مکمل‌های ویتامین «دی» مانع ابتلا به کووید-۱۹ نمی‌شوند

ویتامین «دی» علاوه بر حفظ سلامت استخوان‌ها و عضلات به ایمنی بدن کمک می‌کند

ویتامین دی به بدن در جذب کلسیم و فسفات کمک می‌کند که عامل حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان و عضلات است-PIXABAY

به گفته مقامات بهداشت هیچ مستندی وجود ندارد که نشان دهد مکمل‌های ویتامین «دی» (D) می‌توانند مانع ابتلا به کووید-۱۹ شوند یا مبتلایان را درمان کنند.

در ماه می محققان ایرلند و ایالات متحده گفته بودند که نجات بیماران مبتلا به کرونای دارای تراز بالاتر این ویتامین محتمل‌تر است که به فراخوان افزایش مصرف مکمل‌ها منجر شد.

گزارش‌های بی‌اساس متعددی هم طی دوران همه‌گیری کرونا در فضای مجازی منتشر شد که در آن‌ها ادعا کرده بودند، مصرف مقادیر زیاد ویتامین «دی» می‌تواند کرونا را پس بزند.

اما مؤسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت (نایس) بریتانیا پس از بررسی پنج تحقیق انجام گرفته در مورد ویتامین «دی» به این نتیجه رسیده است که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مکمل‌ها می‌تواند خطر یا شدت بیماری کووید-۱۹ را کاهش دهد.

پل کریسپ رییس مرکز رهنمودهای مؤسسه نایس گفت: «ویتامین د برای سلامت خوب است اما طبق شواهدسنجی سریعی که انجام داده‌ایم شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مکمل‌های ویتامین دی می‌توانند جلوی بیماری کووید-۱۹ را بگیرند یا آن را درمان کنند.

تحقیق در این زمینه ادامه دارد و مؤسسه نایس هم‌چنان در حال رصد کردن شواهد انتشار یافته جدید است.»

کارشناسان کارگروه مشورت علمی در زمینه تغذیه هم گفته‌اند که شواهد کنونی در کل جمعیت بریتانیا نشان‌گر آن نیست که مکمل‌های ویتامین دی بتواند از عفونت شدید مجرای تنفسی یا عفونت سینوس‌ها، گلو،  مجرای هوا یا ریه جلوگیری کند.

البته در این بررسی بر اهمیت مصرف ویتامین د برای تقویت سلامت عضلات و استخوان‌ها تأکید کرده‌اند.

ویتامین دی به بدن در جذب کلسیم و فسفات کمک می‌کند که عامل حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان و عضلات است.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان (پی‌اچ‌ای) در ماه آوریل به مردم اعلام کرده بود چون در دوران قرنطینه سراسری مدت فزاینده‌ای را در فضای بسته به سر می‌برند مکمل‌های ویتامین دی مصرف کنند.

این سازمان به مردم اعلام کرده بود برای حفظ سلامت استخوان‌ها و عضلات روزی ۱۰ میکروگرم ویتامین د مصرف کنند.

دکتر آلیسون تدستون متخصص ارشد تغذیه در سازمان بهداشت عمومی انگلستان گفت: «با توجه به آن که بسیاری از مردم و به خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر زمان بیش‌تری را در فضای سربسته به سر می‌برند و از پوشش‌های حفاظتی استفاده می‌کنند خطر آن وجود دارد که شماری از مردم نتوانند تمام ویتامین دی مورد نیازشان را از نور خورشید به دست آورند.

مهم است که چنین افرادی برای حفظ سلامت استخوان‌ها و عضلات خودشان روزی ده میکروگرم مکمل ویتامین دی مصرف کنند.»

کالین اسمیت استاد ارشد ژن‌شناسی دانشگاه برایتون گفت: «هم‌اکنون مقالات بسیار گمراه‌کننده‌ای در رسانه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شوند که به غلط می‌گویند مصرف مقادیر زیاد ویتامین د سبب حفاظت در برابر کووید-۱۹ می‌شود. بنابراین اطلاع‌رسانی به مردم در این زمینه خیلی ضروری است.

البته ویتامین دی افزون بر آن که سلامت استخوان‌ها و عضلات را حفظ می‌کند برای حفظ سلامت دستگاه ایمنی بدن خیلی مهم است. واکنش متوازن بدن به عفونت ویروس کرونا خیلی مهم است زیرا اگر دستگاه ایمنی بدن به این ویروس واکنش بیش از حد نشان دهد به اندازه واکنش ضعیف خطرناک است.»

گزارش‌های تکمیلی در پی‌ای آمده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی