هشدار دانشمندان: پلاستیک ممکن است شما را چاق کند

مواد شیمیایی معروف به «چاق‌کننده» به‌طور مستقیم تولید بافت‌های چربی مربوط به چاقی را افزایش می‌دهند

دانشمندان هشدار داده‌اند که وجود پلاستیک در اقلام روزانه می‌تواند عاملی برای چاقی باشد.

وجود بعضی از مواد شیمیایی به نام «ترکیبات شیمیایی چاق‌کننده» (obesogens) در اقلام روزانه، عملکرد طبیعی سوخت‌وساز انسان را مختل می‌کند و توانایی بدن را برای تنظیم دریافت و مصرف انرژی از بین می‌برد.

پژوهش اخیر نشان می‌دهد که ترکیبات شیمیایی چاق‌کننده به‌طور مستقیم تولید انواع سلول‌های خاص و بافت‌های چربی مرتبط با چاقی را تقویت می‌کنند و در انواع اقلام، ازجمله بسته‌بندی‌های پلاستیکی، لباس‌ها، مبلمان، لوازم آرایشی، افزودنی‌های غذایی، علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها یافت می‌شوند.

از بروس بلامبرگ، کارشناس چاقی و مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون‌ریز دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، نقل شده که به بلومبرگ (Bloomberg) گفته است: «ترکیبات شیمیایی چاق‌کننده به‌طور حتم عاملی موثر در همه‌گیری چاقی‌اند.»

«مشکل این است که تعیین کنیم چه کسری از چاقی مربوط به قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی است.»

مطالعه‌ای که ژانویه امسال در مجله  اینوایرنمتال ساینس اند تکنولوژی (Environmental Science And Technolongy) منتشر شد، نشان داد که بیش از ۵۵ هزار ماده شیمیایی مختلف در محصولات مصرفی پلاستیکی وجود دارد و این مطالعه ۶۲۹ ماده را شناسایی کرد که ۱۱ مورد از آن‌ها با عنوان مواد شیمیایی مختل‌کننده سوخت‌وساز، ام‌دی‌سی‌ (MDCs)، شناخته شده‌اند که باعث چاقی می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس پژوهش اخیر، ترکیبات شیمیایی چاق‌کننده اثرهای مضری بر روی افرادی که اغلب با آزمایش‌های سنتی برای مسمومیت شیمیایی شناسایی نمی‌شوند دارند.

بلامبرگ و همکارانش این مورد را با استفاده از تریبوتیلین، تی‌بی‌تی (TBT) که یک ماده شیمیایی مورد استفاده در نگه‌دارنده‌های چوب است، در کنار چیز‌های دیگر در مطالعات نشان دادند.

در آزمایش‌های آن‌ها، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که قرار دادن موش‌ها در معرض مقدار کم و ظاهرا ایمنی از تی‌بی‌تی، به‌طور زیادی باعث افزایش تجمع چربی در سه نسل بعدی می‌شود.

به گزارش بلومبرگ، علاوه بر این، حدود هزار ترکیب شیمیایی چاق‌کننده با چنین اثرهایی پیش‌ازاین در مطالعاتی روی حیوانات یا انسان‌ها شناسایی شده‌اند.

این ترکیب‌ها بیسفنول آ (Bisphenol A) را که یک ماده شیمیایی است و به‌طور گسترده در پلاستیک‌ها و فتالات‌ها (phthalates) عوامل پلاستیک‌کننده مورد استفاده در نقاشی‌ها، دارو و لوازم آرایشی وجود دارد نیز در برمی‌گیرد.

سایر موارد شامل پارابن‌ها (parabens) می‌شوند که با‌عنوان نگه‌دارنده‌ در مواد غذایی و محصولات کاغذی به کار می‌روند و همچنین در مواد شیمیایی به نام اورگانوتین‌ها (Organotins) وجود دارند که با نام قارچ‌کش استفاده می‌شوند.

مطالعات اخیر همچنین نشان داده‌اند که چاقی بر گربه‌ها، سگ‌ها و سایر حیواناتی که در مجاورت انسان زندگی می‌کنند، همچنین بر جوندگان آزمایشگاهی و نخستی‌ها - حیواناتی که تحت شرایط به‌شدت کنترل‌شده دریافت کالری و ورزش، بزرگ می‌شوند- تاثیر می‌گذارد.

پژوهشگران بر این باورند که تنها عوامل احتمالی که باعث افزایش وزن این حیوانات می‌شوند، تغییرهای پیچیده شیمیایی در ماهیت غذاهایی است که می‌خورند، یا به دلیل موادی است که برای ساختن محل نگهداری آن‌ها استفاده می‌شود.

© The Independent

بیشتر از علوم