«کربوهیدرات سریع» چیست و آیا باعث افزایش وزن می‌شود؟

میان شاخص توده بدنی با شاخص قندخونی رژیم غذایی هیچ ارتباط پایداری وجود ندارد

Pexels

پژوهشی جدید تایید کرد مواد غذایی دارای قند بالا که به نام «کربوهیدرات سریع» نیز شناخته می‌شوند، بیشتر از غذاهایی که قند پایینی دارند وزن را افزایش نمی‌دهند.

محققان پژوهش جدیدی که در نشریه «ادونسز این نوتریشن» منتشر شده و به تایید سایر کارشناسان رسیده است، این افسانه را که خوردن کربوهیدارت‌های سریع مانند نان سفید یا نوشابه‌های گازدار احتمالا بیشتر وزن را افزایش می‌دهد و «ذخیره چربی و احتمال خطر چاقی مفرط را بالا می‌برد» رد کرده‌اند.

محققان برای آزمایش این نظریه متداول، اطلاعات موجود از تقریبا دو میلیون بزرگسال در ۴۳ پژوهش مرتبط را ارزیابی کردند. آن‌ها گفتند شاخص گلیسمی یا قند خونی (GI) در سال ۱۹۸۱ «به عنوان ابزاری برای طبقه‌بندی مواد غذایی طبق تاثیر آن‌ها پس از مصرف غذا بر قند خون» معرفی شد؛ به عبارت دیگر، اینکه بدن انسان چقدر سریع می‌تواند کربوهیدرات‌ها را تجزیه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان همچنین اشاره کردند باور رایج مبنی بر «برتری» رژیم‌های غذایی با شاخص قند پایین برای از دست دادن وزن و جلوگیری از چاقی مفرط در پژوهش‌های سابق به نتایج ضد و نقیضی منتهی شده است.

بر اساس پژوهش جدید، محققان بعد از ارزیابی اطلاعات موجود دریافتند: «میان شاخص توده بدنی با شاخص قندخونی رژیم غذایی هیچ ارتباط پایداری وجود ندارد.»

پژوهش همچنین به نحوی مشابه دریافت که رژیم غذایی با شاخص گلوکز پایین هم به کاهش بیشتر وزن ربطی ندارد و نهایتا «شاخص قندخونی به عنوان شاخصی برای کیفیت کربوهیدرات به منظور تعیین شاخص توده بدنی یا کاهش وزن مبتنی بر رژیم غذایی شاخصی چندان مهم به نظر نمی‌رسد.»

بنا بر اعلام این پژوهش، یافته‌های مذکور وقتی به دست آمد که ارزیابی اطلاعات بیش از ۷۰ درصد از ۲۷ پژوهش سابق نشان داد افراد یا شاخص توده بدنی مشابهی داشته‌اند یا این شاخص در افرادی که بیشترین شاخص قند خونی را داشتند، پایین‌تر بوده است.

گلن گایسر، یکی از نویسندگان پژوهش و استاد علوم تربیت بدنی دانشگاه ایالتی آریزونا، گفت: «بر خلاف باور رایج، در مقایسه با کسانی که رژیم غذایی با قند پایین دارند، این احتمال که افرادی که غذاهایی حاوی قند بالا مصرف می‌کنند بیشتر با چاقی مفرط یا افزایش وزن مواجه شوند،‌ بالاتر نیست. علاوه بر این، شانس آن‌ها برای کاهش وزن هم کمتر نیست.»

در نهایت هم جولی میلر جونز، نویسنده دیگر پژوهش و استاد دانشگاه سنت کاترین، گفت که مهم‌ترین نکته این پژوهش آن است که «کربوهیدرات‌ها، از هر نوع، می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند و در سفره‌ سالم جای بگیرند.»

© The Independent