یک معاینه چشم ساده می‌تواند خطر حمله قلبی را پیش‌بینی کند

محققان دریافتند که بررسی الگوی رگ‌های خونی در شبکیه ممکن است به شناسایی احتمال بروز مشکلات قلبی در افراد منجر شود

تجزیه و تحلیل محققان نشان داد که بین «بعد فراکتال» و حمله قلبی یک مبنای ژنتیکی مشترک وجود دارد - Pexels

بر اساس یک مطالعه جدید، معاینه ساده چشم ممکن است بتواند خطر بروز حمله قلبی در افراد را پیش‌بینی کند.

به گزارش گاردین، محققان دریافتند که ترکیب اطلاعات در مورد الگوی رگ‌های خونی در شبکیه چشم با عوامل بالینی، آن‌ها را قادر می‌کند خطر حمله قلبی را شناسایی کنند.

در یک سخنرانی که قرار است روز دوشنبه در کنفرانس سالانه انجمن اروپایی ژنتیک انسانی در وین ارائه شود، این محققان نحوه استفاده از داده‌های بانک اطلاعاتی «یوکی بیوبانک» (UK Biobank) شامل ۵۰۰ هزار پرونده پزشکی و شیوه زندگی افراد  برای محاسبه اندازه‌گیری «بعد فراکتال» fractal dimension را توضیح می‌دهند. هندسه فراکتالی برای توصیف، سنجش و پیش‌بینی پدیده‌های طبیعی روش‌های تقریبا نامحدودی ارائه می‌کند.

این محققان توضیح می‌دهند که چطور اطلاعات این افراد را در مدلی با عواملی مانند سن، جنس، فشار خون، شاخص توده بدنی و وضعیت سیگار کشیدن ترکیب و با پرونده افرادی که از شبکیه‌ آن‌ها پس از حمله قلبی عکس‌برداری شده بود، مقایسه کردند.

آنا ویلاپلانا ولاسکو، دانشجوی دکترا در دانشگاه ادینبورگ و نویسنده این مقاله، توضیح داد: «به‌طور شگفت‌انگیزی متوجه شدیم که مدل ما قادر است شرکت‌کنندگان با خطر حمله قلبی را طبقه‌بندی کند. ما متوجه شدیم که افزودن معاینه ساده چشمی شامل اطلاعاتی که از افراد در بانک داده‌ها گردآوری می‌شود، می‌تواند خطر حمله قلبی را پیش‌بینی کند. در عین حال اگر اطلاعات ژنتیکی را نیز به داده‌هایمان اضافه کنیم، کارایی مدل افزایش می‌یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان این پژوهش گفتند که تجزیه و تحلیل آن‌ها نشان داد که بین «بعد فراکتال» و حمله قلبی یک مبنای ژنتیکی مشترک وجود دارد.

پژوهشگران این مطالعه با در نظر گرفتن اینکه میانگین سنی برای حمله قلبی ۶۰ سال است، دریافتند که مدل آن‌ها بیش از پنج سال قبل از وقوع حمله قلبی به بهترین عملکرد پیش‌بینی خود دست یافت. آن‌ها امیدوارند که در آینده، یک معاینه ساده شبکیه بتواند اطلاعات کافی را برای شناسایی افراد در معرض خطر ارائه دهد.

ویلاپلانا ولاسکو در این زمینه گفت: «محاسبه خطر حمله قلبی در افراد بالای ۵۰ سال به پزشکان این امکان را می‌دهد که به مراجعانشان رفتارهایی را که احتمال بروز خطر را در آن‌ها کاهش دهد، پیشنهاد کنند؛ رفتارهایی مانند ترک سیگار و کنترل کلسترول و فشار خون طبیعی.»

محققان بر این باورند که این امکان وجود دارد که مشخصات تنوع شبکیه در هر شرایطی منحصربه‌فرد باشد؛ به این ترتیب، یافته‌های آن‌ها ممکن است در شناسایی احتمال بروز بیماری‌های دیگر نیز مفید باشد. آن‌ها همچنین اعلام کردند که مایل‌اند بررسی‌هایشان را به طور جداگانه در مردان و زنان تکرار کنند تا دریابند که آیا یک مدل جنسی خاص می‌تواند به طبقه‌بندی احتمال حمله قلبی منجر شود یا خیر.

با این حال، پروفسور سر نیلش سامانی، مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا، در این زمینه بیان کرد: «برای نشان دادن تاثیر معاینه چشمی بر احتمال پیش‌بینی قوی حمله قلبی تحقیقات بیشتری نیاز است. همچنین برای امکان‌سنجی این رویکرد و تعیین بهترین روش برای ترکیب اسکن‌ها لازم است که مطالعات بیشتری انجام شود.»

دکتر جیمز ور، متخصص قلب در امپریال کالج لندن، نیز هشدار داد که هنوز محققان دیگر این پژوهش را بررسی نکرده‌اند و این چکیده حاوی جزئیات محدودی است، اما افزود: «به‌خوبی تشخیص داده شد که شبکیه چشم فرصتی منحصربه‌فرد برای ارزیابی سلامت عروق فراهم می‌کند. رویکردهایی مانند این مطالعه که از ابزارهای کامپیوتری برای شناسایی ویژگی‌های عروقی ظریف پیش‌بینی‌کننده سلامت قلب استفاده می‌کنند، امیدوارکننده به نظر می‌رسند.»