یک مشت آجیل برای درمان بیماری قلبی مفید است

افزودن یک مشت آجیل به رژیم غذایی روزانه جانتان را نجات می‌دهد

بادام، پسته و گردو برای کاهش کلسترول از بقیه مفیدترند - Canva

مطالعه جدیدی که در نشریه پژوهش تغذیه منتشر شده است، نشان می‌دهد که پژوهشگران در اسکاندیناوی دریافته‌اند مصرف روزانه مقدار کمی آجیل و مغزها خطر حمله قلبی و سکته مغزی را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

اریک کریستوفر آرنسن، از نویسندگان اصلی این مطالعه و از اعضای گروه تغذیه دانشگاه اسلو، طی بیانیه‌ای گفت: «اگر روزی یک مشت – یعنی حدود ۳۰ گرم- آجیل بخورید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. بزرگسالان در کشورهای شمال اروپا به‌طور متوسط حدود چهار گرم آجیل در روز می‌خورند و خیلی‌ها هم اصلا لب به آجیل و مغزها نمی‌زنند.»

به گفته این پژوهشگران، آجیل خاصی وجود ندارد که به‌تنهایی این خطرها را کاهش دهد، اما گویا بادام، پسته و گردو برای کاهش کلسترول از بقیه مفیدترند. اصولا خوردن حتی چند دانه آجیل بهتر از نخوردن آن است و سلامت قلب را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرنسن گفت: «آجیل بر میزان کلسترول خون تاثیر مثبتی دارد، در عین حال برای جلوگیری از تجمع چربی در رگ‌ها باید آن را به اندازه مصرف کرد. آرتریواسکلروز (تصلب شرایین یا سخت شدن دیواره سرخرگ) یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر برای بروز حمله قلبی است.»

بیش از ۱.۸ میلیون نفر در این مطالعه بررسی شدند و پژوهشگران خطر نسبی ابتلا به بیماری قلبی یا سکته در این افراد را با تعداد آجیلی که در روز می‌خوردند مقایسه کردند.

نیویورک پست با اشاره به یافته‌های این مطالعه می‌نویسد به گفته پژوهشگران، مصرف آجیل موجب کاهش چربی یا لیپیدهای خون می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد بر کاهش فشار خون تاثیر داشته باشد، همچنین در مورد تاثیر آن‌ها بر قند خون مطمئن نیستند.

طی این بررسی مشخص نشد که آیا مصرف آجیل خطر سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را نیز کاهش می‌دهد یا خیر. به گفته پژوهشگران، این موارد مستلزم پژوهش‌های بیشتر است، اما یادآوری کردند که ترکیب اسیدهای چرب موجود در آجیل برای کمک به سلامت کلی بدن مفید است.

به گفته آرنسن، با اینکه نمی‌توان از آجیل برای درمان کلسترول بالا استفاده کرد، اما تاثیر آن به‌قدری شگرف است که مصرف آن به‌منزله یک اقدام پیشگیرانه برای عموم توصیه می‌شود.

به گفته کلینیک مایو، آجیل بی‌نمک منبع خوبی از پروتئین و حاوی دست‌کم برخی از مواد مفید برای سلامت قلب به شمار می‌رود. مصرف حدود چهار تا شش وعده آجیل بی‌نمک در هفته به‌منزله بخشی از رژیم غذایی سالم برای بزرگسالان توصیه می‌شود.