قیمت‌های نجومی قارچ‌های وحشی در بازار آنلاین

خرید یک کیلوگرم قارچ دنبلان البرز نزدیک به دو میلیون تومان تمام می‌شود

قارچ دنبلان در رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس یافت می‌شود با این تفاوت که این قارچ در زاگرس، هم‌رنگ سیب‌زمینی و در البرز سیاه است- AFP

افزایش سرسام‌آور قیمت کالاهای خوراکی به بازار قارچ‌های وحشی هم سرایت کرده است و این روزها فروشگاه‌های آنلاین، قارچ‌های وحشی را ۱۰ تا ۲۰ برابر قیمت قارچ‌های دکمه‌ای عرضه می‌کنند.

در حال حاضر، قیمت یک کیلوگرم قارچ دکمه‌ای فله‌ بین ۳۸ تا ۴۵ هزار تومان است و هرچند قیمت مدل بسته‌بندی این محصول گران‌تر است، باز هم نسبت به قارچ‌های وحشی چندین برابر ارزان‌ترند.

در میان قارچ‌های وحشی، قارچ دنبلان (دنبلان کوهی) از دیگر نمونه‌ها گران‌تر است. بررسی قیمت‌های روز نشان می‌دهد که یک کیلو قارچ دنبلان زاگرس ۹۰ تا ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و حداقل قیمت قارچ دنبلان البرز ۴۲۵ هزار تومان است که در مواردی به دو میلیون تومان هم می‌رسد.

قارچ دنبلان در رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس یافت می‌شود با این تفاوت که این قارچ در زاگرس، هم‌رنگ سیب‌زمینی و در البرز سیاه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از فروشندگان در شهر ساری که ۷۵۰ گرم قارچ دنبلان سیاه را با قیمت ۹۰۰ هزار تومان آگهی کرده بود، به پایگاه خبری فرارو گفت: «این قارچ برای کبد چرب و قند خون و سرطان خوب است.» برخی فروشندگان نیز ادعا کرده‌اند که محصولشان در خارج از مرزهای ایران با قیمت‌های بیشتری عرضه می‌شود.

بررسی قیمت‌های روز اثبات می‌کند که نه تنها قارچ دنبلان بلکه قیمت دیگر قارچ‌های وحشی مثل شیتاکه، گانودرما، کفیر و شاه‌صدفی نیز چندین برابر قارچ‌های دکمه‌ای است. برای مثال قیمت ۱۰۰ گرم قارچ کفیر بین ۷۵ تا ۱۶۰ هزار تومان است و خرید یک کیلوگرم آن ۷۵۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. متوسط قیمت قارچ‌های کوهی و درختی نیز ۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

برخی دیگر از انواع قارچ‌ها از جمله انوکیتاکه، دم بوقلمون، شیتاکه و گانودرما نیز به صورت خشک عرضه می‌شوند و متوسط قیمت یک کیلو از این قارچ‌ها بین چهار تا پنج میلیون تومان است.

یکی از آگهی‌دهندگان ساکن کرج قیمت بسته ۵۰۰ گرمی قارچ خشک‌شده گانودرما آپلاناتوم قهوه‌ای را یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین کرد. او مدعی است که این نوع قارچ برای تقویت قوای جسمانی و سیستم ایمنی بدن مناسب است. هر کیلو قارچ خشک‌شده گانودرما نیز بین دو تا سه میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

عرضه‌کنندگان قارچ‌های وحشی در تبلیغات خود به «خواص درمانی» این قارچ‌ها اشاره می‌کنند. درعین‌ حال، کارشناسان درباره مصرف قارچ‌های خودرو و مسمومیت‌های ناشی از آن هشدار داده‌اند؛ در فروردین ۱۴۰۱، نوشین محمدحسینی، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو، به خبرگزاری ایسنا گفت: «از سال ۱۳۹۷ تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰، بیش از پنج هزار مورد مسمومیت به دلیل مصرف قارچ‌های سمی و خودرو گزارش شد.»

او با هشدار درباره مصرف انواع متفاوت قارچ‌ به شهروندان توصیه کرد از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که کنار تنه درختان، به‌ویژه درختان خشک‌شده می‌رویند یا قارچ‌هایی که افراد محلی جمع‌آوری می‌کنند، خودداری کنند.