پژوهشگران راز طول عمر بیشتر را فاش می‌کنند

فعالیت بدنی هوازی و تقویت‌کننده عضلات بر طول عمر تاثیر مهمی دارد

«هرنوع فعالیت بدنی به‌طورمستقل خطر مرگ به دلایل مختلف را در افراد مسن کاهش می‌دهد» - Canva

پژوهشی جدید به افراد مسن یادآوری می‌کند تمرین‌های قدرتی را در برنامه‌های ورزشی خود بگنجانند؛ این تمرین‌ها در صورتی که با ورزش هوازی ترکیب شوند، به افزایش طول عمر منجر می‌شوند.

بر اساس راهبردهای فعلی سلامت جسمانی که وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا مشخص کرده است، بزرگسالان باید هر هفته دست‌کم دو روز تمرین قدرتی و ۲.۵ ساعت فعالیت بدنی هوازی متوسط تا شدید انجام دهند.

اما با اینکه بیشتر مردم از مزایای سلامتی مرتبط با ورزش منظم آگاه‌اند، اخیرا پژوهشگران توجه خود را بر بهبود سلامت مرتبط با تمرین‌های قدرتی متمرکز کرده‌اند. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد طول عمر افراد ۶۵ سال و بالاتر که هفته‌ای دو تا شش مرتبه تمرین قدرتی انجام ‌دادند، نسبت به افرادی که کمتر از دو بار تمرین ‌کردند، بیشتر بود.

دکتر برایانت وبر، نویسنده این مطالعه و متخصص بیماری‌های واگیردار بخش تغذیه، فعالیت بدنی و چاقی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، به سی‌ان‌ان گفت: «هرنوع فعالیت بدنی به‌طورمستقل خطر مرگ به دلایل مختلف را در افراد مسن کاهش می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران دریافتند در بزرگسالانی که از برنامه تقویت عضلانی که بر تمرین‌های افزایش‌دهنده قدرت، توان، استقامت و حجم عضلانی متمرکز است، پیروی کردند، خطر مرگ‌ومیر ۱۰ درصد کاهش یافت اما «خطر مرگ‌ آن‌هایی که تمرین‌های هوازی انجام می‌دادند، تنها ۲۴ درصد کم شد».

دکتر وبر می‌گوید خطر برای آن‌هایی که هر دو روش را به کار بردند، ۳۰ درصد کمتر بود.

این یافته‌ها که روز دوشنبه در نشریه «جاما نتورک اوپن» (Jama Network Open) منتشر شد، تمام گروه‌های سنی از جمله افراد مسن را دربرمی‌گیرد. این مطالعه نشان داد افراد ۸۵ ساله و بالاتر که هر دو روش تمرینی را به کار بستند، «۲۸ درصد کمتر از افراد بالای ۸۵ سال که هیچ کدام از آن روش‌ها را رعایت نکردند، در معرض خطر مرگ به دلایل مختلف قرار داشتند».

دکتر وبر به سی‌ان‌ان گفت: «این یافته نشان می‌دهد که فعالیت بدنی هوازی و تقویت‌کننده عضلات بر طول عمر تاثیر مهمی دارد.»

پژوهشگران برای تجزیه و تحلیل اهمیت فعالیت بدنی با افزایش سن، از داده‌هایی که نظرسنجی ملی مصاحبه سلامت جمع‌آوری کرده بود استفاده کردند. سپس فعالیت‌ ورزشی براساس گروه‌های سنی را با مرگ‌ومیر در طول متوسط هشت سال مقایسه کردند. در این مطالعه جنسیت، سن، نژاد و قومیت، تحصیلات، وضعیت تاهل، شاخص توده بدنی، مصرف دخانیات، الکل و فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان، بیماری انسدادی مزمن ریوی و آسم را در نظر گرفتند.

در حالی‌ که اجرای دستورالعمل توصیه‌شده برای تمرین‌های قدرتی باعث شد «خطر مرگ به دلایل مختلف در مقایسه با بزرگسالانی که کمتر از دوبار در هفته تمرین‌های قدرتی انجام می‌دادند» کاهش یابد، پژوهشگران به این نکته نیز پی بردند که تمرین‌های قدرتی اضافی در هفته به محافظت بیشتر منجر نمی‌شود.

پژوهشگران در نهایت با این مطالعه، به این نتیجه رسیدند که [به‌کارگیری] روش‌های سلامت فعلی برای بزرگسالان در تمام سنین، از جمله افراد ۸۵ ساله و بالاتر مهم‌ است.     

© The Independent