قارچ جادویی افسردگی را بدون عوارض درمان می‌کند

به کار گرفتن قارچ‌ جادویی در پزشکی نوین می‌تواند برای درمان اختلال‌های میگرنی هم کارساز باشد

این نخستین بار است که آزمایشی درباره تاثیر قارچ جادویی بر افسردگی روی انسان انجام می‌شود - ویکی‌پدیا

بر اساس یک مطالعه جدید، مصرف مقدار کمی قارچ‌ جادویی می‌تواند به درمان بیماری‌های روانی مثل اختلال اضطراب پس از سانحه (پی‌تی‌اس‌دی) کمک کند.

کارشناسان موسسه روان‌پزشکی، روان‌شناسی و علوم اعصاب دانشگاه کینگز کالج لندن دریافتند که مقدار کم سیلوسایبین موجود در این قارچ‌ها بر افراد سالم عوارض جانبی منفی درازمدت ندارد.

نویسندگان این بررسی محدود که در «د ژورنال او سایکوفارماکولوژی» (The Journal of Psychopharmacology) منتشر شد، متوجه شدند که می‌توان سیلوسایبین را در دوزهای ۱۰ یا ۲۵ میلی‌گرم با اطمینان تجویز کرد.

به اعتقاد محققان، این آزمایش ابتدایی که فقط ۸۹ شرکت‌کننده داشت، می‌تواند گام نخست در اثبات ایمنی و امکان‌پذیری مصرف سیلوسایبین برای درمان بیماری‌های روانی مثل پی‌تی‌اس‌دی و افسردگی باشد.

این نخستین بار است که آزمایشی از این نوع روی انسان انجام می‌شود.

در این آزمایش مقدار ۱۰ یا ۲۵ میلی‌گرم از این دارو به ۶۰ شرکت‌کننده داده شد؛ در حالی که به ۲۰ نفر هم در گروه شاهد، دارونما دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افراد این دو گروه تحت حمایت روان‌درمانگران و به مدت ۱۲ هفته زیرنظر بودند و در این مدت از آن‌ها خواسته شد که تغییرات در دامنه توجه، حافظه، قابلیت برنامه‌ریزی و قابلیت پردازش احساسات خود را بررسی کنند.

دکتر جیمز راکر، از موسسه ملی بهداشت‌پژوهی و نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید که عوارض جانبی منفی نداشتن این دارو نشانگر آن است که استفاده احتمالی از آن در پزشکی باید بررسی شود.

راکر می‌گوید: «این درمان برای افرادی که با بیماری‌های روانی جدی مثل پی‌تی‌اس‌دی و افسردگی‌های مقاوم به درمان زندگی می‌کنند، نویدبخش است.»

«آن‌ها [این بیماری‌ها] می‌توانند به‌شدت ناتوان‌کننده، آزاردهنده و مخرب باشند اما گزینه‌های درمان‌ کنونی برای بسیاری از افراد بی‌اثر یا تا حدی موثرند.»

این پژوهش با همکاری شرکت داروسازی کمپس پت‌ویز انجام گرفت که هم‌اکنون در حال کار روی درمان با استفاده از سیلوسایبین است. [این شرکت] اکنون در حال اجرای دومین مطالعه است که اثربخشی سیلوسایبین بر مبتلایان به پی‌تی‌اس‌دی و افسردگی را بررسی می‌کند.

به کار گرفتن قارچ‌ جادویی در پزشکی نوین می‌تواند برای درمان اختلال‌های میگرنی هم کارساز باشد.

در سال ۲۰۲۰ یک پژوهش محدود محققان دانشگاه ییل نشان داد که یک دوز سیلوسایبین می‌تواند دست‌کم به مدت دو هفته تعداد دفعات میگرن را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

در بریتانیا، قارچ‌های جادویی طبق قانون مواد دارویی (Drugs Act) سال ۲۰۰۵، غیرقانونی‌اند. خرید هاگ این قارچ‌ها که حاوی سیلوسایبین نیست، منع قانونی ندارد اما نگهداری خود این قارچ‌ها هفت سال زندان دارد.

یک زن که به سردردهای خوشه‌ای مبتلا بود، ناچار شد به صورت غیرقانونی قارچ جادویی پرورش دهد.

این زن ناشناس در مصاحبه‌ای با «د هرالد» گفت که بعد از مصرف پنج دوز که از اوت ۲۰۲۱ آغاز کرد، سردردهایش کاهش یافت.

او می‌گوید: «اینکه مجبورم کار خلاف قانون انجام دهم، مرا آزار می‌دهد.»

«پزشک دو بار برای من داروهایی را تجویز کرد که در قفسه حمام من، بازنکرده باقی مانده‌‌اند؛ چون در مورد آن‌ها در گروه‌های هم‌اندیشی مجازی (فوروم) جست‌وجو کرده بودم و عوارض جانبی وحشتناکی داشتند. سیلوسایبین هیچ عارضه جانبی ندارد.»

«برین ریسرچ یوکی» (Brain Research UK) که تحقیق جدیدی در مورد علت سردردهای خوشه‌ای را تامین اعتبار می‌کند، گفت که درخواست پژوهش درباره اثرات سیلوسایبین را «بررسی» می‌کند.

کتی مارتین، مدیر امور تحقیقاتی این موسسه، گفت: «ما هیچ تحقیقی در مورد سیلوسایبین را تامین اعتبار نکرده‌ایم اما بر اساس درخواست‌ها عمل می‌کنیم.»

«اگر کسی برای تحقیق در مورد اثرات قارچ‌ها به ما درخواست دهد، آن را در نظر می‌گیریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان