استفاده از فناوری واکسن کووید برای درمان حمله‌ قلبی

رمزهای ژنتیکی ام‌آران‌ای پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که می‌تواند سلول‌های سالم قلب تولید کند

از آن جایی که قلب انسان قادر به ترمیم خود نیست، پس از حمله قلبی زخمی ماندگار باقی می‌ماند - healthnews

فناوری مورداستفاده برای ساخت واکسن‌های کووید حالا برای بازسازی اندام‌های آسیب دیده از حملات قلبی به کار می‌رود.

دانشمندان کینگز کالج لندن رمزهای ژنتیکی‌ را به نام ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) را شناسایی کرده‌اند که پروتئین لازم برای بازسازی سلول‌های جدید و سالم قلب را تولید می‌کند.

همین فناوری در واکسن‌های فایزر و مدرنا به کار رفته بود و بر اساس گزارش‌ها، این تحقیق نوآورانه می‌تواند به اولین درمان حمله‌ قلبی در دنیا منجر شود.

هر ساله حدود ۱۰۰ هزار نفر پس از حمله قلبی که در اثر انسداد رگ‌های خونی منتهی به قلب اتفاق می‌افتد و تا یک میلیارد سلول قلب را از بین می‌برد، در بیمارستان‌های بریتانیا بستری می‌شوند.

از آن‌جایی که قلب انسان قادر به ترمیم خود نیست، پس از حمله قلبی، زخمی ماندگار باقی می‌ماند و اغلب می‌تواند به نارسایی قلبی ناتوان‌کننده و احتمالا کشنده منجر شود.

پروفسور مارو گیاسا، محقق اصلی، به تایمز گفت: «ما همه با تعداد مشخصی سلول در ماهیچه قلبمان دنیا می‌آییم که دقیقا همانی تعدادی‌اند که موقع مرگ داریم. قلب پس از حمله قلبی توان ترمیم خود را ندارد. هدف ما یافتن درمانی بود که بتواند سلول‌های باقی‌مانده را به تکثیر وادار کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بازسازی قلب آسیب‌دیده انسان رویایی است که از چند سال پیش وجود داشت اما حالا می‌تواند به واقعیت تبدیل شود.»

«ما دقیقا از همان فناوری واکسن‌های فایزر و مدرنا برای تزریق میکرو آر‌ان‌ای به قلب استفاده می‌کنیم تا به سلول‌های زنده قلب برسیم و آن‌ها را مجبور به تکثیر کنیم. سلول‌های جدید جای سلول‌های مرده را می‌گیرند و بیمار به جای زخم، بافت ماهیچه‌ای جدیدی خواهد داشت.»

گروه محققان مرکز تحقیقات عالی بنیاد قلب بریتانیا در کینگز کالج همچنین در حال توسعه درمانی‌اند که جلو مردن سلول‌ها هنگام حمله قلبی را می‌گیرد.

دانشمندان بر این باورند که درمان با آران‌ای جدید (ریبونوکلئیک اسید) می‌تواند بر پزشکی قلب و عروقی اثر چشمگیری بگذارد و میلیون‌ها قربانی حمله قلبی  را از نارسایی قلبی پیشرفته نجات دهد.

این رویکرد برای بازسازی قلب خوک استفاده شد و در طی دو سال روی قلب انسان آزمایش خواهد شد.

© The Independent