اتحادیه اروپا کمک ۶۱ میلیون یورویی را به افغانستان اختصاص داد

این کمک برای مردم افغانستان و مهاجران افغان مقیم پاکستان در نظر گرفته شده است

مهاجران افغان ساکن پاکستان در حال بازگشت به افغانستان-BANARAS KHAN/AFP

اتحادیه اروپا یک بسته کمکی ۶۱ میلیون یورویی تازه را برای افغانستان در نظر گرفته است. بخشی از این کمک‌ها برای مردم افغانستان در نظر گرفته شده و بخش دیگر آن، به مهاجران افغان مقیم در پاکستان اختصاص می‌یابد. دفتر هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان، در اعلامیه خبری که روز سه‌شنبه منتشر کرد گفت از آنجایی که وضعیت بشردوستانه در افغانستان همچنان نگران‌کننده است، اتحادیه اروپا ۶۱ میلیون یورو کمک بشردوستانه را برای رفع نیازهای افراد آسیب‌پذیر در این کشور و همچنین پناهجویان در کشور پاکستان در نظر گرفته است. در مجموع، ۶۰ میلیون یورو برای سازمان‌های بشردوستانه فعال در افغانستان و یک میلیون یورو دیگر برای سازمان‌های پاکستانی که در حال کمک به پناهجویان افغان‌اند، اختصاص داده شده است.

این اعلامیه همچنین افزود که بودجه جدید کمک خواهد کرد تا به بحران غذایی موجود در افغانستان رسیدگی شود، زیرا براساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، حدود نیمی از جمعیت افغانستان در حال حاضر با نا‌امنی شدید غذایی مواجه‌اند. علاوه بر این، کمک‌هایی برای تامین سایر نیازها مانند سرپناه، حفاظت، مراقبت‌های بهداشتی، تغذیه و تهیه آب آشامیدنی بهداشتی، به‌ویژه برای جمعیت آسیب‌دیده از زلزله‌هایی که در ماه اکتبر، غرب افغانستان را تحت تاثیر قرار داده، در نظر گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نقل از اعلامیه خبری هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان، این کمک جدید، علاوه بر کمک‌های بشردوستانه ۹۴ میلیون یورویی است که اتحادیه اروپا از آغاز سال میلادی ۲۰۲۳ برای مردم افغانستان در نظر گرفته است. از جمله ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو کمک بشردوستانه‌ای که پس از وقوع زلزله‌های ماه اکتبر در غرب افغانستان، برای قربانیان این حادثه در نظر گرفته شد. اتحادیه اروپا می‌گوید که این کمک‌ها از طریق سازمان‌های فعال در افغانستان در دسترس قرار خواهد گرفت.

افغانستان در حال حاضر با یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشری درگیر است و حدود ۲۹ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های فوری جهانی در سال جاری نیازمندند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و حدود ۱۷ میلیون نفر با ناامنی شدید غذایی مواجه‌اند.

با وجود چالش‌هایی که برای کمک به مردم نیازمند وجود دارد، اتحادیه اروپا یکی از بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان به افغانستان برای حل بحران‌های بشردوستانه بوده است و از سال ۱۹۹۴ تاکنون، نزدیک به ۲ میلیارد یورو را تنها برای کمک‌های بشردوستانه به این کشور اختصاص داده است. در همین حال، اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۱ یک کریدور اختصاصی را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ایجاد کرده است. هدف از ایجاد این کریدور، کمک به مردم برای مبارزه با چالش بلایای طبیعی در این کشور بوده است.

از سال ۲۰۲۱ تا اوایل اکتبر، اتحادیه اروپا با ۳۱ پرواز مستقیم ۱۳۴۰ تن کمک‌های بشردوستانه را به‌صورت مستقیم به دست نیازمندان رسانده است. در پی زمین‌لرزه‌های ویرانگر در ماه اکتبر، اتحادیه اروپا دومین کریدور را برای کمک به مردم زلزله‌زده، در استان هرات ایجاد کرد و نخستین پرواز محموله‌های کمکی که شامل چادر و لوازم مورد نیاز برای فصل زمستان بود، ۳۰ اکتبر در فرودگاه هرات به زمین نشست. قرار است دومین محموله کمکی اتحادیه اروپا تا چند روز دیگر به هرات برسد.

افغانستان در یک ماه گذشته با سخت‌ترین چالش‌های بشردوستانه روبرو بوده است. در ماه اکتبر زلزله ویرانگری غرب افغانستان را لرزاند و در کنار تلفات جانی فراوان، بیش از ۳۰ هزار خانه را ویران کرد. پس از آن نیز بحران اخراج پناهجویان افغان از پاکستان و ایران، به‌شدت به مردم افغانستان آسیب زده است. ناتوانی طالبان در مدیریت این چالش‌ها، نیاز افغانستان به کمک‌های جهانی را بیشتر کرده است. اما با اینکه این نیازها افزایش یافته، کمک‌های جهانی نسبت به گذشته کاهش یافته است و بودجه کمک جهانی به افغانستان در سال ۲۰۲۳ از ۴.۶ میلیارد دلار به ۳.۲ میلیارد دلار کاهش یافت. اما همین مقدار هم به دست سازمان‌های کمک‌کننده نرسیده و به گزارش سازمان ملل، تنها نزدیک به ۳۰ درصد این کمک‌ها در دسترس سازمان‌های فعال در افغانستان قرار گرفته است.  

بیشتر از جهان