واکسن فایزر فقط تا حدودی در برابر سویه اومیکرون موثر است

واکسن‌ها همچنان در مقابل موارد وخیم بیماری و مرگ مصونیتی قابل‌توجه ایجاد می‌کنند

پادتن‌ها در نمونه‌های گرفته‌شده از افرادی که دو نوبت واکسن زده‌اند و کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند به میزان قابل‌ملاحظه‌ای اثربخش‌ترند‌ - JACK GUEZ / AFP

پژوهشی محدود حاکی از آن است که سویه اومیکرون ویروس کرونا ممکن است در مقایسه با اولین سویه ویروس کووید بهتر بتواند از مصونیت ناشی از واکسن فایزر/بیونتک بگریزد‌ــ البته فقط تا حدی.

الکس سیگال، پروفسور در موسسه پژوهش سلامت آفریقا، پس از اینکه آزمایشگاهش نمونه‌ خون ۱۲ نفر را که واکسن فایزر زده بودند بررسی کرد، گفت به نظر می‌رسد میزان مصونیت در مقابل سویه جدید در افرادی که این واکسن را زده‌اند «کاهش بسیار زیادی» داشته است.

بر اساس این پژوهش، که هنوز داوری علمی نشده است، به نظر می‌رسد پادتن‌ها در نمونه‌های گرفته‌شده از افرادی که دو نوبت واکسن زده‌اند و افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند به میزان قابل‌ملاحظه‌ای اثربخش‌ترند‌ ــ که یافته‌هایی امیدوارکننده در مورد واکسن‌های یادآوری است.

حتی اگر ثابت شود واکسن‌های موجود در جلوگیری از ابتلای مجدد افرادی که دو نوبت واکسن زده‌اند اثربخشی کمتری دارد، انتظار دانشمندان این است که واکسن‌ها همچنان در مقابل موارد وخیم بیماری و مرگ مصونیتی قابل‌توجه ایجاد کنند.

این گروه پژوهشی در آفریقای جنوبی با بررسی نمونه‌ها، دریافت که میزان پادتن‌های خنثی‌کننده در مقابل سویه اومیکرون نسبت به اولین سویه ویروس کاهشی ۴۱ برابری دارد. پیش‌تر، در سویه بتا کاهشی سه برابری مشاهده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته پژوهشگران، در حالی که این یافته‌ها نشان‌دهنده «گریز بسیار گسترده‌تر» ویروس [از سیستم ایمنی] است، «ابتلای قبلی، و سپس واکسیناسیون یا واکسن یادآوری احتمال دارد میزان خنثی‌سازی [پادتن‌ها] را افزایش دهد و احتمال دارد در صورت ابتلا به سویه اومیکرون، در مقابل نوع حاد بیماری مصونیت ایجاد کند.»

آن‌ها همچنین دریافتند که به نظر می‌رسد سویه اومیکرون از همان پروتئین سویه‌های قبلی ویروس استفاده می‌کند، گیرنده ایس‌۲ (ACE2)، تا به سلول‌های انسان متصل شود‌ــ که واکسن‌های موجود این پروتئین را هدف قرار می‌دهند.

پروفسور سیگال در توییتر نوشت که نتایج «در مورد اومیکرون بهتر از آن بود که انتظار داشتم» و در ادامه افزود «این مسئله که هنوز به گیرنده ایس‌۲ نیاز دارد و گریز [از سیستم ایمنی] کامل نیست به این معنی است مشکلی مهارشدنی با همین ابزارهایی است که در اختیار داریم».

او اضافه کرد احتمال دارد داده‌های پژوهش همگام با ادامه آزمایش‌های تیم تحقیق تغییر کند.

سِر جرمی فِرار، مدیر بنیاد پژوهش سلامت ولکام تراست، در پاسخ به خلاصه‌ای که پروفسور سیگال از یافته‌ها ارائه کرد، از تیم تحقیق به‌دلیل این کار «بسیار مهم» و «هشیارکننده» تشکر کرد.

و پروفسور دنی آلتمن، ایمنی‌شناس در امپریال کالج لندن، از افراد واجد شرایط خواست واکسن نوبت یادآوری را بزنند و گفت: «بیشتر افرادی که نوبت یادآوری زده‌اند به‌خوبی مقابل این [سویه] مقاومت می‌کنند، حتی با کاهش ۴۰ برابری [میزان مصونیت].»

در میانه تحسین گسترده عملکرد سریع تیم تحقیق در انجام این پژوهش، کاترین مور، دانشمند مشاور آزمایشگاه ویروس‌شناسی در سازمان سلامت عمومی ولز، گفت: «عالی است که می‌بینیم یافته‌ها به این زودی ارائه شدند. فکر می‌کنم همان نتیجه‌ای را که انتظار داشتیم نشان می‌دهد، و بی‌تردید اوضاع کاملا تیره‌‌و‌تار نیست.»

© The Independent

بیشتر از جهان