۷ درصد افزایش می‌دهد. این افزایش وزن یکنواخت آن قدر بود که حدود ۱۳ کیلوگرم افزایش وزن کلی در ۳۰ سالگی به بار آورد.

چاقی با بیش از ۱۰ نوع سرطان مرتبط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق مطالعات قبلی، چربی اضافه بدن می‌تواند خطر بیماری کشنده پروستات را افزایش دهد. اما تا‌کنون تحقیق اندکی در مورد زمان‌بندی افزایش وزن در روند زندگی، شدت تهاجم این بیماری و احتمال کلی سرطان پروستات انجام گرفته است.

به گفته کارشناسان، طبق این یافته‌ها «‌افزایش وزن در اوایل بزرگ‌سالی می‌تواند بر مراحل بعدی زندگی مردان اثر منفی شدیدی بگذارد».

علت این گونه پیامدهای افزایش وزن در اوایل زندگی در این مطالعه نیامده است، اما گفته شده که به نظر می‌رسد چاقی بر هورمون‌های رشد نوجوانان اثر می‌گذارد و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کشنده پروستات را افزایش دهد.

به گزارش روزنامه تلگراف، طبق آمار سازمان ملی خدمات سلامت بریتانیا، ۶۱ درصد مردان ۲۵ تا ۳۴ ساله دچار اضافه‌وزن یا چاقی‌اند که تقریبا دو برابر این شاخص برای رده سنی ۱۶ تا ۲۴ سال یعنی ۳۲ درصد است.

در این مطالعه مردان دارای میانگین سنی ۴۳ سال بررسی شده‌اند. در کل مشخص شد ۲۳ هزار و ۳۴۸ شرکت‌کننده دچار سرطان پروستات بودند.

اضافه وزن در هر مرحله از زندگی، هم با پیدایش سرطان پروستات هم با شدت تهاجم آن، رابطه داشت. طبق تجزیه‌‌و‌تحلیل‌های بیشتری که انجام گرفت، این رابطه بر اثر افزایش وزن در سنین ۱۷ تا ۳۰ ایجاد می‌شود.

به گفته محققان، برای خنثی کردن بمب ‌زمانی سرطان پروستات، اقدام برای جلوگیری از اضافه وزن در مردان جوان «ضروری» است.

دکتر ماریسا دا سیلوا، از دانشگاه لوند در شهر مالمو و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «نمی‌دانیم عامل رابطه‌ای که مشاهده می‌کنیم خود اضافه‌وزن است یا مدت طولانی اضافه وزن داشتن.»

«به هر حال باید وزن اضافه شود تا آدم اضافه وزن پیدا کند، بنابراین برای جلوگیری از سرطان پروستات نیز جلوگیری از افزایش شدید وزن مردان جوان ضروری است.»

دکتر داسیلوا گفت به نظر می‌رسد چاقی بر هورمون‌های ویژه رشد در نوجوانان اثر می‌گذارد که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پروستات را افزایش دهد.

به گزارش روزنامه تلگراف، کاترین جنر، مدیر اتحادیه سلامت چاقی ( ائتلافی متشکل از ۵۰ خیریه و سازمان)‌، گفت: «این مطالعه جدید نشانگر اثرات منفی وحشتناکی است که اضافه وزن در اوایل بزرگ‌سالی مردان می‌تواند بر زندگی بعدی آن‌ها بگذارد و خطر ابتلا به سرطان کشنده پروستات را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. چنین تحقیقاتی کلید جلوگیری از مرگ‌و‌میرها است.»

بیشتر از بهداشت و درمان