آشپزی آیورودا؛ رمز سلامتی حفظ تعادل است 

درباره روش متعادل غذا خوردن که برای سیر ماندن طراحی شده است، بیشتر بدانید

با رویکرد آیورودا به غذا خوردن، هدف، احساس سیری و رضایت بدون احساس سنگینی و سستی است-canva

«آیورودا» به معنای «دانش زندگی» است و پایه‌های آن بر این باور استوار شده که بیماری، ناشی از استرس است. این راه‌و‌رسم غذایی که به بیش از سه هزار سال پیش بازمی‌گردد، یک رژیم غذایی معمولی نیست. آیورودا یک رویکرد جامع باستانی به سلامت است که ریشه در هند دارد. 

طبق آیورودا، پنج عنصر جهان را تشکیل می‌دهند: وایو (هوا)، جالا (آب)، آکاش (فضا)، تجا (آتش)، و پریتوی (زمین).

اعتقاد باورمندان به آیورودا این است که این عناصر، سه «دوشا»ی مختلف را تشکیل می‌دهند که در حکم انواع انرژی، در بدن افراد در گردش‌اند. هر دوشا مسئول عملکردهای فیزیولوژیکی خاصی است. بر فرض، «پیتا دوشا» گرسنگی، تشنگی و دمای بدن را کنترل می‌کند، «واتا دوشا» تعادل الکترولیت و حرکت را حفظ می‌کند، و «کافا دوشا» عملکرد مفاصل را بهبود می‌بخشد.

آشپزی آیورودا چیست؟

آیورودا یک روش زندگی است. با این حال، بخش کلیدی سبک زندگی آیورودا خوردن انواع مناسب غذا در زمان مناسب و به اندازه مناسب است. برخلاف سایر رویکردهای غذا خوردن که ممکن است به شمارش کالری یا تحت‌نظر داشتن پروتئین دریافتی نیاز داشته باشند، آیورودا رویکرد یکسانی برای همگان ندارد.

هدف آیورودا، حس کردن تعادل در ذهن و بدن است. این بدان معنا است که رژیم غذایی آیورودا به شدت به آنچه هر فرد برای رسیدن به تعادل در هر لحظه نیاز دارد، وابسته است. بر فرض، ممکن است چیزی که فردی برای احساس تعادل در صبح نیاز دارد، گاهی همان چیزی باشد که همان فرد باید هنگام عصر از آن اجتناب کند، و آنچه به کسی کمک می‌کند در ماه‌های سرد و تاریک زمستان به تعادل برسد، احتمالا با آنچه برای احساس تعادل در روزهای طولانی و آفتابی تابستان نیاز دارد، بسیار متفاوت خواهد بود.

در طول دوران قرنطینه کووید-۱۹، بسیاری از مردم سرعت زندگی خود را کاهش دادند، به این فکر کردند که چگونه می‌خواهند زندگی خود را تغییر دهند تا شادتر باشند، و روی سلامتی خود بیشتر متمرکز شدند. اما بسیاری از مردم نمی‌دانند چگونه سالم‌تر باشند. این پرسش باعث شد که رویکردهای متفاوتی در تغذیه، از جمله آیورودا، محبوب و فراگیر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

چگونه آشپزی آیورودا را شروع کنیم

هر کسی که می‌خواهد با استفاده از اصول آیورودا غذا بخورد، باید یک «قانون طلایی» آیورودا را به خاطر بسپارد: هنگام تصمیم‌گیری برای خوردن چیزی، قطب‌های مخالف جذب هم می‌شوند.

مثلا در یک روز گرم تابستانی، طبیعی است که برای رسیدن به تعادل، چیزی خنک مانند یک لیوان آب‌میوه یا کدو سبز را انتخاب کنید. در یک روز سرد و بارانی، یک غذای تند به گرم کردن شما کمک می‌کند. یک سبزی ریشه‌ای مانند هویج نیز در روزهای سرد انتخاب خوبی است، زیرا هضم این سبزیجات به زمان زیادی نیاز دارد که باعث گرم شدن دستگاه هاضمه می‌شود.

هر آشپزی می‌تواند آشپز آیورودا باشد

از آنجا که تمرکز آیورودا بر غذاهایی است که ذهن و بدن را کامل تغذیه می‌کنند، می‌توان آن را در هر نوع خوراکی اعمال کرد. حتی شیرینی‌ها هم در این رژیم غذایی ممنوع نیستند. روی چیزهایی تمرکز کنید که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. 

در رژیم آیورودا چقدر باید خورد؟

با رویکرد آیورودا به غذا خوردن، هدف، احساس سیری و رضایت بدون احساس سنگینی و سستی است. در یک قاعده کلی، با مقداری شروع کنید که دو برابر اندازه‌ای است که در کف دو دست قرار می‌گیرد. بر فرض، یک مرد قدبلند میزان غذایی بسیار بیشتر از یک کودک خواهد داشت.

در پایان یک وعده غذایی آیورودا، تقریبا نیمی از معده باید با مواد جامد و یک چهارم آن از مایعاتی مانند نوشیدنی یا سوپ پر شده باشد، و یک چهارم آن هم خالی باشد تا غذا در معده هضم شود.

با این حال، از آنجایی که کلید واقعی برای تعیین میزان صحیح وعده غذایی، احساس سیری است، مهم است که به بدن خود توجه کنید. نوجوانی که در مرحله رشد جهشی قرار دارد، ممکن است به غذای بسیار بیشتری نیاز داشته باشد، در حالیکه فردی که بیمار است یا زیاد گرسنه نیست، ممکن است با میزان کمتری به احساس سیری دست یابد.

در رژیم آیورودا چه بخوریم؟

از آنجایی که آیورودا یک روش زندگی است، انتخاب نوع خوراک به چیزی بستگی دارد که برای رسیدن به تعادل در هر زمان مشخص نیاز دارید. رویکرد مدرن به آیورودا، دربرگیرنده خوردن غذاهای کامل و اغلب ارگانیک است. رژیم غذایی آیورودا می‌تواند وگان باشد، یا شامل لبنیات شود.

 برای نوشتن این مطلب از مقاله وب‌سایت هلت‌لاین و کتاب «لذت تعادل»، اثر آلتر مالک، استفاده شده است.  

بیشتر از زندگی