میان‌وعده‌های متداول خطر ابتلا به سرطان روده را بالا می‌برند

نوشابه، تنقلات بسته‌بندی‌شده، نان‌، کیک و بیسکوییت‌های صنعتی، مارگارین و محصولات آماده پیش‌فرآوری‌شده یا گرم‌کردنی با خطر بالاتر ابتلا به سرطان روده مرتبطند

مطالعه‌ای جدید نشان داد که غذاهای فوق‌فرآوری‌شده از جمله تنقلات بسته‌بندی‌شده پرطرفدار و نوشیدنی‌های شیرین خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهند.

پژوهشگران در ایالات متحده آمریکا داده‌های سه مطالعه بلندمدت سلامتی را در آن‌ها بیش از ۴۶ هزار مرد و تقریبا ۱۶۰ هزار زن شرکت داشتند و به مدت ۲۴ تا ۲۸ سال پیگیری شده بودند، بررسی کردند.

در این مدت، سه هزار و ۲۱۶ مورد سرطان روده شناسایی شد. پژوهشگران از داده‌های مربوط به آن موارد و رژیم‌های غذایی [آنان] برای تعیین خطر ابتلا به سرطان روده استفاده کردند.

آن‌ها دریافتند که غذاهای فوق‌فرآوری شده از قبیل نوشابه، تنقلات بسته‌بندی‌شده، نان‌، کیک و بیسکویت‌های صنعتی، شیرینی، مارگارین و محصولات آماده پیش‌فرآوری‌شده یا گرم‌کردنی با خطر بالاتر ابتلا به سرطان روده مرتبطند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطر ابتلا به سرطان روده در زنانی که بیشترین مقدار غذای آماده را مصرف می‌کردند، در مقایسه با زنانی که در گروه کمترین میزان مصرف قرار داشتند، ۱۷ درصد بیشتر بود.    

در این حال، مردانی که بیشترین مقدار غذای آماده شامل گوشت، مرغ یا غذای دریایی مصرف کردند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بودند.

این مطالعه همچنین نشان داد مردانی که نوشیدنی‌های قندی مصرف می‌کنند، در مقایسه با آن‌ها که کمترین مقدار از این نوع نوشیدنی را مصرف می‌کنند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده‌اند.

به گفته پژوهشگران، غذاهای فوق‌فرآوری‌شده ۵۷ درصد از کل کالری مصرفی روزانه بزرگسالان آمریکایی را تشکیل می‌دهند که این رقم طی دو دهه گذشته، پیوسته رو به‌ فزونی گذاشته است.

نویسندگان این مطالعه درنشریه پزشکی بریتانیا (BMJ) نوشتند: «مصرف زیاد کل غذاهای فوق‌فرآوری‌شده در مردان و زیرگروه‌های خاصی از غذاهای فوق‌فرآوری‌شده در مردان و زنان، با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.»

مطالعه‌ای جداگانه که در همان نشریه منتشر شد، مصرف غذا میان مردم ایتالیا را بررسی کرد و نشان داد بزرگسالانی که رژیم غذایی آن‌ها پایین‌ترین کیفیت را داشت و بیشترین میزان غذای فرآوری‌شده مصرف می‌کردند، نرخ مرگ‌و‌میرشان بدتر بود.

پژوهشگران داده‌های نزدیک به ۲۳ هزار شرکت‌کننده را بررسی کردند که  دو هزار و ۲۰۵ نفر آن‌ها در طول دوره پیگیری، فوت کردند.

بزرگسالانی که رژیم غذایی کم‌کیفیت‌تری داشتند و غذای فوق‌فرآوری‌شده بیشتری مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی بهتری داشتند و غذاهای فوق‌فرآوری‌شده کمتری مصرف می‌کردند، بیشتر احتمال داشت که در طول دوره پیگیری جان خود را از دست بدهند.

در بریتانیا، غذاهای فوق‌فرآوری‌شده به غذاهایی‌ گفته می‌شود که حاوی موادی‌اند که معمولا هنگام پختن غذای خانگی به آن افزوده نمی‌شوند- از قبیل مواد شیمیایی، رنگ‌ها، شیرین‌کننده‌ها و نگهدارنده‌ها.

رایج‌ترین غذاهای فوق‌فرآوری‌شده در میان بریتانیایی‌ها نان صنعتی، غذاهای بسته‌بندی‌شده، غلات صبحانه، سوسیس و سایر محصولات گوشتی بازسازی‌شده‌اند.

شیرینی‌جات، بیسکویت‌ها، شیرینی‌ها، نان‌ها و کیک‌ها و چیپس‌های صنعتی نیز در رژیم غذایی بریتانیایی‌ رایج‌اند؛ همین‌طور تنقلات نمکی، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های میوه‌ای.

گزارش تکمیلی از پی‌ای

© The Independent

بیشتر از زندگی