چرا نوشیدن آبجو می‌تواند مفید باشد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مردانی که هر روز یک آبجو می‌نوشند، طیف متنوع‌تری از میکروب‌های سالم در روده را دارند

آبجو اصلی‌ترین و احتمالا تنها منبع پلی‌فنول‌های رازک در رژیم غذایی انسان است - Pexels

نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران نشان داد که ممکن است آبجو نیز در کنار شراب قرمز، به فهرست نوشیدنی‌های الکلی سالم بپیوندد.

به گزارش نیویورک پست، یافته‌های یک مطالعه جدید حاکی از آن است که نوشیدن آبجو الکلی یا غیرالکلی می‌تواند کمک کند مردان کمتر به متخصصان گوارش نیاز پیدا کنند.

این نتایج که در مجله انجمن شیمی آمریکا منتشر شد، نشان داد مردانی که هر روز یک آبجو می‌نوشند، طیف متنوع‌تری از میکروب‌های سالم در روده را دارند.

این تحقیق مکمل مطالعات قبلی محسوب می‌شود که نشان می‌دادند داشتن روده‌ای با باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های مفید به کاهش خطر ابتلا به برخی مشکلات مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت منجر می‌شود.

به گفته محققان، دستگاه گوارش انسان مملو از میکروارگانیسم‌هایی است که بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی از جمله مصون‌سازی بدن را انجام می‌دهند.

آنا فاریا، سرپرست این گروه تحقیق و استاد دانشگاه نوا در لیسبون پرتغال، می‌گوید: «نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که نوشیدن آبجو بدون تغییر قابل توجه در وزن بدن، تنوع باکتریایی روده را افزایش می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم فاریا از ۱۹ مرد ۲۳ تا ۵۸ ساله دعوت کرد هر روز یک بطری ۳۳۰ میلی‌لیتری آبجو پنج درصد یا یک نوشیدنی بدون الکل بنوشند. در طول تحقیق، برای هیچ‌یک از شرکت‌کنندگانی که به طور منظم نوشیدنی الکلی مصرف کردند، هیچ‌گونه نگرانی جدی در زمینه سلامتی پیش نیامد. در عین حال، محققان متوجه شدند که مصرف آبجو در حد متوسط مفید است.

پژوهشگران گمان می‌کنند فرایند تخمیر در تولید آبجو که به تولید میکروارگانیسم‌ها منجر می‌شود و همچنین وجود ریزمغذی‌هایی مانند پلی‌فنول‌ها می‌تواند دلیل تاثیر آن بر سلامت روده شرکت‌کنندگان در این تحقیق باشد. پلی فنول می‌تواند مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل کند و رادیکال‌های آزاد را که به سلول‌های بدن آسیب می‌زنند و به بروز سرطان و بیماری‌های دیگر منجر می‌شوند، خنثی کند.

سرپرست این گروه تحقیق در این زمینه تاکید کرد: «آبجو اصلی‌ترین و احتمالا تنها منبع پلی‌فنول‌های رازک در رژیم غذایی انسان است. رازک همچنین حاوی زانتوهومول است که مطالعات نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله چاقی و دیابت را کاهش می‌دهد.»

رازک گیاهی دارویی است که بیشتر در ساخت آبجو کاربرد دارد.

در کنار تمام این نتایج، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده توصیه می‌کند که مردان در روز کمتر از دو نوشیدنی الکلی و زنان نیمی از آن را مصرف کنند.

به گفته متخصصان،‌ برای ایجاد میکروبیوم در روده راه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ از جمله خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک‌ها مانند ماست یونانی و بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات. آن‌ها همچنین توصیه می‌کنند که با پرهیز از مصرف شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی که در نوشیدنی‌ها وجود دارد، می‌توان به سلامتی خود کمک کرد.