چگونه از روی مدفوع نشانه‌های سرطان روده را تشخیص دهیم

بسیاری از بزرگسالان هرگز برای بررسی نشانه‌های سرطان به مدفوع خود نگاه نمی‌کنند

نشانه‌های سرطان روده، شامل وجود خون در مدفوع و تغییر عادت‌های روده است - Diabets.co.uk

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، نیمی از بزرگسالان بریتانیا نمی‌توانند با نگاه کردن به مدفوع خود، نشانه‌های سرطان روده را تشخیص دهند.

این یافته‌ها بخشی از شاخص رفاه ۲۰۲۲ بوپا (Bupa) است مبنی بر این‌که یک‌چهارم (۲۳ درصد) از ۸۰۰۰ نفری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، هرگز به دنبال یافته‌های غیرطبیعی در مدفوع خود نیستند.

طبق گزارش بوپا، سالانه برای ۴۳۰۰۰ نفر در بریتانیا سرطان روده تشخیص داده می‌شود و ۱۶۵۰۰ نفر براثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین خاطرنشان کرد که نیمی (۵۴ درصد) از سرطان‌های روده قابل ‌پیشگیری است.

در این گزارش آمده است: «اگر سرطان روده زود تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان و از بازگشت آن جلوگیری کرد. با این حال، اگر در مراحل دیرتر تشخیص داده شود، به‌طور چشمگیری احتمال زنده ماندن کاهش می‌یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشانه‌های سرطان روده، شامل وجود خون در مدفوع و تغییر عادت‌های روده است.

بر اساس اداره خدمات بهداشت عمومی بریتانیا، ان‌اچ‌اس (NHS) این نشانه‌ها همچنین می‌توانند شامل دل‌درد، احساس ناراحتی شکم یا نفخ باشند که با خوردن غذا پدیدار می‌شوند.

بررسی بوپا نشان داده است که ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان نشانه‌ها را می‌دانستند و ۵۱ درصد از آن‌ها نمی‌دانستند.

همچنین مشخص شد که ۴۳ درصد از زنان و ۴۸ درصد از افراد بالای ۶۵ سال هرگز دعوت به آزمایش سرطان را نپذیرفته‌اند.

شهنواز رشید، متخصص جراحی عمومی بیمارستان کرامول بوپا گفت: «خیلی کارها هست که به بهبود این قضیه کمک می‌کند. افزایش مصرف میوه و سبزی‌ها و دیگر مواد غذایی با فیبر بالا، به حداقل رساندن مصرف الکل و حفظ وزن مناسب، همگی خطر پیشرفت مشکلات را کاهش خواهند داد.

«علاوه بر هوشیار بودن در مورد نشانه‌ها، پذیرفتن دعوت به معاینه، غربالگری و مطرح کردن هرگونه نگرانی با پزشک عمومی خود، شانس زنده ماندن پس از تشخیص را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. بسیاری از مردم ممکن است از این موضوع خجالت بکشند، اما هیچ کس نباید به خاطر خجالت، جان خود را از دست بدهد.»

خانم دبورا جیمز از زمانی که در سال ۲۰۱۶ سرطان روده مرحله چهار برایش تشخیص داده شد، در مورد بررسی مدفوع اطلاع‌رسانی کرده است.

این فعال که از طریق صندوق باول‌بیب خود بیش از شش میلیون پوند برای تحقیقات سرطان بریتانیا جمع‌آوری کرده، در ماه مه تحت مراقبت‌های درمانی در خانه قرار گرفته است.  

© The Independent