حذف میگساری شبانه به سلامت مغز کمک می‌کند

تغییرات در ساختار و اندازه مغز افرادی که بیش‌ازحد الکل مصرف می‌کنند، به علائم زوال عقل مشابه است

مطالعه روی بیش از ۳۶ هزار بزرگسال نشان می‌دهد که تاثیر منفی الکل با هر بار نوشیدن بیشتر می‌شود - Pexels

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که خودداری از آخرین نوشیدنی الکلی در شب می‌تواند سلامت مغز را به‌گونه‌ای قابل‌ توجه تقویت کند.

مطالعه روی بیش از ۳۶ هزار بزرگسال نشان می‌دهد که تاثیر منفی الکل با هر بار نوشیدن بیشتر می‌شود.

دکتر رمی داویت، استاد دانشگاه ویسکانسین و مولف ارشد این گزارش می‌گوید: «شواهدی حاکی از آن است که تاثیر الکل بر مغز تسریع می‌شود. بنابراین یک گیلاس اضافی در روز می‌تواند تاثیری به مراتب بیشتری از هر گیلاس دیگر مشروب در روز داشته باشد. این به معنای آن است که پرهیز از نوشیدن آن لیوان آخر در شب می‌تواند تاثیر مهمی در ارتباط با پیر شدن مغز داشته باشد.»

پژوهش‌های پیشین نشان داده است که تغییرات در ساختار و اندازه مغز افرادی که بیش‌ازحد مشروب الکلی مصرف می‌کنند، با علائمی که در زوال عقل مشاهده می‌شود، مشابه است.

اما این پژوهش جدید نتیجه‌گیری می‌کند که حتی مصرف متعادل مشروب الکلی – چند لیوان آبجو یا شراب در هفته ـ ممکن است به مغز آسیب بزند.

بنا به این گزارش، این ارتباط با افزایش میزان مصرف بیشتر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند شواهد محکمی نشان می‌دهد که مصرف بیش‌ازحد مشروب الکلی در ساختار مغز ازجمله کاهش بیشتر بخش خاکستری و سفید مغز تغییر ایجاد می‌کند، اما در مطالعات پیشین نتیجه‌گیری شد که مصرف متعادل الکل نه‌تنها تاثیر منفی ندارد، بلکه حتی می‌تواند برای مغز سالمندان مفید هم باشد.

پژوهش دانشگاه ویسکانسین از داده‌های ۳۶ هزار بزرگسال بریتانیایی در «بیوبانک» این کشور که یک بانک اطلاعاتی پزشکی و ژنتیک است، استفاده کرد. دکتر گیدئون نِیو، یکی از مولفان این گزارش و استادیار علوم سلسله اعصاب در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: «دسترسی ما [ازنظر کمیت] به چنین نمونه‌های چشمگیری به ما امکان می‌دهد الگوهای دقیقی حتی میان [پیامد] مصرف میزان یک لیوان یا نیم لیوان آبجو بیابیم.»

برای مثال، در میان افراد ۵۰ ساله، میانگین مصرف الکل از یک واحد در روز (حدود یک گیلاس آبجو) به دو واحد – دو گیلاس آبجو یا یک گیلاس شراب ـ افزایش می‌یابد که تغییرات ناشی از آن با دو سال پیر شدن مغز برابر است.  

دکتر نیو گفت: «افرادی که از کاهش میزان مصرف الکل بیشترین سود را می‌برند، کسانی هستند که هم‌اکنون بیشترین میزان مصرف را دارند.»

افزایش میزان مصرف الکل از دو واحد به سه واحد در روز مثل سه سال و نیم  پیر کردن مغز است.

پرفسور هنری کرنزلر، مدیر «مرکز مطالعات اعتیاد پِن» می‌گوید: «این یافته‌ها با راهنماهای دولت و مراکز علمی در مورد میزان بی‌ضرر نوشیدن الکل مغایرت دارد.»

نظام درمان عمومی بریتانیا توصیه می‌کند که میزان مصرف الکل از ۱۴ واحد در هفته تجاوز نکند، اما همچنین هشدار می‌دهد که هیچ میزان مصرفی کاملا بی‌ضرر و ایمن نیست.

این گزارش در نشریه «نیچر کامیونیکیشنز» (Nature Communications) منتشر شده است.

© The Independent