افراد مشهوری که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند

تحقیقات نشان می‌‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای با زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر ارتباط مستقیم دارد

از راست به چپ: پنه لوپه کروز، سلنا گومز و کاترین زتا جونز-AFP

بر اساس رتبه‌بندی سالانه «اخبار آمریکا و گزارش جهان» (US News & World Report) رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای هفتمین سال متوالی سالم‌ترین رژیم غذایی جهان شناخته شد.

البته رژیم غذایی مدیترانه را که بر اساس مصرف غذاهایی که به طور سنتی ویژه کشورهای حاشیه دریای مدیترانه‌اند، تعریف می‌شود، نمی‌توان دقیقا یک «رژیم» نامید چون در واقع یک سبک غذایی است که در آن از غذاهای معمول در یونان، ایتالیا و اسپانیا استفاده می‌شود و در مورد اینکه دقیقا چه چیزی را چه زمانی و چه مقدار بخوریم، هیچ قانونی ندارد و به طور کلی روی نوع غذاها متمرکز است.

رژیم غذایی معمولی مدیترانه‌ای دارای ویژگی‌های زیر است:

سرشار از منابع گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات
مقدار متوسط پروتئین بدون چربی مثل ماهی و تا حدی مرغ و تخم‌مرغ
مقدار متوسط شراب
مقدار کم چربی‌های اشباع‌شده از گوشت قرمز و محصولات لبنی
کربوهیدرات و قندهای فراوری‌شده کم

تحقیقات نشان می‌‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای با زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر ارتباط مستقیم است و مصرف غذاهای موجود در سبک غذایی مدیترانه‌ می‌تواند برای قلب و مغز مفید باشد، خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و به کاهش وزن کمک کند.

بیزنس اینسایدر، برخی افراد مشهوری را که از این سبک غذایی پیروی می‌کنند، معرفی کرده است تا درباره سبک تغذیه آن‌ها بیشتر بدانیم.

جان گودمن با پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای ۹۰ کیلو وزن کم کرد. این بازیگر ۷۱ ساله آمریکایی که یک دهه پیش وزنش به ۱۸۰ کیلو رسیده بود، با کمک مکی شیلستون، استاد تناسب اندام، در راه کاهش وزن قدم گذاشت.

شیلستون سال ۲۰۱۵، وقتی گودمن حدود ۴۵ کیلوگرم وزن کم کرده بود، در گفت‌وگو با نیویورک پست توضیح داد که برنامه گودمن را بر اساس «برنامه غذایی مدیترانه‌ای» که آن را یک برنامه متمرکز بر ماهی، آجیل، روغن زیتون، سبزیجات و میوه توصیف کرد، تنظیم کرده است.

گودمن اکنون حدود ۹۰ کیلو کم و مصرف الکل را متوقف کرده است و سعی می‌کند روزی ۱۰ تا ۱۲ هزار قدم پیاده‌روی کند.

سلنا گومز می‌گوید قبل از رفتن روی صحنه روغن زیتون می‌خورد.

امی روسوف دیویس، مربی خصوصی گومز، در سال ۲۰۲۱، چیزهایی را که توصیه می‌کند گومز در طول تورهایش بخورد، با نشریه بیردی (Byrdie) به اشتراک گذاشت. او گفت: «در تور جان تازه (Revival) سلنا، در اتاق رختکن همیشه سبزیجات، پروتئین و برنج قهوه‌ای یا غلات کامل در دسترس بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه توضیح داد که همیشه کاسه‌های برنج با سبزیجات، پروتئین و آووکادو برای او درست می‌کرد تا انرژی و استقامتی را که برای اجرای برنامه‌هایش نیاز داشت، تامین کند. سالاد مرغ با انگور و کرفس هم که علاوه بر تامین پروتئین، تشنگی او را برطرف می‌کرد.

سلنا گومز در گفت‌وگو با الن دی جنرس در سال ۲۰۱۰ گفت که قبل از اجراهایش روغن زیتون می‌خورد تا سطح گلویش را بپوشاند. روغن زیتون یکی دیگر از مواد اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است.

پنه‌لوپه کروز از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کند؛ زیرا به غذاهای محبوبش در کشورش اسپانیا نزدیک است.

کروز سال ۲۰۱۱ به نشریه میرر (The Mirror) گفت که عاشق غذاهای اسپانیایی است و رژیم مدیترانه‌ای که سرشار از غذاهای خوب است، سبک غذایی او است.

او در مصاحبه‌ای با مجله هلو! (!Hello) توضیح داد که سعی می‌کند از لبنیات و شکر پرهیز کند و گلوتن را به دلیل اینکه بدنش اصلا آن را تحمل نمی‌کند، مصرف نمی‌کند. او اضافه کرد که مقدار زیادی میوه، سبزیجات و پروتئین باکیفیت از حیوانات آزاد غیرپرورشی می‌خورد، زیاد الکل مصرف نمی‌کند، چند لیتر آب در روز می‌نوشد و سال‌ها پیش سیگار را ترک کرده است.

کایلا ایتسینز، چهره تاثیرگذار تناسب اندام، سال ۲۰۱۹ در مقدمه مطلبی در وبلاگ شخصی‌اش، در مورد عشقش به رژیم غذایی مدیترانه‌ای نوشت: «برای من همه‌چیز به تعادل بستگی دارد. بنابراین من دقیقا همان چیزی را که می‌خواهم انتخاب می‌کنم و مقدار زیادی سالاد و سبزیجات کبابی به بشقابم می‌افزایم. همچنین پروتئین (من عاشق غذاهای دریایی‌ام) و برنج یا ماکارونی و هرگز احساس نمی‌کنم چیزی را از دست می‌دهم.»

او توضیح می‌دهد که از سس‌های سنگین و خامه‌ای دوری می‌کند و به جای آن‌ها از ترکیب روغن‌ زیتون، لیمو، نمک و فلفل استفاده می‌کند.

به گزارش وب‌سایت Eating Wel، کامرون دیاز در «کتاب طول عمر» درباره رژیم غذایی‌اش نوشت: «تغذیه خوب می‌تواند طول عمر را افزایش دهد. آنچه می‌خوریم بر طول عمر و احساس ما در هر روزی که زنده‌ایم، تاثیر می‌گذارد.»

این وب‌سایت گزارش داد که «پروتئین+ کربوهیدرات+ چربی‌های خوب+ سبزیجات برگدار» فرمول وعده‌های غذایی‌ دیاز است و از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر مصرف «محصولات کشاورزی، غلات کامل، چربی‌های خوب و پروتئین‌های سالم» تاکید دارد، لذت می‌برد.

بروک برک با رژیم غذایی مدیترانه‌ای فرم بدن رقصنده‌اش را حفظ می‌کند.

بروک برک، بازیگر، چهره تلویزیونی و تناسب اندام، سال ۲۰۲۲ به فوربس گفت: «من سعی می‌کنم شبیه سبک غذایی مدیترانه‌ای غذا بخورم؛ گوشت بدون چربی، ماهی، سبزیجات تازه، روغن زیتون و چای سبز، در کنار پرهیز از نشاسته، آر‌د، غذاهای فراوری‌شده و چربی‌های اشباع شده».

کاترین زتا جونز عاشق سالاد مدیترانه‌ای است. او سال ۲۰۲۱ رژیم غذایی روزانه‌اش را با نشریه هارپرز بازار به اشتراک گذاشت.

او گفت: «من در هر وعده غذایی جز صبحانه، سالاد می‌خورم چون آن را دوست دارم.»

سالاد موردعلاقه او ترکیبی از اسفناج، روکولا، دانه کاج، گوجه‌فرنگی، پنیر رگه آبی (بلو چیز Blue cheese)، کرن‌بری خشک و سسی با ترکیب روغن زیتون، سرکه بالزامیک و خردل است.

او به رژیم غذایی مدیترانه‌ای کلاسیکش یک پروتئین سبک مانند مرغ یا «هرچیز سبکی که خیلی مرا سنگین نمی‌کند»، هم اضافه می‌کند.

بیشتر از زندگی