توصیه‌های متخصصان برای فشار خون بالا

افرادی که به بیماری فشار خون مزمن دچارند بیشتر با خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر، مانند زوال عقل، مواجه‌اند

عکس تزئینی - پزشکی فشار خون زنی را اندازه‌گیری می‌کند - Canva

بیماری فشار خون، که به فشار خون بالا معروف است، عامل اصلی ابتلا به بیماری‌‌های قلبی و سکته مغزی است که دلیل عمده مرگ‌و‌میر در جهان به شمار می‌روند. 

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، نزدیک به نیمی از بزرگسالان آمریکایی به فشار خون بالا دچارند. همچنین در سراسر جهان افراد بسیاری با عوارض ناشی از این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

میزان شیوع فشار خون بالا چه قدر است و چرا تشخیص آن اهمیت دارد؟ راه درمان آن چیست؟ علاوه بر مصرف دارو، آیا تغییر شیوه زندگی به کاهش فشار خون کمک می‌کند؟ سی‌ان‌ان در گزارشی به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

دکتر لینا ون به سی‌ان‌ان گفت که فشار خون با میلی‌متر جیوه و به دو صورت اندازه‌گیری می‌شود: فشار خون سیستولیک (عدد بالاتر) که فشار در شریان‌ها را هنگام ضربان قلب نشان می‌دهد و فشار خون دیاستولیک (عدد پایین‌تر) که فشار شریان‌ها را در بین ضربان‌های قلب مشخص می‌کند.

به طور کلی میزان ۱۳۰/۸۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر از آن مشخص‌کننده فشار خون بالا است که به آن فشار خون مرحله یک گفته می‌شود. مرحله دو این عارضه زمانی رخ می‌دهد که فشار خون پیوسته روی ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر از آن باشد. وضعیت حاد و بحرانی فشار خون هم با ۱۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه مشخص می‌شود.

متخصصان مراقبت‌های پزشکی با توجه به فشار خون و علائم آن (در صورت وجود علائم) راه‌‌های درمانی را ارائه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فشار خون بالا به اندام‌های مختلف آسیب می‌زند. این عارضه با آسیب‌زدن به شریان‌ها بیماری قلبی را سبب می‌شود. بیماری فشار خون با مسدود کردن یا پاره کردن شریان‌هایی که خون را به مغز می‌رسانند، موجب سکته مغزی می‌شود. فشار خون بالا همچنین یکی از عوامل بیماری کلیوی مزمن است. 

افرادی که به بیماری فشار خون مزمن دچارند بیش از دیگران با خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل مواجه‌اند. فشار خون بالا اگر درمان نشود ممکن است کشنده باشد.

آیا افراد می‌توانند با علائمی که دارند فشار خون بالا را تشخیص دهند؟

ون در پاسخ به این سوال سی‌ان‌ان گفت که، برخی افراد با درد قفسه سینه، سردرد، و تاری دید مواجه می‌شوند. با این حال، این علائم از آسیب‌دیدگی اندام‌ها خبر می‌دهند که علائم مزمن فشار خون بالا محسوب می‌شوند. اغلب افراد مبتلا به فشار خون بالا علائمی ندارند و به همین دلیل غربالگری فشار خون بسیار حائز اهمیت است.

فشار خون بالا چه طور درمان می‌شود؟

به گفته ون برای درمان فشار خون دو راهکار وجود دارد: مصرف دارو و تغییر شیوه زندگی.

برای درمان فشار خون بالا انواع داروهای مورد تایید موجود است. داروهای دیورتیک یا ادرارآور کمک می‌‌کنند تا از شر سدیم و آب اضافی خلاص شوید. بتابلاکرها یا مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا، ضربان قلب و درنتیجه حجم فعالیت قلب را کاهش می‌دهند. مسدودکننده کانال کلسیم و مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) رگ‌های خونی را منعطف و باز می‌کنند.

علاوه بر مصرف این داروها، به بیماران مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود رفتارها و روش‌هایی را که موجب بالارفتن فشار خون می‌شوند تغییر دهند.

ون توصیه می‌کند فهرستی از عادات روزانه تهیه کنید. این فهرست، ازجمله، دربردارنده سطح فعالیت بدنی، رژیم غذایی روزانه، مصرف سیگار، سطح استرس و وزن افراد است.

به باور او کنترل و بهبود این عادات، ازجمله افزایش فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم، اجتناب از مصرف سیگار، کاهش میزان استرس و پرهیز از پرخوری، در پیش‌گیری از فشار خون بالا و درمان آن بسیار موثرند.

بیشتر از بهداشت و درمان