مطالعه‌ای ممکن است به تزریق‌هایی منجر ‌شود که فواید ورزش را برای مغز تکرار می‌کند

پژوهش‌های اخیر می‌تواند به درمان‌هایی جدید برای بهبود شناخت در مبتلایان به آلزایمر منجر شود

تزریق مولکول‌هایی که از خون به دست می‌آید ممکن است به درمان‌هایی جدید برای بهبود شناخت در مبتلایان به آلزایمر منجر شود‌ـ Canva

دانشمندان دریافته‌اند تزریق مولکول‌هایی که از خون به دست می‌آید، مزایای ورزش را در مغز موش‌ها تکرار می‌کند، پیشرفتی که ممکن است به درمان‌هایی جدید برای بهبود شناخت در مبتلایان به آلزایمر منجر شود.

این مطالعه که به‌تازگی در نشریه نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شد، نشان داد پلاکت‌ها -سلول‌های ریزی که موجب لخته شدن خون می‌شوند- پروتئینی ترشح می‌کنند که به روشی مشابه تمرین‌های ورزشی باعث جوان‌سازی سلول‌های عصبی موش‌های سالخورده می‌شود.

اودت لیتر، دستیار نویسنده این مطالعه از دانشگاه کوئینزلند استرالیا، گفت:«می‌دانیم که ورزش تولید نورون‌های جدید را در هیپوکامپ، بخشی از مغز که در یادگیری و حافظه نقش مهمی دارد، افزایش می‌دهد، اما سازوکار آن مشخص نشده است.»

دکتر لیتر گفت:«پژوهش‌های پیشین ما نشان داده است که پلاکت‌ها در این تاثیر دخیل‌اند، اما این مطالعه نشان می‌دهد که وجود آن‌ها برای چنین تاثیری در موش‌های سالخورده لازم است.»

در این مطالعه، دانشمندان روی ترکیب‌های زیستی به نام اگزرکین (exerkines) -که هنگام ورزش در جریان خون ترشح می‌شود- متمرکز شدند و اعتقاد دارند که [این مولکول] پاسخ ناشی از ورزش را در مغز برمی‌انگیزد.

آن‌ها دریافتند تزریق مولکلول اگزرکین (CXCL4/Platelet factor 4) یا پی‌اف‌فور (PF4) که بعد از ورزش از پلاکت ترشح می‌شود به موش‌های پیر، باعث بهبود بازآفرینی و کاهش زوال شناختی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دانشمندان در مطالعه خود نوشتند:«ما نشان می‌دهیم که پلاکت‌ها با ورزش فعال می‌شوند و برای افزایش تولید سلول‌های پیش‌ساز هیپوکامپ ناشی از ورزش در موش‌های مسن لازم‌اند.»

این پژوهشگران معتقدند که یافته‌های جدید برای پیشرفت مداخلات دارویی در کاهش شناختی مرتبط با افزایش سن، همچون بیماری آلزایمر، «پیامدهای مهمی» دارد.

تارا واکر، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، گفت:«بسیاری از بیماران، مبتلایان به مشکلات حرکتی یا افراد سالخورده نمی‌توانند ورزش کنند، بنابراین مداخله دارویی حوزه پژوهشی مهمی محسوب می‌شود.»

دکتر واکر گفت:«حالا برای افزایش نورون‌‌ها، تقویت شناخت و مقابله با زوال شناختی مرتبط با افزایش سن، می‌توانیم پلاکت‌ها را هدف قرار بدهیم.»

دانشمندان امیدوارند در گام بعدی، پیش از رفتن به سمت آزمایش‌های انسانی، بتوانند این واکنش را در موش‌های مبتلا به آلزایمر آزمایش کنند.

با این‌ حال، هشدار می‌دهند هر روش درمانی که در آینده براساس این مطالعه ایجاد ‌شود نمی‌تواند جایگزین ورزش شود.

دکتر واکر گفت:« این روش به بهبود شناختی افراد بسیار سالخورده یا کسانی که دچار آسیب مغزی شده‌ یا سکته مغزی کرده‌اند، کمک می‌کند.»

این پژوهشگران در ادامه گفتند:«این یافته‌ها درمجموع نقش میانجیگری پلاکت‌ها را در آثار جوان‌کننده ورزش طی پیری فیزیولوژیک مغز نشان می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان