قیمت ماهی جنوب به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان رسید

افزایش قیمت‌ها آبزیان را از سبد خرید مردم حذف کرده است

هم‌زمان با افزایش نرخ ماهی، تقاضا برای خرید آن نیز کاهش یافته است- ایلنا

فخرالدین احمدی، مسئول بخش آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، از افزایش قیمت ماهی به دلیل کاهش ذخایر دریایی و صید بی‌رویه ماهی خبر داد و گفت: «در میدان‌های عرضه آبزیان، بیشتر ماهیان پرورشی مشاهده می‌شود.»

در حال حاضر، نرخ ماهی جنوب به دلیل کاهش صید افزایش یافته است؛ به‌ طوری‌ که هر کیلو شیرماهی در عمده‌فروشی‌ها با نرخ ۱۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مروری بر قیمت‌های روز در خرده‌فروشی‌ها نیز نشان می‌دهد که قیمت ماهی جنوب از مرز هر کیلو ۲۰۰ هزار تومان هم عبور کرده است.

به گفته مسئول آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، کاهش ذخایر دریایی موجب شده است که میزان صید ماهی در شمال و جنوب ایران کاهش یابد و به همین دلیل نیز قیمت ماهی در حال افزایش است.

احمدی با بیان اینکه افزایش قیمت سایر اقلام غذایی از جمله مرغ و گوشت نیز بر قیمت ماهی اثرگذارند، به خبرگزاری ایلنا گفت: «متعاقب افزایش نرخ مرغ و گوشت، ما بالا رفتن نرخ آبزیان را نیز شاهد خواهیم بود چرا که ماهی می‌خواهد خود را به قیمت این اقلام نزدیک کند.»

این فعال صنفی با اشاره به اینکه قیمت سرسام‌آور ماهی حذف آن از سبد خانوار را سبب شده است، افزود: «قیمت ماهی قزل‌آلا در عمده‌فروشی‌ها به کیلویی ۶۸ هزار تومان و در میدان‌ها به کیلویی ۷۸ هزار تومان رسیده است.»

او درباره نرخ دیگر ماهیان جنوب نیز گفت: «شوریده کیلویی ۱۴۰ هزار تومان و حلوا کیلویی ۱۳۰ هزار تومان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارقامی که مسئول آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی اعلام کرده، نرخ عرضه ماهی جنوب در عمده‌فروشی‌ها است و به گفته او، واحدهای صنفی با افزودن سود ۱۰ درصدی خود به قسمت اعلام شده، این محصولات را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

هم‌زمان با افزایش نرخ ماهی، تقاضا برای خرید آن نیز کاهش یافته است. پیش‌تر، نبی‌الله خون‌میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران، اعلام کرده بود که سرانه مصرف آبزیان در ایران ۱۰ درصد کمتر از میانگین جهانی است. زیرا سرانه مصرف آبزیان در جهان ۲۴ کیلو است اما در ایران به زیر ۱۴ کیلوگرم کاهش یافته است.

آبزیان سرشار از پروتئین‌، ویتامین و انواع مواد معدنی‌اند و مصرف آن‌ها در سلامت انسان تاثیر بسزایی دارد. پزشکان به بسیاری از بیماران همچون مبتلایان به دیابت توصیه می‌کنند که در وعده‌های غذایی خود ماهی را بگنجانند؛ اما با وجود اهمیت مصرف آبزیان، افزایش قیمت‌ها موجب شده است که بسیاری از مردم ایران توان خرید ماهی را نداشته باشند؛ موضوعی که درباره دیگر اقلام غذایی نیز صادق است.

در سال‌های اخیر، به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، خوراکی‌های مغذی همچون مرغ، گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات به‌تدریج از سفره مردم حذف شدند؛ به‌ طوری‌ که سرانه مصرف گوشت ۵۰ درصد کاهش یافته  و سرانه مصرف برنج برای هر ایرانی هم به ۳۳ کیلو رسیده است.