بیماری‌های استخوان در زنان یائسه رو به افزایش است

«سلامت استخوان‌ها مسئله‌ای بسیار مهم برای زنان میانسال است» 

انسجام استخوان‌های زنانی که دوره یائسگی را تجربه می‌کنند اغلب به سرعت تحلیل می‌رود - Pexels 

یک پژوهش حاکی از آن است که سلامت استخوان‌های زنانی که دوران یائسگی را می‌گذرانند، رو به زوال است اما بسیاری از آن‌ها همچنان از این معضل بی خبرند.

نتیجه این پژوهش که به طور اختصاصی در اختیار ایندیپندنت گذاشته شده است تاکید می‌کند که استخوان‌های ناسالم در زنانی که دوران یائسگی و پسا یائسگی را می‌گذرانند به دلیل افزایش جمعیت سالمندان در سراسر جهان رو به افزایش است. 

بسیاری از ۳.۴ میلیون زن بین ۵۰ و ۶۴ ساله در بریتانیا دچار عوارض یائسگی، از  تپش قلب گرفته تا گُر گرفتگی، درد واژن، اضطراب و افسردگی روانی می‌شوند.

پژوهشگران که نتیجه مطالعاتشان در روز جهانی یائسگی منتشر شد، هشدار داده‌اند که مشکل استخوان‌های ضعیف و شکننده یکی از عوارض یائسگی است که اغلب نادیده انگاشته می‌شود.

بنا به گزارش انجمن بین‌المللی یائسگی، انسجام استخوان‌های زنانی که دوره یائسگی را تجربه می‌کنند اغلب به سرعت تحلیل می‌رود. تخمین زده می‌شود که بیش از ۲۰۰ میلیون زن در جهان به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند که در یک نفر از هر سه نفر زن بالای پنجاه سال به شکستن یا ترک‌خوردگی استخوان می‌انجامد.

بیماری پوکی استخوان که عامل آن تغییرات هورمونی، کمبود کلسیم و ویتامین دی است، به دلیل از بین رفتن سلول‌های استخوانی موجب آسیب‌پذیری آن می‌شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش، پوکی استخوان را یک معضل سلامتی در سطح جهانی عنوان کرده است و می‌گوید ترک‌خوردگی استخوان مرتبط با این بیماری کیفیت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و خطر معلولیت را افزایش می‌دهد.

استیون آر گُلداِستین، رئیس انجمن بین‌المللی یائسگی، می‌گوید: «سلامت استخوان‌ها مسئله‌ای بسیار مهم برای زنان میانسال است.» 

دکتر گلداستین که استاد رشته زنان و زایمان در دانشکده طب دانشگاه گروسمن نیویورک است هشدار داد که عارضه پوکی استخوان می‌تواند پیامدی قابل توجه در «زندگی روزمره، کیفیت زندگی و توانایی زندگی مستقل» مردم داشته باشد. 

او افزود: «پوکی استخوان همه ساله موجب بیش از ۸.۹ مورد شکستگی استخوان در سطح جهان می‌شود که پیامدی بسیار جدی در پی دارد. متاسفانه ۲۱ درصد زنانی که استخوان لگن خاصره ‌آن‌ها می‌شکند، در مدت یک سال فوت می‌کنند. افزون بر این، عوارض ناشی از استخوان ناسالم فشاری بزرگ بر نظام‌‌های درمانی و خدمات اجتماعی  در سراسر جهان وارد می‌کند.»

تخمدان زن پس از آخرین عادت ماهیانه از تولید هورمون استروژن بازمانده و موجب تحلیل استحکام استخوان‌ها می‌شود.

توبی دوُ ویلیِرز، یکی از مولفان این گزارش و متخصص زنان و زایمان، می‌افزاید: «پوکی استخوان اغلب یک بیماری خاموش تلقی می‌شود.» پیشتر، این بیماری تنها در موارد شکستگی تشخیص داده می‌شد، اما اکنون می‌توانیم با استناد به عوامل خطر آن را پیش‌بینی کنیم و خدمات اجتماعی باید به زنان کمک کند تا نحوه زندگیشان را تغییر دهند یا نیازهایشان را برای داروهای خاص تقویت‌کننده استخوان‌ها مطرح کنند.»

او افزود: «کادر درمان همچنین باید افزایش خطر شکستگی مرتبط با پوکی استخوان را بپذیرد تا تشخیص و درمان، بخشی از روش‌های مراقبت از سلامت زنانی قرار گیرد که دوران پسا یائسگی را می‌گذرانند.»

انجمن بین‌المللی یائسگی به زنان توصیه می‌کند برای حفظ سلامت استخوان‌هایشان میزان مصرف کلسیم، ویتامین دی و پروتئین را افزایش دهند و برای تقویت عضلاتشان ورزش کنند و از مصرف دخانیات و زیاده‌روی در مصرف الکل خودداری کنند.

© The Independent