چرا چرت‌ طولانی مطلوب نیست؟

«همه قیلوله‌ها یکسان نیستند»

در آن‌هایی که چرت کوتاه می‌زنند در مقایسه با آن‌هایی که خواب قیلوله ندارند، احتمال ابتلا به فشارخون بالا کمتر است - Canva

طبق یک مطالعه جدید، آن‌هایی که طولانی چرت می‌زنند در قیاس با آن‌هایی که چنین کاری نمی‌کنند احتمال بیشتری دارد دچار سندرم‌های سوخت‌وسازی مانند چاقی و فشارخون بالا شوند.

بسیاری در جهان به خواب قیلوله علاقه دارند، اما به گفته محققان بیمارستان زنان بریگهام ایالات متحده، این کار با آنکه قابلیت اثرگذاری مثبت بر کیفیت خواب و فرایندهای سوخت‌وساز دارد، اما همچنان مشخص نیست که با تندرستی پیوند داشته باشد.

محققان در‌پی آن بوده‌اند که پیوند بین انتخاب‌های سبک زندگی مانند خواب قیلوله و اثرشان بر فرایندهای سوخت‌وساز بدن را بشناسند.

یکی از چنین فرایندهایی چاقی است، دغدغه‌ای فزاینده که بر سلامت بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان اثر منفی گذاشته است. انباشت چربی در بدن با چگونگی گوارش غذا طی فرایندهای سوخت‌وساز نیز رابطه دارد.

محققان در تازه‌ترین مطالعه‌ای که اخیرا در مجله چاقی چاپ شده است، رابطه بین خواب قیلوله، مدت آن و چاقی بیش از سه هزار بزرگسال در جمعیتی مدیترانه‌ای را ارزیابی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق یافته‌های این مطالعه، شرکت‌کنندگانی که ۳۰ دقیقه یا بیشتر خواب قیلوله داشتند در مقایسه با آن‌هایی که خواب قیلوله ندارند، بیشتر احتمال دارد شاخص توده بدنی بالاتر، فشارخون بالاتر و مجموعه‌ای از عارضه‌های دیگر مرتبط با بیماری قلبی و دیابت داشته باشند.

 اما در آن‌هایی که خواب قیلوله کوتاه یا «چرت نیروبخش» داشتند، این افزایش خطر چاقی و دیگر تغییرات سوخت‌وسازی وجود نداشت.

طبق این مطالعه، در آن‌هایی که چرت کوتاه می‌زنند در مقایسه با آن‌هایی که خواب قیلوله ندارند، احتمال ابتلا به فشارخون بالا کمتر است.

در بیانیه مارتا گارولت، نویسنده ارشد این مطالعه، آمده است: «همه قیلوله‌ها یکسان نیستند. مدت چرت، جای چرت زدن و دیگر عامل‌های خاص می‌تواند بر دستاورد چرت بر سلامت اثر بگذارد.»

محققان در این پژوهش داده‌های سه هزار و ۲۷۵ بزرگسال جمعیت مدیترانه‌ای ناحیه مورسیا در اسپانیا و ازجمله ویژگی‌های سوخت‌وسازی پایه آن‌ها و اطلاعات دیگر گردآوری‌شده درباره چرت‌های آن‌ها و سایر عامل‌های سبک زندگی را بررسی کردند.

سپس داده‌های افراد را به بدون‌ قیلوله، چرت کمتر از ۳۰ دقیقه و بیشتر از ۳۰ دقیقه تفکیک کردند.

طبق یافته‌های محققان، آن‌هایی که خواب قیلوله طولانی داشتند در قیاس با آن‌هایی که چنین چرت‌هایی نداشتند، دارای شاخص توده بدنی بالاتر بودند و احتمال بیشتری داشت دارای سندرم‌های سوخت‌وسازی باشند.

همچنین طبق یافته‌های این تحقیق، آن‌هایی که چرت طولانی می‌زنند در قیاس با گروه بی‌قیلوله‌ها، دارای مقدار قند ناشتا و فشارخون بالاتر بودند.

به گفته محققان، قیلوله طولانی با دیرخوابی در شب و دیر غذا خوردن رابطه دارد.

همچنین طبق این مطالعه، سیگار کشیدن و جذب انرژی در هنگام ناهار در این گروه افزایش می‌یابد.

اما محققان هشدار دادند این یافته‌ها مشاهده‌ای است و افزودند ممکن است برخی عامل‌ها پیامد خود چاقی باشد نه خواب قیلوله.

محققان می‌گویند باید تحقیقات بیشتری انجام داد تا بتوان ارزیابی کرد، به‌ویژه برای آن‌هایی که عادت‌هایی مثل دیر غذا خوردن یا دیر خوابیدن دارند یا دخانیات مصرف می‌کنند، آیا چرت‌های کوتاه نسبت به طولانی مزیت دارد یا نه؟

فرانک شیر، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «به نظر من اگر مطالعه‌های آینده بیشتر بر مزیت‌های چرت‌های کوتاه مهر تایید بزند، می‌تواند نیروی محرکی برای کشف مدت بهینه چرت زدن، تغییری فرهنگی در شناخت اثرات درازمدت بهداشتی و افزایش‌های بهره‌وری ناشی از این رفتار در سبک زندگی، باشد.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان