چطور اسموتی سالم و خوشمزه درست کنیم

«سراغ میوه‌های پر فیبر بروید مانند توت‌ها، گلابی، سیب و سبزیجات برگ سبزدار را برای فیبر بیشتر به آن اضافه کنید»

اگر نوشیدنی شما مقدار زیادی میوه دارد، دیگر به شکر احتیاج ندارید - canva

وقتی می‌خواهید اسموتی (نوشیدنی پوره‌ای) صبح یا بعدازظهرتان را درست کنید، ممکن است بهترین مواد اولیه‌ خود از پودرهای پروتئینی گرفته تا میوه تازه را از قبل داشته باشید. با این همه، کسانی هستند که از مزه کلم برگ و سایر سبزیجات برگ سبزدار لذت می‌برند؛ در حالی که عده‌ای ترجیح می‌دهند در اسموتی‌ آن‌ها فقط میوه باشد.

بسته به اینکه چه هدفی داشته باشید، می‌توانید برای کمک به حفظ شیوه زندگی سالم از موادغذایی خاصی در اسموتی‌ خود استفاده کنید که مفیدند؛ زیرا نوشیدنی‌ها راهی نسبتا آسان برای افزایش مصرف میوه و سبزیجات‌ و تعدادی از چربی‌های مفید، ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی‌اند.

با این حال منظور این نیست که هر غذایی که وجود دارد کاملا با نوشیدنی‌ شما مخلوط می‌شود. در واقع در حالی که بسیاری مواد سالم را می‌توانید در اسموتی‌ خود ترکیب کنید، گزینه‌هایی هم هستند که شاید بخواهید از آن‌ها بپرهیزید.

سعی کنید کره بادام را اضافه کنید

کره بادام با قوام غلیظ و خامه‌ای بودن خود، یک افزودنی عالی برای یک اسموتی خوب مخلوط ‌شده است. اما مهم‌تر از همه اینکه این افزودنی نه تنها برای قلبتان مفید است بلکه سرشار از مواد مغذی است. بنا به توصیه «فود نت‌ورک» (شبکه غذا) دو قاشق غذاخوری کره بادام می‌تواند تا شش گرم پروتئین به بدن شما برساند.

همچنین می‌تواند به هر نوع میوه یا سبزیجات از کرفس گرفته تا سیب خشکی که در مخلوط‌‌کن‌ خود انداخته‌اید، کمی طعم ببخشد.

از ماست طعم‌دار دوری کنید

ماست طعم‌دار در حالی که ممکن است کمی شیرینی به اسموتی‌ شما اضافه کند، احتمالا آن قدرها که فکر می‌کنید مهم نیست. در واقع وقتی به میوه‌ای که قبلا در مخلوط‌‌کن است، اضافه شود، ممکن است کالری نوشیدنی‌ شما را بالا ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین ماست‌های طعم‌دار در مقایسه با ماست ساده، قند بیشتری دارند. همان طور که «هلت دایجست» (Health Digest) اشاره می‌کند، یک فنجان ماست معمولی شش تا هشت گرم قند دارد و ماست طعم‌دار حاوی ۲۶ گرم قند است. این همچنین ممکن است به معنای آن باشد که شما قند بیشتری از مقدار توصیه شده مصرف می‌کنید زیرا بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا، میزان قند افزوده دریافتی در هر روز حداکثر ۳۶ گرم برای مردان و ۲۵ گرم برای زنان است.

توفو اضافه کنید

با اینکه ممکن است توفو برای اسموتی یک ترکیب عجیب به نظر بیاید، به محض آنکه آن را مخلوط کنید، احتمالا اصلا متوجه مزه‌اش نمی‌شوید و با اینکه ممکن است بی‌مزه باشد، این غذای گیاهی می‌تواند به شما کمک کند موقع غذا خوردن احساس سیری کنید.

توفو مانند کره بادام پروتئین بالایی دارد. بنا بر اعلام «هلت‌ لاین» (Healthline) نصف فنجان توفوی به تنهایی هشت گرم کامل پروتئین در خود دارد.

از شیرین‌کننده‌های مصنوعی بپرهیزید

اگر اسموتی‌ شما مقدار زیادی میوه دارد، پس احتمالا دیگر به افزودن شکر بیشتر احتیاجی ندارید چون ممکن است از حد توصیه شده روزانه برای مصرف قند فراتر بروید و در حالی که شیرین‌کننده‌‌های مصنوعی ممکن است به اسموتی شما طعمی بدهند که برای کالری‌های کمتر عاشقش شوید، باز هم می‌تواند بر سوخت‌وساز شما اثر منفی بگذارد.

کریستی بریست، متخصص رسمی رژیم غذایی و تغذیه در گفت‌وگویی با «ویمنز هلت» (Women's Health) در سال ۲۰۱۷، گفت که وقتی شیرینی مصنوعی را می‌چشید، بدنتان ممکن است خود را برای انرژی آماده کند که هرگز به آن نمی‌رسد. «این موضوع به طور بالقوه، می‌تواند اشتها و وزن شما را افزایش دهد.»

دانه چیا اضافه کنید

با اینکه ممکن است فکر خوردن دانه چیا چندان جذاب نباشد یا شاید بافتی نامناسب داشته باشد، هنوز می‌تواند در اسموتی خوب عمل کند. به طور مثال، می‌توانید از شب قبل آن‌ها را خیس  و بعد به اسموتی‌ اضافه کنید یا بعد از اینکه اسموتی حاضر شد، صرفا دانه‌ها را روی اسموتی بپاشید.

هلت لاین در توضیح اینکه چرا بهتر است این دانه‌ها را با وجود بافتشان به اسموتی اضافه کنید، می‌گوید که نصف فنجان دانه چیا ۱۶.۵ گرم پروتئین و ۳۴.۴ گرم فیبر دارد. این دانه همچنین دارای ۱۷.۸۳ گرم امگا۳ است که منبع سرشاری از انرژی برای بدنتان فراهم می‌کند.

سعی کنید از آب میوه بپرهیزید

درست مانند شیرین‌کننده‌های مصنوعی و ماست، ممکن است بخواهید آب میوه را به اسموتی‌ خود اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد. با این حال از آن جایی که آب میوه کالری و قند بالایی دارد، سالم‌ترین گزینه نیست.

به این ترتیب چسبیدن به میوه طبیعی و دوری از آب میوه می‌تواند به اسموتی‌ شما تمام طعم‌های لازم را بدهد. وندانا شس، متخصص رسمی رژیم غذایی و تغذیه، در سال ۲۰۱۷ به «پریونشن» (Prevention) گفت: «سراغ میوه‌های پر فیبر بروید مانند توت‌ها، گلابی، سیب و سبزیجات برگ سبزدار را برای فیبر بیشتر به آن اضافه کنید.»

© The Independent

بیشتر از زندگی