خوردن سبزیجات احتمالا جلوی بیماری‌های قلبی را نمی‌گیرد

مصرف غذاهای متعادل و حفظ وزن مناسب مهم‌ترین عوامل کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی‌اند

«توصیه بسیار مهم این است که دست‌کم پنج وعده در روز انواع میوه‌ها و سبزیجات مصرف شود» - Pexels

مطالعه‌ای جدید نشان داده که خوردن سبزیجات ممکن است برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی راه مطمئنی نباشد.

یافته‌های محققان دانشگاه آکسفورد تحقیق قبلی را که نشان می‌داد مصرف سبزیجات بیشتر ممکن است خطر بیماری قلبی-عروقی (CVD) را پایین بیاورد، به چالش می‌کشد.

بیماری‌های قلبی-عروقی ممکن است مرگبار باشند و به سکته یا حمله قلبی منجر شوند. ان‌اچ‌اس (سازمان خدمات سلامت ملی بریتانیا) می‌گوید که این بیماری یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در بریتانیا است اما با سبک زندگی سالم می‌توان «تا حد زیادی» از آن «پیشگیری» کرد.

محققان مطالعه جدید که در مجله «فرانتیرز این نوتریشن» (Frontiers in Nutrition) منتشر شد، می‌گویند تحقیق پیشین ممکن است عوامل دیگر سبک زندگی مانند خوردن گوشت، نوشیدن الکل و دخانیات یا عوامل اجتماعی- اقتصادی مانند ثروت، درآمد و تحصیل را در نظر نگرفته باشد.

به رغم ادعای این مطالعه، محققان تاکید می‌کنند که مصرف غذاهای متعادل و حفظ وزن مناسب مهم‌ترین عوامل کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کی فنگ، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «مطالعه گسترده ما مدرکی دال بر اثر حفاظتی مصرف سبزیجات بر ایجاد بیماری‌های قلبی-عروقی پیدا نکرد.»

«درعوض، تحلیل‌های ما نشان داد که به نظر می‌رسد اثر محافظتی مصرف سبزیجات در پایین آوردن خطر بیماری‌های قلبی-عروقی احتمالا به دلیل گرایش باقی عوامل مختلف مربوط به تفاوت‌ها در وضعیت اجتماعی- اقتصادی و سبک زندگی است.»

محققان برای حمایت از یافته‌هایشان به داده‌های ۳۹۹ هزار و ۵۸۶ نفر که در مطالعه بیوبانک بریتانیا ثبت‌نام کرده بودند، نگاهی انداختند. از تقریبا ۴۰۰ هزار نمونه‌ای که بررسی شد، ۴.۵ درصد باز هم به بیماری قلبی-عروقی مبتلا شده بودند.

تحلیل اولیه این داده‌ها نشان می‌دهد که خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی-عروقی در کسانی که بیشترین مصرف سبزیجات را داشته‌اند، تا ۱۵ درصد کاهش داشته است.

با این حال وقتی عوامل بهداشتی، تغذیه‌ای و اقتصادی-اجتماعی احتمالی در نظر گرفته شد، این تاثیر تضعیف شد.

به گفته دانشمندان، مطالعات آتی باید بیشتر به این موضوع بپردازد که آیا انواع سبزیجات یا طرز پخت آن‌ها ممکن است بر خطر بیماری‌های قلبی-عروقی تاثیر بگذارد یا نه.

دکتر بن لیسی، نویسنده همکار این مطالعه، گفت: «این مطالعه بسیار مهمی است که دلایلی به دست می‌دهد تا بفهمیم علل تغذیه‌ای بیماری‌های قلب-عروقی و فشار این بیماری‌ها به طور طبیعی با مصرف سبزیجات کم در ارتباط است.»

«با این حال خوردن غذاهای متعادل و حفظ وزن مناسب همچنان بخش مهمی از حفظ سلامت و کاهش خطر بیماری‌های عمده از جمله بعضی از سرطان‌ها است.»

«توصیه بسیار مهم این است که دست‌کم پنج وعده در روز انواع میوه‌ها و سبزیجات مصرف شود.»

گزارش  های بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از زندگی