برای بزرگتر کردن عضلات وزنه‌ها را به جای بالا بردن پایین ببرید

تعداد یاخته‌های ماهیچه‌ای کسانی که وزنه‌ها را پایین می‌بردند بیشتر افزایش یافت

وزنه زدن یا ورزش قدرتی در سال‌های اخیر محبوبیت پیدا کرده است - canva

طبق تحقیق جدیدی پایین بردن وزنه‌ها به جای بالا بردنشان ممکن است راهکار اصلی ساختن ماهیچه‌های قوی‌تر باشد.

متخصصان دریافتند انجام یک نوع حرکت انقباضی ماهیچه یعنی پایین بردن ساده وزنه‌ها به اندازه حرکت پایین و بالا بردن وزنه‌ها موثر است و این نشان داد باشگاه‌روندگان می‌توانند با داشتن برنامه منظم ورزشی کوتاه‌مدت‌تر همان حجم ماهیچه بسازند.

این مطالعه را دانشگاه ادیت کووان (ای‌سی‌یو) استرالیا منتشر کرده است و در آن سه گروه از افراد تحت نظر قرار گرفتند و از آن‌ها خواستند دو بار در هفته به مدت پنج هفته دمبل بزنند. یک گروه شاهد (control group) جداگانه وجود داشت که اصلا ورزش بازو نکرد.

از میان این سه گروه، یکی «فقط انقباض عضلانی گریز از مرکز» یا پایین بردن وزنه انجام داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه دیگر «فقط انقباض عضلانی هم‌مرکز» یا بالا بردن وزنه انجام داد. گروه سوم هم هر دو حرکت بالا و پایین بردن وزنه‌ها را انجام داد.

در حالی‌که قدرت ماهیچه‌های اعضای هر سه گروه بهبود یافت، ضخامت ماهیچه‌های گروهی که فقط وزنه‌ها را پایین برده بود بیشترین میزان بهبود را پیدا کرد.

به گفته محققان این نشان‌دهنده افزایش ۷.۲ درصدی تعداد یاخته‌های ماهیچه‌ها در بدن افرادی بود که وزنه‌ها را پایین می‌بردند در مقابل افزایش ۵.۴ درصدی این عامل در بدن کسانی که وزنه‌ها را بالا و پایین می‌بردند.

پروفسور کن نوساکا از دانشگاه ادیت کووان می‌گوید طبق این نتایج زمانی که مردم صرف ورزش می‌کنند «خیلی بیش‌تر بازده» دارد و در عین حال، تمرکز بر پایین بردن وزنه نتایج چشم‌گیری به بار می‌آورد.

«به باور بسیاری، بلند کردن وزنه در حرکت جلو بازو با دمبل بیش‌ترین فایده یا حداقل مقداری فایده دارد، اما طبق یافته‌‌های ما انقباض هم‌مرکز عضله نقش چندانی در اثرگذاری ورزشی ندارد.»

«چون فقط با اندکی ورزش روزانه می‌توان نتایج را دید، حتی نیازی به باشگاه رفتن نیست و می‌توان در روند روزمره زندگی خود نیز حرکات ورزشی گریز از مرکز را گنجاند.»

وزنه زدن یا ورزش قدرتی در سال‌های اخیر به لطف مطالعات بسیاری که در مورد فوائد آن انجام گرفته محبوبیت پیدا کرده است.

در ماه سپتامبر در مجله طب ورزشی بریتانیا (British Journal of Sports Medicine) مطالعه‌ای منتشر شد که در آن وضعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در بازه‌ای ۱۰ ساله بررسی شده بود. طبق یافته‌های این مطالعه، آن‌هایی که در هفته یک یا دو بار وزنه زدند و ورزش دیگری انجام ندادند خطر مرگ‌شان به میزان ۹ تا ۲۲ درصد کاهش می‌یابد.

خطر مرگ به هر دلیلی غیر از سرطان، برای آن‌هایی که وزنه زدن را با تمرین هوازی تلفیق کرده باشند به میزان ۴۷ درصد کاهش می‌یابد.

© The Independent

بیشتر از ورزش