«۳۲ هزار آمریکایی در اثر ابتلا به کرونا کریسمس را نخواهند دید»

سویه جدید اومیکرون نخستین بار در بوتسوانا کشف شد

«همه خود را دلداری می‌دهند که اومیکرون علائم شدیدی ایجاد نمی‌کند» - David Dee Delgado / AFP

یک ویروس‌شناس هشدار داده است ۳۲ هزار آمریکایی که در انتظار فرا‌رسیدن جشن کریسمس و سال نو به‌سر می‌برند، پیش از آن بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خواهند مرد.

دکتر گرگوری پولند این حرف را در حالی زد که توالی نشان می‌دهد سویه جدید اومیکرون کووید-۱۹ هم‌اکنون در نیمی از کل ایالت‌های آمریکا وجود دارد.

این همه‌گیرشناس مجموعه درمانگاهی مایو که از برجسته‌ترین ایمنی‌شناسان کشور است، اعلام کرد بر‌اساس محاسباتش بیش از ۳۰ هزار نفر در ایالات‌متحده بر اثر ابتلا به ویروس کرونا تا پیش از فرا رسیدن سال نو جان خواهند باخت.

آقای پولند در مصاحبه با میل‌آنلاین گفت: «۳۲ هزار آمریکایی که خیال می‌کنند عمرشان به جشن گرفتن کریسمس و سال نو می‌رسد، در اشتباهی مرگبارند و از این حرف هم قصد بازی با کلمات را ندارم؛ اما هیچ‌یک از آنان [این موضوع را] باور نمی‌کند.»

«همه خود را دلداری می‌دهند که اومیکرون علائم شدیدی ایجاد نمی‌کند. شاید همین‌طور باشد اما این اطلاعات بسیار ابتدایی است که از یک نقطه خاص جهان به‌دست‌آمده، یعنی جایی که سویه دلتا به اندازه اینجا مرگبار نبوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: خیلی برایم جالب است که چنین گزارش مقدماتی بسیار کوچکی جهان‌گستر می‌شود و همگان چنین دیدگاهی را می‌پذیرند، درحالی‌که با نگاهی به سال گذشته می‌بینیم که در تقلا بودیم تا مردم کار مصون‌سازی را انجام دهند و آن‌ها قبول نمی‌کردند.

اومیکرون نخستین بار ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) در بوتسوانا کشف شد و در ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) در آفریقای جنوبی شناسایی شد. نخستین مورد ابتلا در ایالات‌متحده نیز در تاریخ یک دسامبر (۱۰ آذر) در این کشور به ثبت رسید. هم‌اکنون موارد دیگری از ابتلا نیز در ۲۵ ایالت این کشور به ثبت رسیده است.

حدود یک‌سوم افرادی که آزمایش اومیکرون آن‌ها مثبت شده است، در خارج از کشور بوده‌اند و سه‌چهارم این افراد هم واکسن زده‌اند. بیش از ۹۹ درصد موارد ابتلا به کرونا در ایالات‌متحده ابتلا به سویه دلتا بوده است.

به نظر محققان ممکن است برای شناختن کامل تهدیدهای ناشی از اومیکرون ماه‌ها وقت لازم باشد، اما به گفته رئیس مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها در حال حاضر طبق تجزیه‌وتحلیل‌هایی که در ایالات‌متحده صورت گرفته، ابتلای به اومیکرون خفیف است.

خستگی، سرفه و احساس خفگی از علائم رایج ابتلا به این سویه است. تاکنون یک نفر که نتیجه آزمایش سویه اومیکرون وی مثبت شده بود در بیمارستان بستری شده است.

© The Independent