مصرف زیاد ویتامین دی بدن را در برابر بیماری‌ها محافظت نخواهد کرد

دانشمدان این نظریه را گمرا‌ه‌کننده و خطرناک می‌دانند

اداره بهداشت عمومی انگلیس (PHE) به مردم توصیه کرده است که روزانه ۱۰ میکروگرم ویتامین دی مصرف کنند تا سلامت خود را حفظ کنند - PIXABAY

گزارش‌های رسانه‌های اجتماعی که می‌گوید مقادیر بالای ویتامین دی می‌تواند از بدن در برابر بیماری کوید ۱۹محافظت کند، توسط دانشمندان «بسیار گمراه کننده» و مردود اعلام شده است.

در طول همه‌گیری، تعدادی گزارش اثبات نشده که ادعا میکنند «مقدار زیاد ویتامین دی»  می‌تواند از از بدن در برابر ویروس محافظت کند، به صورت آنلاین منتشر شده است.

ویتامین دی در بدن با واکنش به تابش مستقیم نور خورشید بر روی پوست تولید می‌شود و تصور می‌شود که به دلیل قوانین در خانه ماندن افراد در دوران قرنطینه، ممکن است این ویتامین به اندازه کافی در بدن تولید نشود.

در پاسخ، ماه گذشته مقامات بهداشتی به مردم توصیه کردند که ویتامین دی بیشتری مصرف کنند تا از سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها اطمینان حاصل کنند.

دانشمندان هشدار داده‌اند، گرچه میزان کافی ویتامین دی برای سالم نگه داشتن استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها مفید است، اما به عنوان یک روش محافظت کننده در برابر کوید ۱۹ عمل نمی‌کند.

پروفسور کالین اسمیت، استاد عملکرد ژنومی دانشگاه برایتون، گفت: «در حال حاضر مقالات بسیار گمراه‌کننده‌ای در رسانه‌های اجتماعی در مورد مقدار زیاد ویتامین دی به عنوان یک روش محافظتی در برابر کوید ۱۹ (که صحت ندارد) وجود دارد و از این رو نیاز فوری به اطلاع‌رسانی عمومی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور اسمیت در مقاله‌ای که در مجله تغذیه، سلامت و پیشگیری، منتشر شده است، گفت: «مهم است که افراد در زمان قرنطینه از دریافت میزان کافی ویتامین دی مطمئن شوند.»

او همچنین گفت: «در قرنطینه، بسیاری از ما به اندازه کافی ویتامین دی از خورشید یا رژیم غذایی دریافت نمی‌کنیم  و مهم است که همه ما میزان کافی ویتامین دی را ازطریق مکمل‌ها دریافت کنیم.» 

ویتامین دی، علاوه بر حفظ سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، درحفظ سلامت سیستم ایمنی هم  بسیاراهمیت دارد.

«پاسخ متعادل بدن به عفونت ناشی از ویروس کرونا بسیار مهم است، زیرا واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به ویروس میتواند به  اندازه یک پاسخ ایمنی ضعیف خطرناک باشد.»

اداره بهداشت عمومی انگلیس (PHE) به مردم توصیه کرده است که روزانه ۱۰ میکروگرم ویتامین دی مصرف کنند تا سلامت خود را حفظ کنند.

سارا استننر، از بنیاد تغذیه بریتانیا، گفت:«متأسفانه با ادامه تاثیرات ویروس کرونا، بسیاری از ما  زمان محدودی را می‌توانیم خارج از منزل بگذرانیم.»

«رعایت صحیح  قوانین دولت و ماندن در خانه بسیار مهم است و بسیاری از ما دسترسی محدودی  به نور خورشید داریم. این بدان معنی است که باید کمی بیشترمراقب باشیم تا میزان ویتامین دی بدن را در سطح مناسب حفظ کنیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی