راز عمر طولانی در «مناطق آبی‌‌» جهان پنهان است

اصطلاح منطقه آبی را دن بوتنر، خبرنگار نشنال جیوگرافی ابداع کرد که تمام دنیا را برای مطالعه فرهنگ‌های جوامع شادکام، سفرکرده بود

غذایی که مردم «مناطق آبی» می‌خورند صرفا قسمتی از یک برنامه غذایی نیست، بلکه یک روش زندگی است - PEXElS

راز عمر طولانی‌تر در اکسیرها یا چشمه جوانی یافت نمی‌شود. بلکه می‌گویند راز این موضوع در مناطق آبی (Blue Zones) است.

مناطق آبی، شامل پنج ناحیه‌ در جهان است که معلوم شده مردمش عمر دراز همراه با سلامتی دارند. این مناطق شامل اوکیناوا در ژاپن، ساردینیا در ایتالیا، کاستاریکا، ایکاریا در یونان و لوما‌لیندا در کالیفرنیا است. در این مناطق غذایی که مردم می‌خورند صرفا قسمتی از یک برنامه غذایی نیست، بلکه یک روش زندگی است.

اصطلاح منطقه آبی را دن بوتنر، خبرنگار نشنال جیوگرافی ابداع کرد که تمام دنیا را برای مطالعه فرهنگ‌های جوامع شادکام، سفرکرده بود. بوتنر در کلاسی تخصصی به میزبانی گلوبال ولنس سامیت (نشست سران کشورها برای تندرستی جهانی) اساس زندگی در منطقه آبی را به اشتراک گذاشت:

«نشانه بزرگ همه این مناطق آبی این است که نیازی به جست‌و‌جوی تندرستی درازمدت نیست. تندرستی پیامد این سبک زندگی است.»

حالا همه نمی‌توانند باروبندیلشان را جمع کنند و بی‌درنگ بروند ایتالیا، اما روش‌های زیادی وجود دارد که زندگی روزمره خود را مطابق طرز زندگی منطقه آبی تغییر دهند. در اینجا با چیزهایی آشنا می‌شویم که می‌توانیم از این مناطق بیاموزیم:

فیبر، فیبر، فیبر

غذاهای سرشار از فیبر ویژگی بارز برنامه غذایی کسانی است که در مناطق آبی زندگی می‌کنند. لوبیا و غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و کینوآ مواد غذایی پر فیبری‌اند که می‌توانند عمرتان را طولانی کنند. از دیگر منابع طبیعی فیبر می‌توان به میوه، سبزی‌ها و بنشن اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیبر با تنظیم وزن و کاهش میزان کلسترول، نقش کلیدی در بهبود سلامت دستگاه گوارش دارد. تحقیق‌ها نشان می‌دهند که کودکان و بزرگ‌سالان دست‌کم به ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر در روز نیاز دارند، اما بیشتر آمریکایی‌ها فقط ۱۵ گرم فیبر در روز مصرف می‌کنند.

چه نخود موجود در هوموس یونانی باشد، چه لوبیای سیاه در سوپ کاستاریکایی، افزایش میزان دریافتی فیبر کلید اصلی عمر طولانی است.

تحرک طبیعی

لازم نیست پنج بار در هفته در باشگاه ورزش کنید تا طول عمرتان را بالا ببرید. درواقع ساکنان منطقه آبی به‌ندرت ورزش می‌کنند، زیرا بیشترین ورزش آن‌ها فعالیت‌هایی است که در طول روز انجام می‌دهند، مانند پیاده‌روی و باغبانی. افزودن۲۰ دقیقه حرکت در کارهای روزمره‌ فقط یکی از راه‌ها برای زندگی کردن مطابق طرز زندگی منطقه آبی است.

حفظ دیدگاه مثبت

آمریکایی‌ها از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شوند تا لحظه‌ای که به رختخواب می‌روند به‌طور متوسط تقریبا پنج تا شش ساعت در روز را صرف تلفنشان می‌کنند. به‌جای آن کارهای روزمره‌تان را با ژرف‌اندیشی (مدیتیشن) مثبتی آغاز کنید یا روز کاری‌تان را با ایجاد وقفه‌های کوتاه برای دور کردن اضطراب تقسیم‌بندی کنید. ساکنان مناطق آبی‌، اضطرابشان را با آیین‌های روزانه معنوی مانند یادآوری گذشتگان در اوکیناوا یا چرت‌های کوتاه در کاستاریکا پایین می‌آورند. یا این‌که می‌توانید مثل ساردینیایی‌ها عمل کنید: ساعت شادی داشته باشید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید

اداره کردن حلقه‌ای اجتماعی یکی از ستون‌های اصلی زندگی در منطقه آبی است. ثابت شده است که در دوران تماس از طریق زوم و کار کردن از خانه، ارتباط با کسانی که دور بر ما قرار دارند سخت‌تر از سال‌های گذشته است. حتی اگر گروه کوچکی باشد باز هم ارتباط با دیگرانی که شما را فعال نگه می‌دارند، همچنین خوردن غذایی پر فیبر و توجه کردن به خود در روزهای سخت می‌تواند کمک کند که تا ۱۰۰ سالگی عمر کنید.

© The Independent

بیشتر از زندگی