پیاده‌روی سریع مزایای بسیاری برای تندرستی دارد

متخصصان می‌گویند ورزش‌هایی که سالیان سال مفید تلقی شدند شاید در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی بی‌فایده باشد

همان میزان کل فعالیت جسمی اما با شدت بالاتر مزیت اضافی چشمگیری دارد - canva

بر اساس مطالعه‌ای جدید، پیاده‌روی کوتاه «تند» هر روزه بیشتر از پیاده‌روی‌های طولانی و تفریحی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

در کسانی که روزی هفت دقیقه با سرعت تندتر راه می‌روند، نسبت به کسانی که ۱۴ دقیقه آرام‌تر قدم می‌زنند، این خطر بیشتر کم می‌شود.

به گفته کارشناسان، علت این امر آن است که ورزش کردن اگر با شدت متوسط نباشد، از بروز عارضه‌های قلبی‌عروقی جلوگیری نمی‌کند.

این مطالعه داده‌های ۸۸ هزار نفر را که به مدت یک هفته بر مچ دست غالب خود ردیاب میزان فعالیت نصب کرده بودند، بررسی کرد.

کارشناسان داده‌های میزان فعالیت جسمانی آن‌ها را جمع‌آوری و تعیین کردند چه مقدار از فعالیت‌ها با شدت متوسط یا زیاد انجام شده‌اند.

سپس تعداد حوادث قلبی عروقی شامل بیماری‌های عروق کرونر و سکته شرکت‌کنندگان را به مدت متوسط ۶.۸ سال رصد کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیل‌ها نشان داد وقتی شرکت‌کنندگان در مجموع فعالیت جسمی بیشتری داشتند اما میزان فعالیت متوسط تا شدیدشان ثابت ماند، در وضعیت سلامت قلبشان بهبود اندکی را شاهد بودند.

وقتی میزان فعالیتشان دو برابر شد اما میزان فعالیت شدیدشان ثابت ماند، وضعیت سلامت قلبشان نیز مانند قبل ماند.

اما وقتی میزان فعالیت شدیدشان تا ۲۰ درصد افزایش یافت، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی تا ۲۳ درصد کاهش یافت.

به علاوه، وقتی میزان فعالیت شدیدشان تا ۴۰ درصد افزایش یافت، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز تا ۴۰ درصد کم شد.

این یافته‌ها که در «مجله قلب اروپا» (European Heart Journal) چاپ شد، نشان می‌دهد فعالیت‌هایی مثل شستن خودرو یا لباس که پیش‌تر ورزش حساب می‌شد، شاید در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بی‌اثر باشد.

 محققان گفتند در صورتی که میزان فعالیت‌های جسمی متوسط تا شدید ۲۰ درصد کل فعالیت‌های جسمی را تشکیل دهد، نرخ ابتلا به بیماری‌های قلبی ۱۴ درصد کمتر می‌شود؛ حتی برای کسانی که منظم ورزش نمی‌کنند.

این تفاوت معادل تفاوت پیاده‌روی تند هفت دقیقه‌ای و پیاده‌روی کند ۱۴ دقیقه‌ای است.   

پروفسور تام ییتس، نویسنده اول این مطالعه از دانشگاه لستر، در این باره گفت: «بررسی‌های ما موید این نکته است که افزایش کل میزان فعالیت جسمی می‌تواند خطر ابتلا به سکته تا حمله قلبی را کاهش دهد؛ اما علاوه بر این، دریافتیم همان میزان کل فعالیت جسمی اما با شدت بالاتر مزیت اضافی چشمگیری دارد.»

«یافته‌های ما موید توصیه‌ها به ایجاد تغییرات ساده رفتارهایی است که می‌گویند «هرگونه تحرک موثر است» و مردم را به افزایش مجموع فعالیت‌های جسمی خود ترغیب می‌کنند و اینکه در صورت امکان، این کار را با فعالیت‌هایی با شدت متوسط همراه کنند.»

«این کار را می‌توان به‌سادگی با تبدیل پیاده‌روی تفریحی به قدم‌ زدن تند انجام داد؛ اما انواع دیگری از روش‌ها هم وجود دارند که افراد را به پیدا کردن لذت‌بخش‌ترین و عملی‌ترین راه ترغیب و به آنان در این راه کمک می‌کنند.»

© The Independent