پیش‌بینی فایزر: سویه اومیکرون چهار دوز واکسن لازم دارد

با کشف سویه جدید ویروس کرونا دولت‌ها برای عرضه واکسن‌های یادآوری تحت‌فشار قرار گرفته‌اند

محققان می‌گویند برای درک ماهیت اومیکرون به زمان بیشتری نیاز است-JOE KLAMAR / AFP

مدیر شرکت تولید داروی فایزر گفته است، احتمال دارد چهارمین دوز واکسن نیز برای حفاظت در مقابل سویه اومیکرون لازم باشد، زیرا مطالعات نشان داده که ممکن است این نوع ویروس در مقابل مصونیت حاصل از دو واکسن دیگر مقاوم باشد.

آلبرت بورلا گفت که شرکت فایزر منتظر داده‌های منتج از شرایط واقعی [غیر آزمایشگاهی] است تا تصمیم بگیرد آیا دوزهای دیگر واکسن برای به‌ویژه سویه اومیکرون لازم است یا نه.

آقای بورلا در برنامه «اسکواک باکس» (Squawk Box) شبکه سی ان بی سی ضمن اشاره به این‌که احتمال دارد این اطلاعات ظرف دو هفته دیگر فراهم شود، گفت: «وقتی داده‌های دنیای واقعی را مشاهده کردیم، تصمیم خواهیم گرفت آیا سومین دوز واکسن در مقابل اومیکرون مصونیت می‌دهد یا نه و [اگر چنین است] برای چه مدتی؛ و دومین نکته این‌که فکر می‌کنم ما به چهارمین دوز نیز نیاز خواهیم داشت.» 

با کشف سویه جدید [ویروس کرونا] دولت‌ها برای عرضه واکسن‌های یادآوری تحت‌فشار قرار گرفته‌اند.

پیش‌تر در روز چهارشنبه، شرکت فایزر نتایج مقدماتی یک پژوهش آزمایشگاهی را منتشر کرد که نشان می‌داد دو دوز واکسن کرونا در مقایسه با دیگر جهش‌های ویروس، قابلیت کمتری در مقابله با سویه اومیکرون دارند، اما سومین دوز واکسن این مصونیت را تا حد فراوانی افزایش می‌دهد.

این نتیجه‌گیری با داده‌های مقدماتی یک پژوهش دیگر که در اوایل هفته جاری توسط پزشکان آفریقای جنوبی انجام شد، هماهنگی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ازآنجایی‌که این‌یک پژوهش مقدماتی آزمایشگاهی بود، نتایج آن بر همان الگوی ویروس ایجادشده در آزمایشگاه نیز استوار بود. محققان می‌گویند برای درک ماهیت اومیکرون به [مطالعه] بیشتری نیاز است.

آقای بورلا گفت: سومین دوز واکسن باید هرچه زودتر تلقیح شود و افزود که [این واکسن] می‌تواند در مقابل یک موج دیگر همه‌گیری مصونیت لازم را فراهم کند.

او گفت: «به اعتقاد من سومین دوز می‌تواند مصونیت بسیار خوبی ایجاد کند.»

او افزود که درمان‌هایی ازجمله قرص‌های ضدویروس «پکسلاوید» فایزر می‌تواند از بستری شدن بیمار در بیمارستان جلوگیری کند و کووید را در طول فصل زمستان کنترل کند.

او حتی پیش‌تر گفته بود که احتمال دارد به چهارمین دوز واکسن نیز احتیاج شود، اما برآورد کرده بود که [چهارمین دوز] را باید حدود یک‌سال پس از سومین دوز تلقیح کرد؛ اما او اکنون می‌گوید ممکن است نیاز به چهارمین دوز به‌مراتب زودتر [از یک سال دیگر] احساس شود.

آقای بورلا گفت: «در مورد اومیکرون، باید صبر کنیم و ببینیم زیرا اطلاعات اندکی داریم. ممکن است زودتر به آن [واکسن] نیاز داشته باشیم.»

آقای بورلا افزود که شرکت فایزر در حال ارزیابی آن است که آیا باید واکسن‌های موجود را برای دادن مصونیت بهتر در مقابل اومیکرون یا سویه‌های دیگر ویروس در آینده تغییر و تطبیق داد یا برای مقابله با آن باید یک واکسن جدید تولید کرد.

© The Independent