نوشیدن فقط پنج نوشیدنی الکلی در هفته، شما را پیر می‌کند

مصرف زیاد الکل می‌تواند به دی‌ان‌ای افراد آسیب بزند

محققان ارتباط بین مصرف الکل و طول تلومر را در بیش از ۲۴۵ هزار شرکت‌کننده بررسی کردند - Pexels

دانشمندان دانشگاه آکسفورد دریافتند افرادی که در طول یک هفته، بیش از ۱۷ واحد الکل مصرف می‌کنند، دی‌ان‌ای (DNA) پیرتری دارند. ۱۷ واحد الکل معادل پنج لیوان بزرگ شراب یا هشت لیوان آبجو است.

به گزارش نیویورک پست، این مطالعه نشان داد که مصرف بیش از حد الکل می‌تواند با آسیب به تلومرها (کلاهک‌های محافظ در انتهای کروموزوم)، به دی‌ان‌ای آسیب بزند و در نهایت به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و بروز سرطان منجر شود.

بر اساس آزمایش‌های محققان، ۴۰ درصد از مصرف‌کنندگان الکل در این مطالعه یعنی افرادی که در هفته، بیش از ۱۷ واحد الکل مصرف می‌کردند، طول تلومر کوتاه‌تری داشتند. در عوض، ۶۰ درصد دیگر که کمتر از ۱۷ واحد الکل در هفته می‌نوشیدند، از نظر ژنتیکی آسیب ندیده بودند.

طول تلومر به عنوان شاخصی برای پیری بیولوژیک در نظر گرفته می‌شود. وقتی تلومرها خیلی کوتاه می‌شوند، سلول‌ها نمی‌توانند تقسیم شوند و حتی ممکن است بمیرند. مطالعات پیشین نشان داده‌اند که طول کوتاه‌تر تلومر با بیماری‌های مرتبط با پیری از جمله آلزایمر، سرطان و بیماری عروق کرونر (قلب) ارتباط دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان این پژوهش ارتباط بین مصرف الکل و طول تلومر را در بیش از ۲۴۵ هزار شرکت‌کننده بررسی کردند. بیشتر شرکت‌کنندگان الکل مصرف کردند و تنها سه درصد آن‌ها هرگز مشروب ننوشیده بودند و چهار درصد هم قبلا الکل می‌نوشیدند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۵۷ سال بود که ۵۱ درصد آن‌ها را مردان و ۴۹ درصد را زنان تشکیل می‌دادند.

دانشمندان در این مطالعه، ژنتیک شرکت‌کنندگانی را که الکل مصرف می‌کردند و آن‌هایی را که مقدار کمی نوشیدنی الکلی نوشیده بودند، مقایسه کردند. آن‌ها بعدا دریافتند که افزایش نوشیدن الکل از ۱۰ واحد به ۳۲ واحد در هفته معادل سه سال پیری است.

دکتر آنیا توپیوالا گفت که یافته‌های این مطالعه از این نظریه که الکل مستقیما بر طول تلومر تاثیر می‌گذارد، حمایت می‌کند.

او تاکید کرد: «نتایج مطالعه ما به پزشکان و بیمارانی که دنبال کاهش آثار مضر الکل‌اند، اطلاعات دیگری نیز ارائه می‌دهد. ما دریافتیم که کاهش مصرف الکل می‌تواند فوایدی داشته باشد؛ ضمن اینکه دوز الکل نیز مهم است.»

به گفته محققان،‌ یک نوشیدنی الکلی استاندارد شامل ۱۲ اونس (۳۵۵ سی‌سی) نوشیدنی مالت (نوعی آبجو) پنج درصد، هشت اونس (۲۳۶ سی‌سی) نوشیدنی مالت هفت درصد، پنج اونس (۱۴۸ سی‌سی) نوشیدنی مالت ۱۲ درصد یا ۱.۵ اونس (۴۴ سی‌سی) الکل قوی‌تر شامل رام، جین، ودکا یا ویسکی است.

دانشمندان توصیه می‌کنند که درصورت تمایل به مصرف الکل، میزان آن حتما کنترل شود؛ به طوری که برای مردان بزرگسال از دو نوشیدنی در روز و برای زنان بزرگسال از یک نوشیدنی یا کمتر در روز فراتر نرود.